مسلمانان جهان

مسلمان کُشی در هندوستان!!

مسلمانان هند

متأسفانه مسئله جان گداز کشتار مسلمانان توسط هندوهای افراطی چند وقتی است که باز تکرار شده و روح هر مسلمانی را به درد آورده است. این موضوع مثل هر پدیده‏ی دیگری نیازمند موشکافی و آسیب شناسی می باشد. لذا در این مقاله در قمست اول هندوستان به طور کلی معرفی می شود و در قسمت دوم نیز به چند علت از این درگیریها اشاره می کنیم و در پایان مقاله نیز نتیجه گیری نهایی ارائه می گردد.

الف) درباره هند

الف.1) جمعیت هند
هند با یک میلیارد و 350 میلیون نفر، دومین کشور پرجمعیت جهان است. این کشور 28 ایالت دارد و پایتخت آن دهلی نو (بیش از ۲۲میلیون نفر) می‌باشد. بندر بمبئی (مومبائی) با جمعیتی نزدیک به ۱۴ میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین شهر هند است.

الف.2) زبان هند
هند قبلاً 1652 زبان داشته ولی امروزه ۴۲۸ زبان با گویشوران زیاد دارد. اکنون 22 زبان رسمی مثل هندی و انگلیسی دارد. زبان فارسی پیش از آنکه هند مستعمره انگلستان شود، دومین زبان رسمی این کشور بود. زبان فارسی هشت قرن پیش در دوره غزنویان وارد هند شد و با تأسیس امپراتوری گورکانی به اوج پیشرفت خود در هند رسید و زبان رسمی هند شد و ۷۰۰ سال رواج داشت. پس از استعمار انگلیسی‌ها در سال ۱۸۳۲، انگلیسی به تدریج جایگزین فارسی شد.

الف.3) سیاست هند
قوه مقننه هند دربرگیرنده دو مجلس با نام‌های لوک‌سابا (مجلس عوام) و راجیاسابا (مجلس سنا) می باشد. نخست‌وزیر از سوی حزب حاکم در مجلس لوک سابا معرفی می‌شود. رئیس‌جمهوری هند با آرای مجالس قانونگذاری لوک‌سابا (با ۵۴۵ نماینده) و راجیاسابا (با 250 نماینده) و همچنین مجلس قانونگذاری ایالت‌ها (با ۴۸۹۶ نماینده) انتخاب می‌شود.

در نظام سیاسی هند، نخست‌وزیر بالاترین مقام اجرایی کشور است. جواهر لعل نهرو از کنگره ملی هند اولین نخست‌وزیر هند بود. نارندرا مودی ، نخست‌وزیر (چهاردهمین) فعلی هند است که به مدت دو دوره (از سال ۲۰۱۴ ) متصدی این پست نخست‌وزیری بوده است. وی از رهبران حزب ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا (BJP) است.

رئیس‌جمهور مقامی تشریفاتی است که معمولاً از میان چهره‌های دارای محبوبیت گسترده در سراسر کشور انتخاب می‌شود. این سمت بالاترین مقام اجرایی بوده و از اختیارات قانونی گسترده‌ای برخوردار است. رئیس‌جمهوری رئیس رسمی قوای مقننه، مجریه و قضاییه و همچنین فرمانده کل نیروهای مسلح این کشور است.
بیش از ۷۰۰ حزب سیاسی در هند وجود دارد که به سه گروه ملی، منطقه‌ای (ایالتی) و محلی تقسیم می‌شوند. از میان آن‌ها کنگره ملی هند (INC)با رهبری مهاتما گاندی ، حزب ناسیونالیست بهاراتیا جاناتا (BJP) که پس از واقعه تخریب مسجد بابری، توانست طی سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ قدرت را در دست بگیرد و حزب کمونیست مارکسیست هند (CPI-M) از بزرگترین احزاب به‌شمار می‌روند.

الف.4) دین هند
هند ترکیبی از ادیان مختلف است. هندوئیسم (۷۹٫۸٪) ، اسلام (۱۴٫۲٪)، مسیحیت (۲٫۳٪)، سیک (۱٫۷٪) ، بودایی (۰٫۷٪)، زردشت (۰٫۷٪) و… دین های رایج هند می باشند. مسلمانان بیشتر در دهلی، بنگال غربی و نواحی شمال غربی کشور زندگی می‌کنند و در کشمیر ، بیشتر جمعیت را تشکیل داده‌اند و در منطقه کوچک لاکشادویپ در اقیانوس هند نیز ساکن هستند. مسلمانان هند در سراسر بقیه کشور پراکنده‌اند، هرچند که در مناطق شمال شرقی و ایالت پنجاب تقریباً اثری از آن‌ها نیست. به این ترتیب هند پس از اندونزی و پاکستان پرشمارترین جمعیت مسلمان جهان را داراست. جمعیت مسلمانان ۱۹۵ میلیون نفر بوده که از این تعداد 188 میلیون نفر سنی مذهب و 7 میلیون شیعه می باشند. مسلمانان در هند شاهد برگزاری تمام جشن‌ و مراسمات اسلامی هستند که در سراسر دنیا برگزار می‌شود مانند ماه رمضان، عید قربان ، عید میلاد پیامبر ، ماه محرم و عاشورا.

الف.5) تاریخچه ورود اسلام به هند
تصور می‌شود که اولین مسلمانان هند بازرگانانی بوده‌اند که در دوران حیات حضرت محمد (ص) به منطقه کرالا سفر کردند. در زمان استقلال هند میلیون‌ها مسلمان به پاکستان و بنگلادش مهاجرت کردند، اما عده بسیار زیادی هم در هند باقی ماندند. اولین تماس اسلام با آسیای جنوبی، سال 711 میلادی و همزمان با فروپاشی شاهنشاهی ساسانی ایران است که مسلمانان تا کناره رود سند که هم‌اکنون در پاکستان است پیش آمدند. در قرن دهم میلادی سلطان محمود غزنوی منطقه پنجاب را تصرف کرد و بارها به شمال هند حمله کرد. تا قرن سیزدهم تاخت و تازهای زیادی از سوی ایران و آسیای مرکزی به هند صورت می‌گرفت. اما چندان ماندگار نبودند، تا اینکه در این زمان مسلمانان، شهر دهلی را تصرف کردند و اولین حکومت مسلمانان، به نام دوران سلطنت یا غلامان مسلمان را بنیان گذاشتند و اسلام رسماً بر هند حاکم شد. گسترش اسلام در دوران حکومتی گورکانیان هند به اوج خود رسید. ظهیرالدین محمد بابُر در سال ۱۵۲۶ میلادی (۹۳۲ ه‍.ق) به هندوستان حمله برد. آخرین پادشاه لودیه را در دهلی مغلوب ساخت و بدین طریق امپراتوری بزرگ گورکانیان هند را تأسیس کرد و اعقاب او حدود ۳۵۰ سال ( تا 1857م و استعمار بریتانیا) بر سراسر یا بخش‌هایی از شبه قاره هند فرمانروائی داشتند. بالاخره در سال ۱۹۴۷ پس از قیام مهاتما گاندی ، اختلاف شدیدی در بین سران هند و سران مسلمانان هند که رهبر آن‌ها محمدعلی جناح بود بوجود آمد. قصد مسلمانان این بود که کشوری مرکب از مناطق مسلمان هند تشکیل دهند. چندین ایالت مسلمان‌نشین هم به رهبری محمدعلی جناح استقلال خود را از مستعمره بریتانیایی هند اعلام کردند.

الف.6) هندوتوا
شکل غالب ملی‌گرایی هندو در هند است. این لفظ را وینایاک دامودار ساوارکار در سال ۱۹۲۳ رواج داد. سازمان های داوطلبانه ملی‌گرای هندوی راشتریه سویم سیوک سنگ (RSS) ، ویشوا هندو پریشد (VHP) و حزب ناسیونالیست بهاراتیا جاناتا (BJP) پشتیبان آن هستند. جنبش هندوتوا را به معنای «فاشیست» یا «مطلق‌گرایی قومی» بوده که پایبند به مفهوم همگونی فرهنگی است.

ب) علت آشوبهای هند و سرکوب مسلمانان توسط هندوهای افراطی
ب.1) علت اول: تخریب مسجد بابری
بابری مسجدی در شهر آیودیا در بخش فیض آباد در ایالت اوتارپرادش هند (با بیش از ۳۱ میلیون مسلمان) است که در سال 935 ق به دستور اولین شاه گورکانی هند، « ظهیرالدین محمد بابُر» ( پنجمین پشت از نوادگان تیمور لنگ) برفراز تپه‌ای به‌نام «رام کوت » به معنی «قلعه رام » در این منطقه بنا شده بود. این مسجد در ۶ دسامبر ۱۹۹۲ م/۱۵ آذر ۱۳۷۱ ش توسط هندوهای افراطی (بنا به اجازه دادگاه عالی هند) تخریب شد. هندوها معتقدند که مسجد در محل زادگاه خدای آن‌ها راما بنا شده بود و پیش‌تر معبدی در آن مکان قرار داشته که در زمان بابر تخریب شده‌است. از زمان تسلط انگلیسی‌ها بر شبه قاره هند تا کنون مسجد بابری موضوع درگیری‌های خونین میان هندوها و مسلمانان بوده ‌است و تاکنون حدود ۲۰۰۰ نفر مسلمان و هندو در این درگیری‌ها جان باخته‌اند. دادگاه عالی هند در ۱۸ آبان 13۹۸ بعد از 17 سال تحقیق به صراحت اعلام کرد: این مسجد در محل یک معبد بنا شده بود و مسلمانان حقی در آن ندارند. به این ترتیب حزب BJP که در خود یکی از عاملین به راه افتادن قتل و کشتار در درگیریها بود در زمان حکومت خود سرانجام تیر خلاص را به موضوع زد.

ب.2) علت دوم: قانون جدید اعطای شهروندی هند
اعتراضات به قانون اصلاح شهروندی یا اعتراضات (اصلاحیه) لایحه شهروندی در ۴ دسامبر سال ۲۰۱۹ در هند، یک سلسله اعتراضات علیه اصلاحیه قانون شهروندی است. دلایل ذکر شده برای حضور در اعتراضات از سوی شرکت‌کنندگان که شامل سازمان‌های دانشجویی، فعالان حقوق بشری، سازمان‌های اسلامگرا و گروه‌های سکولار، می‌شود؛ شائبه تبعیض مذهبی و خشونت پلیس علیه معترضان است. معترضین دهلی، آسام و سایر ایالتهای شمال شرقی هندوستان می‌گویند که این قانون باعث می‌شود هزاران مهاجر غیرقانونی غیرمسلمان، سیک، بودایی، آیین جین، پارسی‌ها و مسیحیان به ساکنان قانونی هند بدل شوند و منجر به برهم خوردن تعادل جمعیتی محل سکونتشان شود. از سوی دیگر برخی از مسلمانان نیز به این قانون اعتراض کرده‌اند، زیرا این قانون به پیروان دین اسلام حق شهروندی اعطا نمی‌کند، اقدامی که از نگاه منتقدین باعث تضعیف قانون اساسی سکولار هند می‌شود. در پی این اعتراضات 65 تن کشته و ۱۷۵ نفر زخمی و بیشتر از 3000 نفر بازداشت شدند.

ب.3) علت سوم : تبعیض نژادی حزب BJP
پیروزی حزب BJP برای سومین بار در انتخابات هند ( نارندرا مودی 2014 تا 2020 بعد از مانموهان سینگ 2004 تا 2014 و آتال بیهاری واجپایی 1998 تا2004) باعث بی نظمی هایی در هند شد و مسلمانان هندی دومینو وار شاهد تصمیماتی شدند که تمام آنها علیه مسلمانان بود؛ لغو خودمختاری کشمیر! صدور حکم تخریب مسجد تاریخی بابری علیه مسلمانان، سلب تابعیت حدود دو میلیون مسلمان، تصویب قانون بازنگری تابعیت و… . مسلمانان در دسامبر 2019 برای دفاع از خود به خیابان ها آمدند تا نشان دهند که حاضر نیستند قانون بازنگری تابعیت که طبق آن غیرهندی‌ها تنها به شرط مسلمان نبودن تابعیت هندی دریافت می‌کنند را تحمل کنند در روزهای نخست 30 کشته دادند و نظامیان هندی 21 هزار نفر را بازداشت کردند ولی اینها باعث نشد مسلمانان پا پس بکشند. حتی بانوان مسلمان نیز حدود 40 روز در خیابان‌های شهر دهلی‌نو تحصن کردند و اعلام کردند تا زمانی که دولت هند این قانون سیاه را لغو نکند به خانه خود باز نمی‌گردند.

«محمد ابراهیم» یکی از مجروحان این فاجعه بزرگ می‌گوید: برای تشییع جنازه یکی از آشنایان خود رفته بودیم که حین بازگشت ناگهان 15 نفر با شمشیر و چماق به من و پدرم حمله کردند. یکی از آنها فریاد می‌زد: بزنید این مسلمان را ! وقتی به حالت نیمه بیهوشی رسیدم یکی از آنها گفت: بیائید او را آتش بزنیم! دیگری گفت: بیائید او را به زباله دانی بیندازیم، یکی از آنها پرسید اهل کجایی؟ گفتم: بریلی. همان فرد به دیگران گفت: او اهل محله من است او رها کنید بیائید سراغ شخص دیگری برویم. از سوی دیگر خانواده بسیاری از افرادی که توسط نظامیان هندی کشته شده اند هنوز جنازه عزیزانشان را تحویل نگرفته اند و دولت هند نیز پاسخ مشخصی به آنها نمی‌دهد. تنها بیمارستان بهادر مرگ 33 مسلمان را تائید کرده و این در حالی است که تعداد زیادی از افرادی زخمی و حتی جنازه ها به بیمارستان های دیگر منتقل شده و خانواده قربانیان برای یافتن عزیزانشان سرگردان هستند. این حوادث تاکنون ۵۰ کشته داشته است.
در روزهای اخیر (25 فوریه 2020) نیز در پی حمله هندو‌های افراطی موسوم به «هندوتوا» به مسلمانان در محله‌های مسلمان‌نشین شمال پایتخت هند و در حومه دهلی‌نو ، حداقل ۲۷ کشته برجای گذاشت که اغلب آن‌ها به ضرب گلوله از پا درآمدند و بیش از ۲۵۰ نفر هم زخمی شدند. این درگیری در پی اعتراض به قانون شهروندی شکل گرفت که تبعیض علیه مسلمانان تلقی می‌شود. خبرنگار فرانس بیست و چهار در دهلی‌نو گفت در شمال شرقی دهلی‌نو از بازار مسلمانان خاکستر باقی مانده است. این بازار به مدت دو روز در آتش سوخت و ساکنان محل فرار کردند. اقلیت مسلمان هند تحت تاثیر این خشونت‌ها قرار گرفتند و یک مسجد نیز به آتش کشیده شد. این حمله در حالی صورت گرفت که مسلمانان در حال نماز خواندن بودند و امام جماعت مسجد جان خود را بر اثر این حمله خشونت‌آمیز از دست داد. بنا به گفته یک مرد مسلمان، پلیس در کنار هندوهاست. آن‌ها به سوی مسلمانها سنگ پرتاب می‌کردند و پلیس فقط نگاه می‌کرد. زمانی که نمایندگان مسلمانان تلاش کردند با پلیس تماس بگیرند تا به کمک آنها بیاید هیچ کس پاسخ نداد. نتیجه این شد که مسجد هم در آتش سوخت. این در حالی است که مدعیان حقوق بشر بازهم طبق عادت همیشگی خود سکوت کرده اند و نسبت به قتل عام مسلمانان در پایتخت هند هیچ عکس العملی نشان نداده اند. «کنت رات » مدیر سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر سیاست‌های نارندرا مودی‏، نخست‌وزیر هند را عامل جری شدن هندو‌های افراطی دانسته است.

ب.3.1) سفر دونالد ترامپ به هند
در این بین بدترین اتفاق ممکن برای مسلمانان رخ داد و رئیس جمهور آمریکا تصمیم گرفت به دهلی نو سفر کند. هند روز دوشنبه (5 اسفند 1398 برابر با 24فوریه 2020) و همزمان با ورود ترامپ به دهلی نو نظامیان تا دندان مسلح خود را به شکار مسلمانان فرستاد، عده زیادی لباس شخصی از هندوهای متعصب نیز با سلاح سرد از نظامیان هندی حمایت می کردند.
روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ روز سه‌شنبه پس از پایان سفر دو روزه خود به هند، از محکوم کردن قانون شهروندی جدید هند که بسیار بحث‌برانگیز شده و برای مسلمان تبعیض‌آمیز است، خودداری کرد. ترامپ در بخشی از کنفرانس خبری خود، با بیان اینکه نمی‌خواهد مطلبی بیان کند که سفر فوق العاده‌اش به هند را تحت الشعاع قرار دهد، از انتقاد از قانون جدید شهروندی نارندرا مودی، که مسلمانان را مستثنی می‌سازد و به بروز موج جدیدی از خشونت‌های جمعی دامن زده است، خودداری کرد. چند بار از ترامپ درباره حمایت مودی از این قانون جدید سوال شد، ولی وی طفره می رفت و به تحسین نخست‌وزیر هند می پرداخت. ترامپ با این کار خود از این نگرانی مودی حمایت کرد که مبادا کشوری که بیشتر جمعیت آن هندو هستند، تحت سلطه مسلمانان درآید. نکته عجیب تر اینکه سفر ترامپ به هند با امضا قراردادی 3 میلیارد دلاری به پایان رسید که موضوع آن فروش تسلیحات به دولت دهلی نو بود.

ب.4) علت چهارم: ضعف قدرت سیاسی مسلمانان هند
مصاحبه با عبدالسلام احمد عضو شورای جماعت اسلامی هند
مسلمانان هند با وجود این که در زمینه برپایی آیین‌ها و مناسبت‌های دینی بسیار موفق عمل کرده‌اند، اما نداشتن یک حزب قوی سیاسی سبب شده است که مشارکتی تأثیرگذار در عرصه سیاست نداشته باشند. علی‌رغم این که اسلام دومین دین بزرگ در هند به شمار می‌رود، اما مسلمانان در صحنه سیاسی از حزب قدرتمند و تأثیرگذاری برخوردار نیستند، هرچند که آنها توانسته‌اند با تأسیس دانشگاه‌ها و مؤسسات فرهنگی و آموزشی در زمینه‌های دینی و علمی به رقابت با دیگران برخیزند.
پایگاه خبری «عربی ۲۱» با هدف تحلیل و بررسی آخرین وضعیت مسلمانان در جامعه هند و جایگاه سیاسی آن‌ها، گفت‌و‌گویی با عبدالسلام احمد، رئیس دانشگاه اسلامی هند در ایالت کرالا و عضو مجلس شورای جماعت اسلامی هند انجام داده است.

وضعیت کنونی مسلمانان در این کشور چگونه است؟
مسلمانان هند دومین جمعیت اسلامی در جهان پس از اندونزی به شمار می‌‍روند. تعداد آنها به ۲۰۰ میلیون نفر می‎رسد و حدود 14 درصد از ساکنان این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. به لطف خدا وضعیت آنها از ناحیه دینی به عکس وضعیت و شرایط اقتصادی خوب است. اما آن‌ها در مسائل اقتصادی، آموزشی و دیگر امور زندگی با مشکلاتی رو به رو هستند.

آیا حضور مسلمانان هند در صحنه سیاست متناسب با تعداد آنها است؟
علی‌رغم این که مسلمانان بعد از هندوها، بزرگترین اقلیت در این کشور به شمار می‌روند، اما مشارکت آن‌ها در احزاب سیاسی ضعیف است. همانطور که مشخص است در احزاب سیاسی تعداد مهم است و از آنجایی که اکثریت در احزاب سیاسی غیر مسلمان هستند، طبیعی است که آنها به مسائل مربوط به خود بیش از مسائل مربوط به مسلمانان اهمیت می‌دهند.

آیا مسلمانان در هند از احزاب سیاسی که سخنگوی آنها باشد، برخوردارند؟
بله مسلمانان در هند احزاب سیاسی دارند به‌ویژه در ایالت کرالا. در آنجا اتحادیه مسلمانان وجود دارد. آن‌ها در شهر «حیدرآباد» در ایالت «تلنگانا» نیز یک حزب دارند. احزاب دیگری نیز در دیگر مناطق وجود دارد، اما این احزاب جز در کرالا از قدرت برخوردار نیستند. اتحادیه مسلمانان کرالا، حزبی قوی و هم‌پیمان با حزب کنگره ملی است و گاهی اوقات مسلمانان در ائتلاف دولتی کرالا مشارکت دارند، اما در هر حال حزب قدرتمندی که نماینده مسلمانان در هند باشد، وجود ندارد. دو سال پیش جماعت اسلامی هند، یک حزب سیاسی با عنوان حزب «رفاه» تأسیس کرد که یک حزب جدید بود و می‌خواست نماینده مسلمانان در صحنه سیاست باشد.

کمی در ارتباط با جماعت اسلامی در هند بگویید.
جماعت اسلامی یکی از جریان‌های مؤثر و فعال اسلامی در هند به شمار می‎رود که توسط ابوالاعلی مودودی، در سال ۱۹۴۱ میلادی تأسیس شد. مودودی با تألیف کتابی با عنوان «اصطلاحات چهارگانه قرآن»، اصول و مبانی اسلامی مرتبط با فعالیت این جماعت را شرح داد. او بر جنبه سیاسی اسلام که روزی در میان مسلمانان بی‌اهمیت بود، تأکید داشت و از خلافت و سیاست در اسلام بسیار سخن می‌گفت. در زمان تقسیم هند، ابوالاعلی مودودی هند را ترک کرد و در پاکستان مستقر شد و جماعت اسلامی را در آنجا تأسیس کرد. جماعت اسلامی هند توسط شیخ « ابوللیث اصلاحی» احیا شد و هم‌اکنون در همه ایالت‌های هند فعالیت دارد و دارای مؤسسه انتشاراتی بوده و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تبلیغی انجام می‌دهد. همچنین این جماعت از مؤسسات آموزشی و دانشگاهی برخوردار است.

آیا جماعت اسلامی یک حزب سیاسی دارای مجوز و قانونی است؟
جماعت اسلامی یک حزب سیاسی نیست، بلکه یک جماعت دینی است و نیازمند به رسمیت شناخته‌شدن از سوی دولت هند نیست. زیرا هر شهروند هندی حق دارد حزب یا جماعتی را تأسیس کند، به شرط آنکه مخالف قوانین معمول نباشد. جماعت اسلامی نیز یک جماعت دینی به شمار می‌رود، اما حزب «رفاه» یک حزب ملی است و دينی نيست. زیرا احزاب سیاسی بر اساس اصولی همچون سکولاریسم و دموکراسی تأسیس می‌شوند. حزب رفاه نیز بر همین اساس تشکیل شده است.

چرا میان مسلمانان هند تفرقه وجود دارد و آیا تلاشی برای متحدساختن مسلمانان در این کشور انجام می‌شود؟
متاسفانه فضای اسلامی هند، یک‌دست نیست و احزاب مختلف اسلامی در این کشور وجود دارد. بزرگترین حزب اسلامی هند «جمعیت علمای هند» است که بر دارالعلوم و تعدادی از مؤسسات اسلامی بزرگ که بسیاری از مسلمانان هند را پوشش می‎دهند، نظارت دارد و بیشتر علمای مسلمان هند نیز فارغ‌التحصیل همین دانشگاه دارالعلوم هستند. مکتب بریلویه (اهل‌سنت محب اهل بیت)، تصوف و سلفی‌گری نیز از دیگر مذاهب اسلامی رایج در هند هستند.

جماعت اسلامی در پازل دینی مسلمانان در هند چه جایگاهی دارد؟
جماعت اسلامی بعد از مکتب بریلویه و جمعیت علما در جایگاه سوم قرار دارد، اما این جماعت از حیث فعالیت‌های سازمان‌دهی شده و حضور در همه استان‌های هند، متفاوت از دیگر احزاب اسلامی است. اما «جمعیت علمای هند» علی‌رغم بزرگی در همه ایالت‌ها نمایندگی ندارد.

مرجعیت دینی جمعیت علما به‌ عنوان بزرگترین نماینده مسلمانان هند چیست؟
مرجعیت دینی جمعیت علما به خاطر مؤسسه دارالعلوم است که شیوه آموزشی آن آمیخته‌ای از بریلویه و سلفی‌گری است. این جمعیت در برخی از مسائل به عقاید سلفی گرایش دارد و در برخی مسائل متمایل به بریلویه است و آن‌ها محافظه‌کارانی هستند که هیچ تغییری را نمی‌پذیرند، خیلی به وضعیت مسلمانان اهمیت نمی‌دهند و از نظر سیاسی نیز به حزب کنگره ملی گرایش دارند.

آیا نبود دیدگاه سیاسی نزد احزاب اسلامی سبب شده که آن‌ها از سوی احزاب هندو و یا حزب کنگره ملی مورد سوءاستفاده سیاسی قرار گیرند؟
دولت فعلی هند از سوی حزب تندروی هندو اداره می‎شود و آن‌ها هیچ ارتباطی با احزاب اسلامی ندارند. اما این حزب هندوی افراط گرا تلاش می‌کند با بریلویه‌ها و صوفی‌ها ارتباط برقرار کند تا جایی که نخست‌وزیر هند در کنفرانس آن‌ها مشارکت می‌کند و از قصد حکومت برای تأیید صوفی‌ها می‌گوید. به همین دلیل ائتلافی میان هندوهای تندرو و متصوفه وجود دارد. اما حزب کنگره ملی از زمان استعمار انگلستان با جمعیت علمای مسلمان هند در تعامل بوده‌ است. وضعیت جماعت اسلامی با دیگر احزاب متفاوت است و همه احزاب می‌دانند این جماعت سیاست‌های خود را دارد و اعضای آن در دیگر احزاب هندی فعالیت نمی‌کنند. اعضای این جماعت در دهه چهل قرن گذشته از تشکیل خلافت سخن می‌گفتند، اما عقاید آنها تغییر کرد و به بلوغ رسید و جماعت اسلامی حزب خود را در قالب حزب «رفاه» تاسیس کرد.

گرایش دینی و فکری جماعت اسلامی چگونه است؟
جماعت اسلامی هند به اندیشه‌های گروه اخوان‌المسلمین که در همین شرایط به وجود آمد، گرایش دارد. ابوالاعلی مودودی، پایه‌گذار این حزب در ابتدا فعالیت‌های خود را در دهه بیست قرن گذشته میلادی در شبه قاره هند آغاز کرد. همان‌طور که حسن البنا، بنیانگذار اخوان‌المسلمین فعالیت خود را در مصر آغاز و همین اندیشه‌ها را در ارتباط با وحدت اسلامی، خلافت و اسلام جامع‌نگر و فراگیر در آنجا مطرح کرد، بدون این که هماهنگی از پیش تعیین شده‌ای میان آنها وجود داشته باشد.

در شرایط کنونی گروه اخوان‌المسلمین در جهان عرب در شرایط سختی به سر می‌برد. آیا وضعیت آن‌ها بر شما در هند تأثیر گذاشته است؟
جماعت اسلامی از زمان پیدایش هیچ ارتباطی با جنبش‌های اسلامی خارج از هند برقرار نکرد و در تعامل با جنبش‌های اسلامی بسیار محتاطانه عمل می‌کند. زیرا این ارتباط با توجه به برخی حساسیت‌ها نسبت به پاکستان و بنگلادش بر فعالیت‌های آن تأثیر می‌گذارد، به همین دلیل جماعت اسلامی بر استقلال خود و عدم پیروی از هر جنبش خارجی تأکید دارد. به همین دلیل جماعت اسلامی هند از مشکلاتی که دیگر جنبش‌های اسلامی در جهان عرب با آن رو به رو هستند، به دور است. اما به هرحال، هر مسئله‎ای در ارتباط با جنبش‌های اسلامی جهان عرب اعم از جمله ضعف و پیشرفت آن‌ها بر گروه‌های اسلامی هند و دیگر کشورها تأثیر می‎گذارد، زیرا همه مردم می‌دانند که جماعت اسلامی در نهایت امر امتداد اخوان‌المسلمین است.

در مورد شیعیان هند توضیحاتی بفرمایید.
شیعیان هند تشکیلات و حزب مشخصی ندارند و نسبت آن‌ها در مقایسه با پیروان سایر مذاهب اسلامی بسیار اندک است، به طوری که تعداد آن‌ها در مقایسه با پیروان سایر مذاهب و طریقت‌های اسلامی تنها دو درصد است، اما با این وجود فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را دارند.

آیا میان جماعت اسلامی هند و جماعت اسلامی پاکستان ارتباطی وجود دارد؟
متأسفانه علی‌رغم این که پیشینه اسلامی ما و آن‌ها یکی است، هیچ ارتباط رسمی میان ما و آن‌ها وجود ندارد. ما یک جماعت اسلامی هندی خالص هستیم، اما دولت هند جماعت اسلامی پاکستان را در برخی مسائل یک انجمن متخاصم به شمار می‌آورد. لذا ترجیح می‌دهیم از مشکلات ناشی از این ارتباط دوری کنیم.

براساس آمارهایی که شما ارائه دادید، مسلمانان ۲۰ درصد از ساکنان هند را تشکیل می‌دهند، با این حال در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برند، دلیل آن چیست؟
از نظر اقتصادی ۵۵ درصد از مسلمانان هند زیر خط فقر زندگی می‌کنند به این دلیل که به حاشیه رانده شده‌اند و بیشتر آنها کارگران ساده‌ای هستند و هر کس که بتواند پیشرفت کند و به ثروتی دست یابد با مشکلات زیادی از سوی حزب تندروی هندو مواجه می‌شود.

آخرین کلام

ظلم و تعدی به مسلمانان در کشورهای مختلف مثل میانمار ، چین، هند، فرانسه و… سالیان متمادی به درازا کشیده شده و هر از گاهی در جایی دیگر بروز می یابد. البته در بعضی جاها مسلمانها خود مقرص بوده اند ولی در کل ظلم دنیای کفر و حمایت مسیحیان و یهودیان نیز از طرف دیگر مزید علت بوده است. لذا نیازمند این است که اولاً مسلمانان در هر جامعه ای عاقلانه ، قانونی ، به دور از احساسات و شایسته رفتار نمایند و باعث اذیت ادیان دیگر نشوند و زندگی مسالمت آمیز با بقیه داشته باشند. دوماً مسلمانان با احیای اخوت و برادری دینی، اتحاد و حمایت و پشتیبانی از هم کیشان خود در برابر دنیای کفر باید قد علم کنند و با صلابت از همدیگر دفاع کنند بطوریکه کسی جرئت نداشته باشد در هیچ نقطه ای از دنیا مسلمانی را اذیت کند. واقعیت این است که دنیای یهودی و مسیحیت از این وضع خشنود است ؛ پس امیدی به یاری آنها نداریم. حداقل این دفاعیه این است که نسبت به برادران مسلمان مظلوم خود در دل احساس غم و اندوه کنیم و نیز با حربه افشا و اطلاعات پراکنی در فضای مجازی دنیای کفر و به اصطلاح مدافع حقوق بشر را متوجه این ظلم کنیم. باشد که شرم و خجالت آنها را از این همه اغماض و نادیده انگاری باز دارد. در پایان شادی، سلامتی و بهبود وضعیت همه مسلمین را از خداوند منان خواستارم.

منابع

http://baeghtesad.com/دونالد ترامپ در سفری دو روزه به هند وارد ایالت گجرات شد
http://kayhan.ir/fa/news/183284/مسلمان‌کشی در هند پس از سفر ترامپ به احمدآباد
https://en.wikipedia.org/wiki/Hindutva
https://en.wikipedia.org/wiki/India
https://en.wikipedia.org/wiki/Prime_Minister_of_India
https://fa.wikipedia.org/wiki اعتراضات به اصلاحیه قانون شهروندی/
https://fa.wikipedia.org/wiki/ اسلام در هند
https://fa.wikipedia.org/wiki/ هند
https://iqna.ir/fa/news/3760580 مسلمانان هند و جای خالی قدرت در سیاست/
https://mashreghnews.ir/photo/1046212/درگیری شدید در یک قدمی ترامپ
https://radiofarda.com/p/2831.html آغاز سفر دونالد ترامپ به هند/
https://rasekhoon.net/ مسجد بابری در هند
https://tasnimnews.com/fa/news/1398/12/14/ دوشنبه خونین در هند و مرگ ۵۰ مسلمان توسط نظامیان هند
https://yjc.ir/fa/news/7264633/مسلمانان هند زیر آتش هندوهای افراطی+ فیلم و عکس

نگارش : کمال مولودپوری ، دبیر زبان انگلیسی مهاباد، اسفند1398

از طريق
کمال مولودپوری
منبع
سوزی میحراب
نمایش بیشتر

کمال مولود پوری

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا