اندیشهدعوت اسلامیسیاسی

مبارزه اسلام با نژاد پرستی

نژاد پرستی

ترجمه با اندکی تصرف : جلال بایزیدی – کانی بداق

اسلام برنامه خود را برای از بین بردن نژادپرستی از طریق تغییر فكری و روانی در دیدگاه انسان نسبت به انسان بنا نهاد

اسلام از صحبت در مورد برابری راضی نبود ، بلکه به دنبال تدوین قوانینی بود که از حیثیت انسانی محافظت کرده و حقوق افراد آسیب پذیر را حفظ کند.

قرن بیستم تنها پرده سفر رنج و آزار و اذیت در سراسر جهان اقلیت های خرد شده را پایین آورد.

احزاب راست افراطی اجازه نمی دهند که بحرانی بگذرد مگر اینکه آنها با اتهامات اخلاقی علیه بیگانگان به طور کلی و مسلمانان به طور خاص در مسیر خود متهم می سازند.

برخی از آژانس های امنیتی از طریق گزارش هایی که باعث تحریک گروه های مسلمان می شود ، در حال شارژ نژادی هستند و باید به کارهای هنری و ادبی توجه کرد که معنای برادری و همکاری را در بین همه مردم برقرار می کند.

 لحظه نافرمانی و عصیان در برابر خداوند متعال روزی شروع شد که شیطان اعلام کرد و ادعا کرد که او از آدم علیه السلام بهتر است و بنابراین از فرمان خداوند برای سجده اطاعت نکرد و این اولین بذر نژادپرستی بر روی زمین بود و با نوسان زمان ها و سنین ، این گرایش نفرت انگیز به اشکال مختلف آشکار شد ، تا زمانی که اسلام و مردم در رده ها و کلاس ها قرار گرفتند  و مردم به نژادپرستی رو آوردند ؛ انسانهای سیاه پوست و فقیر دراین دنیا جایگاهی ندارند وبه آنها ظلم می شود فقط بخاطر سیاهی یا فقیری!

خداوند امام ابوالحسن الندوی را رحمت کند که کتاب معروف خود را نوشت “جهان با زوال مسلمانان چه چیزی را از دست داد؟” در آن کتاب او از جلوه های کلاس در تمدن ها و ملت های قبلی تا زمان ظهور اسلام نام می برد و او در گوش جهان نداد داد که ای مردم!  به اسلام و دین فطرت برگردید وتقوی داشته باشید.

اسلام با نژادپرستی مخالفت کرد و راه حل ها ، مدل های عملی ، برنامه ها و چشم انداز برای از بین بردن آن ، آنچه اکنون جهان برای بهره مندی از آن به آن نیاز دارد ، ارائه داد!

این مهم ترین محورهایی است که اسلام برای از بین بردن نژادپرستی و ساختن یک جامعه دلسوز و همراه سعی نموده است.

اول: تغییر ذهن و ایجاد آگاهی:

احساسات یک فرد شکل می گیرد و رفتار او با شکل گیری عقاید خاصی تعیین می شود و با آنها می تواند انتخاب و حرکت کند  و از اینجا اسلام برنامه خود را برای از بین بردن نژادپرستی از طریق تغییر فکری و روانی در دیدگاه انسان نسبت به انسان مهیا ساخته است:

– من بسیار اصرار دارم که همه مردم از یک مبدأ فرود می آیند  و این دعوت در قرآن کریم تکرار شده است: “ای پسران آدم”، “ای مردم” ، و اولین سوره در  قرآن “الفاتحه” است که با “الحمد لله رب العالمین” شروع می شود و آخرین سوره “الناس” است. بگو: من به پروردگار مردم پناه می برم”.

– تأیید معنای اخوت جهانی انسان  و از زبان پیامبران در دعوت مردم درقران ذکر شده است.  (هود: 61)  ‏به سوي قوم ثمود يكي از خودشان را ( به عنوان پيغمبر ) فرستاديم كه صالح نام داشت .  ( به آنان ) گفت : اي قوم من ! خدا را بپرستيد كه معبودي جز او براي شما وجود ندارد ( و كسي غير او مستحقّ پرستيدن نمي‌باشد ) . او است كه شما را از زمين آفريده است و آباداني آن را به شما واگذار نموده است ( و نيروي بهره‌وري و بهره‌برداري از آن را به شما عطاء و در شما پديد آورده است ) . پس ، از او طلب آمرزش ( گناهان خويش ) را بنمائيد و به سوي او برگرديد ( و با انجام عبادات و دوري از منكرات ، مغفرت و مرحمت او را بخواهيد و بدانيد كه اگر در اين كار صادق باشيد ، خداوند شما را در مي‌يابد و دعاي شما را مي‌پذيرد ) . بيگمان خداوند من ( به بندگانش ) نزديك ( است و استغفار و انگيزه استغفارشان را مي‌داند ) و پذيرنده ( دعاي كساني ) است ( كه او را مخلصانه به زاري مي‌خوانند و به ياريش مي‌طلبند ) .         

 و به همین شیوه پیامبر به مسلمانان توصیه کرده است.

– با تأکید بر اینکه تفاوت بین مردم در این دنیا تنها به دلیل تلاش روانی ، اخلاقی ، معنوی و عملی آنهاست ورنگ و نژاد وجنسیت هیچ دخالتی نداردبلکه معیار فقط تقواست.

– آشنایی هدف تفاوت در خلقت است ، همانطور که حق تعالی فرمود: (ای مردم) ما شما را از یک مرد و یک زن آفریدیم ، و شما را اقوام و گروه قرار دادیم تا شما یکدیگررا بشناسند .

بنابراین ، مسلمانان اولیه به میراث ملتهای قبلی افزودند و از آن بهره بردند وانهارا حفظ کردند ، و آنها ناقل شناختی و فرهنگی میراث یونان در دوران طلایی خلافت عباسی و در دوره تمدن گسترده مسلمانان در اندلس بودند و از این دیدگاه مسلمانان هنگام فتح کشور به آداب ، رسوم و میراثی که بخشی از تاریخ است احترام می گذاشتند. ملل هیچ تأثیری در این امر نداشت که مسلمانان زبانها ، گویشها و آداب و رسوم را از بین ببرند ، همانطور که برخی از کشورهای استعمارگر مدرن در کشورهایی که ثروت آنها را غصب و غارت کردند ، این کار را کردند.

دوم: به رسمیت شناختن و اعمال حقوق:

اسلام بتنهای از صحبت در مورد برابری و برادری جهانی راضی نبود ، بلکه قوانین و مقرراتی را برای محافظت از کرامت انسانی و حمایت از حقوق افراد ضعیف بنا نهاد. بنابراین زکات رادردین فرض کرد مسلمانان راموظف نمود از حقوق افراد فقیر ونیازمند مراقبت کنند و مواظب یتیم باشند تا احساس محرومیت و بی عدالتی نکند ، و به مقام زنان احترام بگذارند و وضعیت آنها را بالا ببرند به آنها عزت ببخشند.

مروا الشربینی (مصری) توسط یک تندرو نژادپرست در دادگاه درسدن ، آلمان شرقی با چاقو مورد اصابت قرار گرفت ومجروح شد.دراین میان ما را از آزار و اذیت و حملات  به مسلمانان و مساجد خبرمی دهند.

دفتر Cassation در سال 2019 1200 مورد حمله نژادپرستانه را ثبت کرد که 10 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

در 19 فوریه سال 2020 میلادی شاهد یک اتفاق تروریستی نژادپرستانه خونین بودیم ، هنگامی که یک افراطی 9 جوان مسلمان را در یک کافه در شهر هانائو آلمان کشت.

این یک شوک عظیم را به افکار عمومی وارد کرد ، و آلمان را در مقابل چالش های دشوار قرار داد ، و همچنین سایه های تاریک و سوالات آشکاری در مورد آینده مسلمانان در این کشور ، و حقوق آنها به عنوان شهروندانی که احساس امنیت و آرامش ندارند به اذهان مردم رساند

چه کسی آتش را روشن می کند؟

کسانی که به واقعیت نگاه می کنند ، می بینند که دلایل و نیروهایی وجود دارد که در پس این نژادپرستی فزاینده پنهان نیستند ، از جمله:

1- نیروهای راست افراطی و کسانی که به دور آنها می چرخند:

احزاب راست افراطی با ادعای نژادپرستی و اعلام نفرت از مسلمانان و خارجی ها آتش سوزی در جامعه را متوقف نمی کنند و اجازه نمی دهند که بحرانی بگذرد مگر اینکه با اتهامات اخلاقی علیه خارجی ها به طور کلی و مسلمانان در مناظر خود موفق شوند. هنگامی که برخی از احزاب قبلاً معتدل متوجه این امر شدند ، آنها نیز به امید ایجاد جمع آرا ، اظهارات نفرت کردند. سپس آنها نیزهمه چیز رافراموش کردند.

2- برخی از دستگاه های رسانه ای:

اگر می خواهید تعصب آشکار را بدانید ، پوشش رسانه ای و تجزیه و تحلیل یک واقعه تروریستی را که در آن متهم یک مسلمان است دنبال کنید ، و سپس اگر مرتکب در واقعه دیگری بود که مسلمان نبود ، پس از آن مقایسه کنید.

در مارس 2015 ، یک هواپیمای آلمانی که از بارسلونا به مقصد دوسلدورف می آمد با 150 مسافر سرنشین خود بر فراز کوه های آلپ سقوط کرد و آنها بلافاصله جان خود را از دست دادند و تحقیقات دادستان عمومی فرانسه نشان داد که کمک خلبان (28 ساله) با ملیت آلمانی عمدا هواپیما را نابود کرده است.

شاهد در این ماجرا این است که تمام بیانیه های رسمی آلمان و فرانسه وجود انگیزه های تروریستی یا ایدئولوژیک را انکار می کردند و رسانه ها سکوت می کردند و مقالات مجرم برای اثبات انگیزه های تروریستی وی گزارش نمی شد! اگر مرتکب یک فرد خارجی بود ، شما می توانستید گزارشات کافی در مورد ریشه مهاجرت وی ، دینداری وی یا سایر اهداف شیطانی تروریستی در پشت این جنون پیدا کنید.

آژانس حفاظت از جرم آلمان حادثه  را تسریع کرد و گفت: این حادثه دارای اثرات نژادپرستانه نیست. موضوعی که دادستان کل آلمان را فراخواند و اعلام کرد این یک حادثه تروریستی نژادپرستانه است و اظهارات وزیر کشور در این ایالت نزدیک به آن بود و رئیس جمهور آلمان ، استین مایر و صدراعظم مرکل اعلام کردند که این یک حادثه تروریستی است.

3- برخی از آژانس های امنیتی:

برخی از سرویس های امنیتی هنوز با نژادپرستی با مهاجران و کسانی که منشا  خارجی دارند سر و کار دارند و آژانس های سطح بالایی نیز وجود دارند که از هدف خود منحرف شده و راست افراطی را طرف دار می کنند. یا شواهد؛ این باعث تقویت موقعیت طرفداران نفرت می شود و جامعه را از صلاحیت ها و انرژی های بزرگ محروم می کنند.

بنابراین ، بسیاری از ناظران وی را در موارد حمله به مسلمانان و در تظاهرات گسترده ای که در همبستگی با قربانیان حمله تروریستی در هاناو در شهرهای آلمان آغاز شد، او را شریک می دانند.

چگونه با نژادپرستی مبارزه کنیم؟

نژادپرستی یک بیماری خطرناک برای آینده همه بشریت است. از این رو ، تلاش های رسمی و مردمی باید برای مبارزه با انواع نژادپرستی مهیا شود ، از طریق:

1- قوانینی را وضع کرده و اعمال کنید که همه اشکال تبعیض را جرم تلقی می کند و کسانی را که در رسانه های چاپی ، شنیداری یا تصویری تحریک می کنند تحت پیگرد قانونی قرار  دهد.

2- مراکز دولتی برای نظارت بر عملکرد پلیس و خدمات امنیتی ایجاد کنند.

3- ایجاد مراکزی برای نظارت بر نقض حقوق بشر و تبعیض دربین مردم و موارد دیگر.

4- مراقبت از کارهای هنری و ادبی که مفاهیم برادری و همکاری را در بین همه مردم ریشه دوانده است. با یک آهنگ هدفمند ، یک شعر ملتهب و یک فیلم زیبا ، می توانیم بهترین معانی را گسترش دهیم.

5- بزرگداشت قربانیان نژادپرستی در سراسر جهان و عذرخواهی از دوران استعمار قبلی برای کشورهایی که ثروت مردم را غارت کردند و میلیون ها نفر از آنها را به بردگی کشیدند و این صفحه غم انگیز رادربین مردم رقم زدند.

6_برجسته سازی دوره های مهم تاریخی که در آن صلح و همکاری بین شرق و غرب حاکم بوده و مراقبت از ادبیات در این زمینه.

واخردعوانا الحمدلله رب العالمین.

نویسنده: طاها سلیمان عامر

از طريق
جلال بایزیدی
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا