خانواده

ماه رمضان یا کارگاه تولید ایمان.

 برای برق وآب و غذا ودانش، نیروگاه ها ومنابع لازم است، همچنان که برای ایمان و تقوا، راه هایی وجود دارد…

آیا تلفن همراه بدون باطری کار می کند؟!! آیا ماشین بدون بنزین کار می کند؟ !! آیا هواپیما بدون سوخت به پرواز در می آید؟ !! قطعاً خیر!

همه اینها بدون موادمحرکه وسوخت ، پارچه آهنی بیش نیستند، که قیمت و حرکتی ندارند….!!

 انسان هم بدون ایمان هیچ ارزش وقیمتی ندارد وراهی به سوی نجاتش وجود ندارد!

 چگونه ؟!!ومن يشرك باالله فكأنما خرمن السماء فتخطفه الطير أو تهوي به الريح في مكان سحيق (الحج 31)…زیرا کسی که برای خدا شریک وانبازی قرار دهد، انگار به خاطر سقوط از اوج ایمان به ته کفر از آسمان فرو افتاده است وبه بدترین شکل جان داده است وپرندگان تکه های بدن اورا می ربایند ، یا اینکه تندباد او را به مکان بسیار دوری ودر دره ژرفی  پرتاب می کند ووی را آن چنان بر زمین می کوبد که بدنش متلاشی و هر قطعه ای از آن به نقطه ای پرت می شود…

مومن روزه دار آگاه باش که روبرویت بزرگ ترین کارگاه زخیره سازی وجود دارد:ماه رمضان، ماه قرآن، ماه احسان و نیکو کاری، ماه ایمان. ..!!

ایمان جوهرزندگی است، نماز و روزه و زکات وهرچی که بوسيله آن به خداوند متعال نزدیک می شویم، چاشنی آن ایمان است، ایمان است که مسلمان راقوی می کند، ومؤمن قوی نزد خداوند متعال محبوب تراز مؤمن ضعیف الایمان است، جامعه ای که مؤمنان قوی و با وفا داشته باشد خوشبخت است، جامعه ای که مردان و زنان ضعیف وخسته داشته باشد، نمی تواند به کسی کمک کند، هیچ انقلابی را نمی تواند به وجود آورد، هیچ پرچمی را نمی تواند به اهتزاز درآورد، هیچ دشمنی را نمی تواند بترساند.

اینک تعدادی از ایستگاه ها و کارگاههای تولید ایمان و ازدیاد تقوا در ماه مبارک رمضان که به شرح ذیل است. ..!!

# نمازهاي پنجگانه روزانه. .. إن الصلاة كانت على المؤمنين كتاباً موقوتا”(النساء103) بی گمان نماز بر مؤمنان فرض ودارای اوقات معلوم ومعین است.

 وأقم الصلاة إن الصلاة تنهي عن الفحشاء و المنكر ولذكرالله أكبر والله يعلم ما تصنعون” (العنكبوت:45): یقینا نماز (انسان را) ازگناهان بزرگ واز کار های ناپسند (درنظر شرع) بازمی دارد و قطعا ذکر ویاد خداوند متعال (ازهرچیزدیگری) والاتروبزرگتراست ، وخداوند می داند که شما چه کار هایی را انجام می دهید و سزاوار جزایتان راخواهد داد).

از عبدالله ابن مسعود رضي الله عنه گفت : پیامبر اکرم ( ص ) می فرماید:آتش می گیرید آتش می گیرید، وقتی که نماز صبح را خواندید اورا خاموش می کند، بعد آتش می گیرید آتش می گیرید، وقتی که نماز ظهر را خواندید او را (آتش) را خاموش می کند، بعد آتش می گیرید آتش می گیرید، وقتی که نماز عصر را خواندید او را خاموش می کند، بعد آتش می گیرید آتش می گیرید، وقتی که نماز مغرب را خواندید اورا (آتش) خاموش می کند، بعد آتش می گیرید آتش می گیرید، وقتی که نماز عشا را خواندید او را (آتش) خاموش می کند ، بعد می خوابید هیچی برشما نوشته نمی شود تا از خواب بیدار می شویید…

# نماز جمعه به صورت هفتگی :

“يا أيها الذين آمنوا إذا نودي للصلاة من يوم الجمعة فاسعوا الي ذكر الله وذروا البيع ذلكم خير لكم إن كنتم تعلمون (الجمعة:9):ای مؤمنان! هنگامی که روز آدینه برای نماز جمعه أذان گفته شد، به سوی ذکر وعبادت خداوند متعال بشتابیید و داد وستد را رها کنید این چیزی که بدان دستور داده می شوید برای شما بهتر و سودمند تراست اگر بدانید ومتوجه باشید.

یکی از بهترین روزهایی که آفتاب درآن طلوع می کند روز جمعه است، روز جمعه روزی است که :حضرت آدم درآن روز آفریده شده و در روز جمعه داخل بهشت شد ودر روزجمعه از آن خارج شد وروز رستاخیز به پا نمی شود مگر در روز جمعه. ..صحيح الجامع.

 

# تقویت کننده ماهانه:” روزه گرفتن روزهای ایام البیض (13و14و15) هر ماه وهمچنين اول هر ماه. ..درحدیثی پیامبر اکرم ( ص ) میفرماید : ای اباذر (صحابي جلیل القدر) هر وقت خواستی درماه روزه بگیری روزهای 13و14و15 را روزه بگیر.. حسنه الترمذي ص 228

# تقویت کننده  سالانه :یکی از بزرگترین کارگاه ها وبزرگترین اجتماع ها و همچنین از بزرگترین فصل های رحمت وطاعت ماه رمضان است، (شهر رمضان الذي أنزل فيه القرآن هدى للناس. البقرة 185):ماه رمضان، ماهی است که قرآن کریم درآن فرو فرستاده شده است.

به همین خاطر یکی از دعاهای پیامبر اکرم ( ص ):اللّهم بلغنا رمضان وتقبل منا رجب وشعبان، خداوندا ما را به ماه مبارک رمضان برسان وماه رجب وشعبان را ازما قبول بفرما است .

در ماه رمضان خداوند متعال روزه را برامت اسلام واجب گردانید، برای پاکی درونشان وتقویت قلبشان و پاکی سینه هایشان وهمچنين سبب پاکی گناهانشان ، تامسلمانان روزه دار بافقیر همدردی کنند بامسکین ویتیم بی سرپناه همنشين شود، تااین عمل مبارك سببی شود به سوی نزدیکی پروردگار. ….در ماه مبارک رمضان شب لیله القدر داریم، همانطور که ابوهریره از پیامبر اکرم ( ص ) روایت می کند : ماه رمضان آمد، ماهی که خداوند روزه آن را واجب گردانیده، درهاي بهشت باز می شوند، درهاي جهنم بسته می شوند، شیاطین درغل وزنجیر می شوند ودرآن شبی هست که از هزار ماه عبادت بهتر است، کسی که از خیر و برکت این ماه محروم بماند، به درستی که از خیراین ماه محروم مانده است . صحيح الجامع 55.

 

# تقویت کننده  درطول عمر:”یعنی درمدت عمر یک بار. ..!! فریضه حج”

(ولله حج البيت من استطاع الیه سبيلا ومن کفر فإن الله غنی عن العالمين”(آل عمران:97):وحج این خانه واجب الهی است بر کسانی که توانایی (مالی و بدنی) برای رفتن بدانجا را دارند وهر کس (حج خانه خدا رابجا نیاورد، یااصلا حج رانپذیرد، وبدین وسیله) کفرورزد (به خود زیان رسانده) چه خداوند ازهمه جهانیان بی نیاز است.

 پیامبر اکرم ( ص ) می فرماید : من حج فلم یرفث ولم یفسق رجع کیوم ولدته أمه. متفق عليه :کسی که به خانه خداوند برود و فحش و ناسزا نگوید وازفرمان خداوند بیرون نرود، مانند روزی است که از مادرش متولد شده (پاک می شود).حج همان واجبی است که در غیر ماه رمضان است وگفته شده عمره درماه رمضان برابر حج است !

#مسلمان متعهد همیشه مشغول ذکر وتسبيح و دعا و استغفار باش، جابررضی الله عنه می گوید:هروقت روزه بودی ، بگذار تمام اعضای بدنت روزه باشند، چشمت به نامحرم نگاه نکند، گوشت به غیبت گوش ندهد و زبانت دروغ نگوید وازاذیت مسلمانان بپرهیزد، لازم است که روزه دار با وقار و سنگین باشد.نگذار روزی که روزه هستی به مانند روز معمولی باشد.

رسول الله می فرماید : برای روزه دار 2خوشحالی وجود دارد 1-خوشحالی که روزه اش را به پایان رسانده وغروب إفطار می کند 2-وخوشحالی  آنگاه که به خدایش می رسد وازاینکه فرمان خدا را به جای آورده است.

خداوند متعال می فرماید (قل بفضل الله و برحمته فبذلك فلیفرحوا هو خير مما یجمعون .یونس 58):بگو:به فضل ورحمت خدا-به همین (نه چیز دیگری)-باید مردمان شادمان شوند. این بهتر از چیزهایی است که (ازحطام دنیا) گرد می آورنند (وروی همدیگر می گذارند)

بوی دهان فرد روزه دار نزد خدا وند از بوی مشک هم خوشتراست .

 پیامبر اکرم ( ص ) می فرماید : لخلوف فم الصائم أطیب عند الله من ریح المسک .وقتی که صاحب روزه وارد بهشت می شود صدا زده می شود (کلوا واشربوا هنیا بما أسلفتم في الأيام الأخالية (الحاقه 24):در برابر کارهایی که در روزگاران گذشته (دنیا) انجام می داده اید، بخورییدو بیاشامید، گوارایت باد. ملائکه برفرد روزدار وارد می شوند و او را به بهشت ونجات از دوزخ مژده می دهند. (والملائكة یدخلون علیهم من کل باب . الرعد 23).

خداوندا روزه ونماز وهمه أعمال صالحة را از ما قبول بفرما، خداوندا نور ایمان را در دل هایمان فزونی ده و ما را از زمره هدایت یافتگان قرار ده… اللهم آمين.

نویسنده:خمیس النقیب.

ترجمه : عبد الله احمدی (واوان)

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا