گفتگو

مصاحبه اختصاصی «سوزی میحراب» با ماموستا علی خالدی

بجای مقدمه

مسجد شهرک کارمندان مهاباد، برای عموم شهروندان مهابادی و حومه ی آن، و البته بیشتر مردم مسلمان و خداجوی منطقه نامی آشناست.

در مهاباد کمتر کسی را می توان سراغ گرفت که، تعلقی به مسجد و نماز جمعه داشته باشد، اما نام مسجد « حاج سعید پاک نهاد » را نشنیده باشد.

این شُهره و آوازه، از معماری و قدمت باستانی این مسجد نیست، از وسعت و گشادی و پهنایی آن هم نیست؛ بلکه از حضور عالمی ربانی و  خطیبی  توانا، نکته دان و با معلومات و به روز در آن  است.

استاد فرزانه ای که به قول یکی از اساتید بزرگ مهاباد  « مردم مهاباد را با نماز جمعه آشتی داد » .

حاج ماموستا علی خالدی در میان اهل علم و فرهنگ مهاباد، چهره ای نام آشناست.

با وجود گرفتاری و مشغولیت های زیاد، درخواست « سوزی میحراب » را برای انجام مصاحبه  رد نکرد و ما را مثل همیشه با کمال نیک نفسی، پذیرفت.

آنچه را در ذیل می خوانید، گفتگوی سایت سوزی میحراب با آن بزرگوار می باشد؛ که توجه همه ی خوانندگان را بدان جلب می نمایم.

 

? استاد گرامی، لطفا برای خوانندگان « سوزی میحراب » مختصری از بیوگرافی خودتان اینکه کی و کجا متولد شدید، چطور شد راهی « حجره » شدید، در کجا و خدمت کدام اساتید زانوی تلمذ زدید و در چه مدتی دروس علوم دینی را به پایان رساندید، توضیحاتی را بفرمایید؟

باسلام و آرزوی موفقیت روز افزون برای براداران و خواهران پرتلاش در سایت محبوب و پرطرفدار “سوزی میحراب “

بنده علی خالدی فرزند عثمان در تاریخ18-07-1333 در روستای شیخل (از توابع شهرستان سردشت) دیده به جهان گشودم بخاطر نبود مدرسه در روستا نتوانستم بهنگام در مراكز تعليم وتربيت حضور پیدا کنم ، پدرم خیلی آرزو داشت که به حجره بروم و طلبه علوم دینی شوم، برای تحقق این منظور در بهار 1349( در سن 16 سالگی) من را با ملا خدر نیزه به حجره ماموستا ملا قادر نیزه (روستایی از توابع سردشت )فرستاد و نزد ماموستا آریا نژاد{ طلبه ارشد ماموستا } شروع به خواندن قرآن وعوامل جرجانی نمودم. سپس در روستاها و شهرهای زیر : گرور . گومان . واوان . ولیو . سارتکه . زیوه . نرزیوه . توژله . سوغانلو . سردشت . بیژوه . پیرانشهر و میرآباد ،از اساتید زیر : آریا نژاد، مصلحی، رسول زاده  . برهانی، حاجی زاده، پیرخضری، شیخ شرفی وبالآخره ماموستا باروزه ، کسب فیض نمودم و علوم مرسومه آن دوران را در مدت 7 سال فرا گرفتم و بعد از اخذ اجازه علمی و افتاء نزد ماموستا باروزه در سال 1358 هجری شمسی به زادگاه خود ( روستای شیخل) عودت نمودم و با پدرم مشغول امور کشاورزی شدم و در ضمن یاری پدر، کارهای مسجد و مردم را هم انجام می دادم تا بالاخره بعد از 5 سال اقامت در روستای شیخل در سال 63 برای انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکر به روستای سوغانلو (از توابع شهرستان پیرانشهر) رفتم و به مدت 10 سال در آن روستا انجام وظیفه کردم ودر کنار کار مسجد پذیرای طلبه های زیادی شدم تا جایی که حجره « سوغانلو » از جمله حجره های پر آوازه منطقه پیران شد و در آن حجره جمع زیادی (10 – 15 نفر طلبه) درس می خواندند، تا جایی که اکثر ساعات شبانه روزی ام با تدریس سپری می شد ودر این مدت همه کتاب ها و مواد درسی مرسوم را تدریس کردم و طلبه هایی هم از مدرسه علوم دینی اینجانب فارغ التحصیل شدند و در سال 72 برای ادامه انجام مسئولیت های محوله راهی مهاباد شده و پیش نماز مسجد قدیم پشت تپ شدم و حدود یک سال هم در آن مسجد ماندم و بعدا به دلایلی از مهاباد دور شدم و به روستای محمد شاه علیا نقل مکان دادم و به مدت 7 سال در آنجا انجام وظیفه کردم تا بالاخره در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی مجددا به مهاباد بر گشتم و به مسجد حاج سعید پاک نهاد آمدم، از آن موقع به بعد تا به امروز در این مسجد مشغول فعالیت دینی و انجام وظایف روحانیون در مساجد کردستان هستم در این مدت ضمن انجام امر پیش نمازی و تدریس در حجره سنتی ، نماز جمعه را نیز اقامه کرده ام و جمع زیادی از مردم مسلمان در آن شرکت می کنند و حالا که این سطور را می نویسم 7 نفر طلبه سنتی دارم. لازم به یاد آوری است اضافه برکارهای فوق درطول هفته 2 جلسه جداگانه با برادران وخواهران، پیرامون تفسیر و علوم قرآنی در روز دوشنبه بعد از نماز عصر (برای خواهران)وبین مغرب وعشاء(برای برادران) دارم،ودر کنار انجام کار های اشاره شده از مراجعات خانواده ها جهت مشاوره استقبال نموده وبه سؤالات مختلف مردم(در حد وسع خود) پاسخ می گویم.

? استاد، از مشکلات و موانع دوران تحصیلی تان بگویید؟

? نبود و یا کمبود کتب درسی . ناجور بودن فضای تعلیم و تعلم ، بی نظمی در اداره ، نداشتن برنامه درسی، فقدان نظام آزمونی که بتوان بر اساس آن طلبه ای را قبول و یا رد کرد ، عدم توازن و تسلسل مواد درسی ، عدم تعهد و التزام عبادی و اخلاقی و درسی اساتید ، استبداد طلبه های ارشد ، حساسیت حکومت شاه نسبت به طلاب و ایجاد رعب و وحشت از طرف ساواک، رسمیت نداشتن مدارک سنتی و… ازجمله مشکلات مدارس علوم دینی دوران تحصیل ما بود.

? مزایا و محاسن تحصیل در حجره های سنتی و گذشته را چگونه ارزیابی می کنید؟

 ? با توجه به وجود مشکلات مذکور در بند قبلی ، می توان گفت حجره های سنتی و گذشته مزایایی نداشتند و اگر بشود مزیت یا مزایایی را نام برد می توان به: از بر کردن بعضی از متون . داشتن نا منظم برنامه سؤال و جواب در شبانه روز سه شنبه و جمعه جهت بالا بردن سطح آگاهی و معلومات . گوش بفرمانی طلبه های غیر ارشد از طلبه های ارشد { مستعدها } احترام ویژه اساتید مدرس و عدم اتکای معیشت طلاب به حکومت ، اشاره کرد .

? مزایا و محاسن تحصیل در حجره های نوین امروزی و سبک تدریس جدید را چگونه ارزیابی می فرمایید؟

? با توجه به رفع بعضی از نقایص مورد اشاره در بند قبلی می توان گفت نظام نوین درسی در مدارس امروزی کمی بهتر از نظام درسی  قدیم است مثلا در نظام جدید انتخاب مواد درسی تقریبا علمی تر و آسانتر است ، آزمون وجود دارد ،از وسایل آموزشی بیشتر نسبت به سابق استفاده می شود .

? آیا پس از اتمام تحصیلات حوزوی، تحصیلات دانشگاهی را ادامه داده اید؟ تا به حال تألیفی داشته و یا اثری در دست چاپ دارید؟

? آ ری پس از اتمام دروس سنتی، با دانشگاه تهران در ارتباط بودم و در آزمون های سطح 1-2-3 ویزه روحانیان و طلاب اهل سنت شرکت کردم و همه را با موفقیت پشت سر گذاشتم و از پایان نامه مربوطه تحت عنوان {اعتدال در اسلام }دفاع کردم وبدنبال آن توانستم چند سالی در دانشگاه های آزاد ، پیام نور و علمی کار بردی مهاباد تدریس نمایم و بعدا بنا به علل نامعلومی از تدریس در آن دانشگاه ها محروم شدم.

تا بحال کتاب های: این الخلل ، دکتر یوسف قرضاوی الموضوعات و الاسرائیلیات فی التفسیر و بخش هایی از (المفصل فی الرد علی شبهات اعداء الاسلام ) را ترجمه کرده و رساله ای را هم تحت عنوان (اعتدال در اسلام) به رشته تحریر در آورده ام و مقالاتی هم برای همایش های دانشگاه آزاد فرستاده ام که مورد قبول قرار گرفته اند.

? استاد، مشکلات مدارس علوم دینی امروز را چطور می بینید؟

? مشکلات مدارس علوم دینی امروزی عبارتنداز: نامشخص بودن مواد درسی ، عدم وجود برنامه منسجم، دخالت جریان ها، رواج شایعات دل سرد کننده، تبلیغات شوم احزاب و جریانات، سردرگمی اولیاء ، اختلافات زیاد میان علما به ویژه اساتید ، عدم مسئولیت پذیری اساتید، تحقیرهای فراوان از طرف افراد و غیره .

? از مشکلات عالمان دینی در کردستان ایران_ بگویید؟

? علما در کردستان ایران مشکلات فراوانی دارند از جمله: نداشتن مرجعیت، به رسمیت نشناختن جایگاه آنان بصورت عملی، ابهام در سرنوشت، عدم تفاهم فیما بین آنان و مردم، وجود تفرقه فراوان، دخالت جریان های غیر ذیربط در چگونگی عزل و نصب ائمه جمعه و جماعات، عدم مسئولیت پذیری (البته نه در همه) به روز نبودن و از زمان خود عقب بودن و تحجر و غیر آن.

م خالدی3

? علت تعطیلی مدارس علوم دینی را، در چه می بینید؟

? تعطیلی مدارس علوم دینی در کردستان ایران، معلول مشکلات مذکوره در پاسخ سوالات قبلی می باشد.

?حاج ماموستا، چه راهکارهایی برای بازگشایی دوباره ی مدارس علوم دینی ، و پر بارتر شدن آنها ارائه می فرمائید؟

? راهکارهای بنده برای بازگشایی دوباره مدارس علوم دینیعبارت است از: وضع موجود آخر دنیا نیست و کلیه راه ها بسته نشده و برای رسیدن به وضع مطلوب نباید مطلق گرا باشیم (یا همه یا هیچ) و بگوییم تا وضع موجود به وضع مطلوب مبدل نشود کاری از دستمان ساخته نیست، لذا باید دست روی دست گذاشت و کاری نکرد. که از قدیم گفته اند ( ما لا یدرک کله لا یدرک جله)اگر چه همه ی آنچه که آرزوی ما است دست یافتنی نباشد ،برای رسیدن به بخشی از مطالب و آرزوها زمینه نسبتا فراهم است، پس آن دسته از علما که اوضاع و احوال و شرایط و حساسیت های این دوره را می شناسند؛ حکیمانه ، مسئولانه،عالمانه و با تحمل لازم و با استفاده از حداقل هایی که در اختیار دارند، از احیای مدارس سنتی (و لو با پذیرش یک طلبه) استقبال کنند و حداقل های خود را با حداقل های دیگران جمع کنند که گفته اند: ید الله مع الجماعه، بدین معنی که فعالیت خود را منوط به حضور دیگران ننمایند.

? برای نسل جوان و طلاب علوم دینی، چه توصیه هایی دارید؟

? جوانان و طلاب، بالاترین پتانسیل های ایجاد تغییرات را دارند و آینده چه خوب و چه بد از آن آنان است، اگر امروز با رجوع به مساجد و مراکز دینی در راستای حاکم کردن فضائل اخلاقی و بالا بردن معلومات روز خود حرکت نکنند و در راستای اصلاح برادران خود گام ننهند، فردای خطرناکی در پیش خواهند داشت و با آینده ی تیره و تار روبرو خواهند شد.

پس بهتر است احساس مسئولیت کنند و وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند، برای تحقق این منظور كوتاهترين راه ، رجوع به مساجد وعلماي دلسوزو آشنا به شرايط روز است .

? حاج ماموستا،اگر سخن ناگفته ای باشد، با جان و دل می شنویم؟

? سایت«سوزی میحراب » با عمر کمی که دارد توانسته است در میان جوانان مؤمن و حتی مترددین جا پا باز کند و در این مدت کم، توجه کسان زیادی را به خود جلب نماید و این میسّر نمیشد جز با تلاش مجدّانه و دلسوزانه مدیران آن ، که ضمن آرزوی موفقیت برای مدیران و علاقمندان، امید است به معتمدترین و موثوق ترین کانال ارتباط مبدل شود.

ان شاء الله و ماذلک علی بعزیز .

 ( مهاباد ،مسجد پاکنهاد ، علی خالدی)

مصاحبه کننده: کریم تاران ، مدیر بخش * معرفی * سایت سوزی میحراب.

 م خالدی 2

 

نمایش بیشتر

کریم تاران

استان آذربایجان غربی - میاندواب نویسنده و مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا