خبرهای سوزی میحرابمناسبت ها

مراسم عروسی با برنامه هایی متفاوت در یکی از تالارهای مهاباد..

مراسم عروسی

مراسم عروسی در مهاباد

شامگاه روز پنج شنبه ۲۴/۰۸/۱۳۹۷ هجری شمسی مراسم شادی به مناسبت عروسی دو جوان مهابادی در تالار پیمان این شهرستان برگزار شد… میزبان این مراسم آقای عبدالله خالدی بود

در این مراسم که با حضورمهمانانی متنوع و اغلب بازاری همراه بود آقای لقمان صالحی خواننده خوش صدای مهابادی برای شادی مهمانان- البته مردان! – آواز و ترانه کوردی خواند و تا پاسی از شب برای شاد نگهداشتن مدعوین گاهی از حسن زیرک و گاهی نیز از طاهر توفیق دو هنرمند خوش نام و آوازه کورد زبان به تقلید پرداخت..

ناگفته نماند مراسم یاد شده تفاوت هایی داشت با مراسمات دیگر عروسی از جمله این که از زنان و مردان در دو بخش کاملاً جدا پذیرایی شد البته از رقص و پایکوبی کوردی آن هم به صورت مختلط – ره ش به له ک- هم خبری نبود…

دیگر تفاوت این مراسم این بود که قبل از صرف شام یکی از مهمانان که شخصیتی دانشگاهی داشت به سخنرانی پرداخت….

ناگفته نماند سوزی میحراب در گزارش اختصاصی خود بیشتر به تشریح سخنرانی ارائه شده می پردازد…

جناب آقای جلال معروفیان در آغاز سخنرانی و پس از تبریک به عروس و داماد و اقوام و فامیلان و مهمانان حاضر در سالن گفت: این ایام مصادف است با سالگرد تولد پیامبر ما مسلمانان ؛ پس جا دارد سخنان کوتاه امشب را به آن حضرت اختصاص دهیم…

آقای معروفیان در باره فلسفه بعثت پیامرصلی الله علیه و سلم گفت:پیامبر صلی الله علیه و سلم مبعوث شد تا زندگی را معنایی تازه ببخشد و انسانیت را حیاتی نو عطا کند.

استاد معروفیان در باره نگاه پیامبر اسلام به زنده بودن افزود : یکی از علایم زنده بودن انسان و جامعه عبارت است از  خواندن و مطالعه کردن. به همین خاطر است که می بینیم اولین پیامی که از طرف خدا به رسول خدا می رسد چیزی نیست جز “اِقرأ ” همانا بخوان..

آری خداوند جل جلاله از پیامبر خاتم نمی خواهد که نماز بپا دارد، روزه بگیرد ؛بلکه او را به خواندن و مطالعه هستی فرا می خواند؛ که اگر این حاصل شد آن دیگری هم تابع آن است

کاک جلال با اشاره به راز و رمز پیشرفت کشورهای غربی افزود: در کشورهای اروپایی خیلی به سواد و دانش و مطالعه توجه می شود به گونه ای که سرانه مطالعه سالانه در این کشورها عبارت است از مطالعه چهل و هشت کتاب سودمند برای یک نفر! ولی ما نسبت به این نشانه سرزنده بودن چگونه ایم؟

دیگر علامت سرزنده بودن جامعه انسانی از دیدگاه پیامبر رحمت – آنگونه که آقای معروفیان بیان داشت -عبارت است از احترام به انسان و دفاع از مظلومان و زنان و اقلیت های جامعه..

آقای معروفیان در تبیین این نشانه زنده بودن و اندک مقایسه ای میان رسول الله و برخی از شخصیت ها و نهادهای حقوقی بین المللی افزود: اگر بخاطر دفاع از حقوق سیاه پوستان از نلسون ماندلا رئیس جمهور فقید آفریقای جنوبی تجلیل می شود ، باید اعتراف نمود که پیامبر ما ۱۴۰۰ سال پیش بلال حبشی که یک سیاه پوست  بود را به عنوان سخنگوی خود – و موذن مسلمین در مدینه-‌ منصوب می کند!

اگر سازمان های حقوق بشر امروزه جایزه معتبر جهانی را بخاطر دیدنی از کمپ کودکان بی سرپرست به فلان کس می دهند ؛ باید سر تسلیم فرود آورد درباره عظمت آن اَبَرپیامبری که مقام و منزلت خود و سرپرست یتیمان در روز قیامت را یکسان معرفی می نماید!

اگر امروزه عده ای با عناوین مختلف به دفاع از حقوق مادی و اجتماعی زنان می پردازند باید اذعان نمود که پیام پیامبر اسلام قبل از همه مورد تایید زنان قرار گرفت و زنان نخستین قشری بودند که رهایی و آزادی راستینشان را در اسلام یافتند ؛ چرا که هیچ کس به اندازه آن حضرت مدافع زنان نبوده و نخواهد بود…

پس اگر خواستار پیشرفت و ترقی هستیم بیاییم  به اسلامی که محمد برای سعادت انسان ها به ارمغان آورد برگردیم.

این استاد دانشگاه در رابطه با خدمات دانشمندان مسلمان کورد به اسلام  و قرآن خاطرنشان نمود : ماموستا هه ژار موکریانی – که هم اکنون همایش بزرگداشتش در مهاباد در حال اجراست- علی رغم ترجمه های فراوان ‌، قرآن را به زبان کوردی ترجمه نمود تا به هم زبانانش بگوید : به حریم قرآن برگردیم ..

استاد جلال معروفیان در باره ویژگی های آن اسلامی که ملت کورد در سایه آن به سعادت می رسد گفت: آری نباید ملت کورد مسلمان از اسلام فاصله بگیرد ؛ ولی آن اسلامی که میانه رو و طرفدار شادی انسان هاست.

ما خواستار آن اسلامی هستیم که توسط کارشناسان و خردمندان کوردی تبیین و تفسیر شده باشد ؛ در واقع اسلام و قرآن با خوانش کوردی که به ملیت ، لباس و زبان کوردان توجه نماید.

آقای معروفیان در فرازی دیگر از سخنرانی اش به دیدگاه پیامبر اسلام نسبت به ازدواج پرداخت و افزود: متاسفانه عده ای امروزه برای ازدواج سفید و هم جنسگرایی تبلیغ می کنند در حالی که پیامبر اسلام ازدواج را سنت خود معرفی نموده و از دختران و پسران جوان می خواهد ازدواج کنند ؛چرا که خانواده ضامن حفظ اخلاق و ناموس و کرامت و ایمان انسان هاست.

آقای معروفیان که خیلی روان و مسلط سخن می گفت با اشاره به نقش بی نظیر خانواده یادآورشد: با قاطعیت می گویم: حفظ جامعه – هویت فردی و جمعی کردها- {فقط }مرهون فعالیت و تلاش احزاب سیاسی نبوده و نیست بلکه این خانواده بوده که همواره از کرامت انسانی در جامعه کوردی صیانت نموده است.

استاد معروفیان در باره خطر و ضرر به هم ریختن حانواده ها گفت: به نظر من از آنجا که خانواده آیه ای است از آیات الهی هرکس به هر نحوی برای به هم زدن رابطه زوجین و خانواده ها تلاش کند مانند این است که آیه ای از آیات قرآن را لگدمال نموده باشد!

آقای معروفیان که سابقه ای طولانی و موفق در مشاوره خانواده دارد در پایان، نصیحت هایی را به دختران و پسران جوان و بویژه تازه عروس و دامادها ارائه نمود و گفت: داماد و عروس های مسلمان این نکته را فراموش نکنند که با نام و یاد خدا و مطابق شریعت اسلام حلال و همسر همدیگر شده اند.

دومین توصیه استاد معروفیان به زوج های جوان در قالب مقایسه خانواده های قدیمی و امروزه بود که در تبیین آن افزود : خانواده های قدیمی بسان یک پادگان بود ؛روابط بر اساس احترام زن به مرد استوار بود و از هرگونه عشق میان آن دو ستون اصلی خانواده خبری نبود ؛ در مقابل خانواده های امروزه بیشتر به یک پارک می مانند که زوجین نسبت به یکدیگر فقط عشق می ورزند و از احترام متقابل خبری نیست.

توصیه سوم آقای جلال معروفیان به جوانان این بود که زندگی کردن و تشکیل خانواده یک هنر است و باید برای آن آموزش دید ؛ چرا که امروزه اساس هر کاری بر آموزش صحیح استوار است.

آقای معروفیان با بیان این نکته که باید همه دست در دست هم دهیم تا جوانانمان را نسبت به زندگی مشترک آموزش دهیم خاطر نشان کرد: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و بویژه صدای و سیمای مرکز مهاباد در زمینه ارائه برنامه های خانوادگی و آموزش مدیریت در خانه برنامه های خوب و مناسبی دارد که این جانب از زحمات و خدمات آن تشکر می کنم..

چهارمین سفارش مشاور کارکشته خانواده مهابادی به دختران و پسران جوانی که تازه متاهل شده اند این بود که گفت: خواهش می کنم  ماهواره و گوشی و تبلت و سایر وسایلی که شما را با دنیای مجازی مرتبط نموده و از دنیای واقعی جدا می کند را مدیریت کنید و در غیر این صورت آن ها ما را مدیریت خواهند نمود  … متاسفانه آمارها نشان می دهد این تکنولوژی بجای این که آرامش را به خانه ها هدیه کند باعث بی علاگی زوجین نسبت به همدیگر و در بسیاری از موارد در دادگاه ها به عنوان عامل اصلی جدایی و طلاق آز آن یاد می شود .

پنجمین و واپسین نصیحت استاد معروفیان به تازه داماد و عروس ها این بود که از آنان دعوت نمود که برای پیشرفت در زندگی و پرهیز از ورشکستگی مادی ، حتماً برنامه ای اقتصادی داشته باشند و مطابق آن، دخل و درآمدهایشان را تنظیم نمایند.

آقای معروفیان در پایان سخنرانی بیست دقیقه ای اش برای داماد و عروس و همه جوانان این مرز و بوم آرزوی سلامتی و سعادت نمود و از والدین عروس و داماد بخاطر مراسم متفاوت و ممتازشان تشکر و قدردانی کرد.


نظر چند تن از مهمانان در باره برگزاری متفاوت مراسم عروسی

اینجانب – تهیه کننده گزارش – با تعدادی چند از مهمانان و مدعوین این مراسم که سخن می گفتم و در باره نقاط قوت و ضعف این مراسم از دیدگاه آنان پرسیدم ؛ پاسخ های متفاوتی دریافت نمودم ..

از جمله یک جوان بازاری و یکی از همسایگان میزبان مراسم گفت: این گونه مراسمات حیف است این گونه ساکت و صامت و بدون موسیقی زنده برگزار شود ؛ ای کاش آقای  عبدالله خالدی این همه هزینه را به گونه ی مرسوم آن، نه این گونه  متحمل می شد …

این جوان شیک پوش سردشتی و ساکن مهاباد همچنین خاطر نشان کرد: ان شاالله ماه آینده ازدواج می کنم ولی قطعاً مراسم عروسی من این گونه نخواهد بود!!

از شخص دیگری جویای دیدگاهش نسبت به این مراسم عروسی شدم که در پاسخ گفت : آفرین به آقای خالدی که این گونه درخشید .. رحمت خدا بر پدر و مادرش که امشب با پذیرایی جداگانه از زنان و مردان زمینه گناه آلوده شدن ما را فراهم بست…

او که نخواست نامش فاش شود و در حالی که  خیلی از تالارها گلایه مند بود خاطرنشان نمود: سوگند به خدا در همین تالارها و در اغلب مراسم هاس عروسی مال و دارایی و اخلاق و گاهی ناموس ما بدون آنکه خود احساس کنیم به تاراج می رود…

او همچنین افزود: من با قاطعیت اعلام می کنم که تالارها جای امنی برای برگزاری مراسم عروسی نیست..

دیگر مهمانی که در نظر سنجی معدود  ما شرکت نمود مردی میانسال بود او گفت : عروسی یک سنت اسلامی و خیلی مبارک است که متاسفانه امروزه به یک مراسم کاملاً ضد اخلاقی و اسلامی مبدل شده است ..

او که خالد نام داشت افزود : یکی از دلایل بی علاقگی نوعروس و نودامادهای ما به اخلاق و اسلام شاید این باشد که این گونه در تالارها بدرقه اشان می کنیم!!

نکته :

از بخش زنان و برنامه های احتمالی آن – عمداً- کسب خبر نکردم ولی بی سر و صدا بودن آن بخش و به گوش نرسیدن صداهای گوش خراش حاکی از نظم و انضباط مهمانان زن آن مراسم بود.


تهیه و ارسال گزارش ـ یوسف ساجدی

نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا