اصول

مطمئن ترین راه ها برای رسیدن به بهشت

 

احمد خالد العتیبی

ترجمه : عبدالله احمدی

چقدر زیباست صحبت کردن از بهشت پروردگار رحمان ؛ از نعمت هایش و آنچه که خداوند متعال آماده کرده برای بندگانش در بهشت ” خداوند متعال من وشما را اهل بهشت قرار دهد ” چندین نمونه و آماده کاری برای رسیدن به بهشت پروردگار.

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (إن الله عزوجل یقول لأهل الجنة : یا أهل الجنة ، فيقولون : لبیک و سعدیک ، والخیر في یدیک ، فیقول : هل رضیتم ؟ فیقولون : ومالنا لا نرضى یا ربنا وقد أعطتیتنا مالم تعط أحداً من خلقک ! فیقول : ألا أعطیکم أفضل من ذلك ؟ فیقولون : وای شیء أفضل من ذلك ؟ فیقول : أحل علیکم رضوانی فلا اسخط علیکم بعده أبداً) متفق عليه .:

ابوسعید خدری رضی الله عنه گفت که پیامبر اکرم ص فرمودند : خداوند متعال به اهل بهشت می فرمایند : ای بهشتیان ؛ همه در جواب می گویند: آماده ودرخدمتیم ای پروردگار ؛ خداوند متعال می فرمایند : آیا راضی هستید ؟ بهشتیان می گویند : چرا راضی نباشیم همه چیز به ما عطا  فرموده ای ! خداوند متعال می فرمایند : آیا از این بهتر و بزرگ تر به شما بدهم ؟ بهشتیان در جواب می گویند : چه چیزی با ارزش تر از این است ؟ خداوند متعال می فرمایند : ازشما راضی خواهم بود و دیگر برشما خشم نخواهم گرفت . متفق عليه.

همچنین پیامبر اسلام( ص) در حدیث دیگری می فرمایند : وقتی که بهشتیان وارد بهشت شدند  ، خداوند متعال می فرمایند : آیا بیشتر از این هم می خواهید ؟ بهشتیان می گویند : آیا چهره ما را درخشان نکرده ای ومارا داخل بهشت نفرموده ای و از جهنم مارا نجات نداده ای ؟ پرده وحجاب برداشته خواهد شد؛  وهمه به خدایشان می نگرند و چقدر زیباست دیدار دوست . رواه مسلم.

    خداوند متعال می فرمایند ( وبشر الذين آمنوا وعملوا الصالحات أن لهم جنات تجري من تحتها الأنهار کلما رزقوا منها من ثمرة رزقا قالوا هذا الذي من قبل وأتو به متشابها ولهم فیها أزواج مطهرة وهم فيها خالدون ) البقرة 25: مژده بده به کسانی که ایمان آورده اند وکردار نیکو انجام می دهند ، اینکه ایشان را است باغ های بهشتی که در زیر درختان آن رودها روان است ؛ هرگاه بعضی از میوه های آنها بدیشان عطا شود ، گویند : پیشتر این نصیبمان گشته بود و همسان آن را آورده اند . ودر آنجا همسران پاک و بی عیبی داشته ودر آنجا جاویدان خواهند ماند.

همچنین خداوند متعال می فرمایند ( إن الذين آمنوا وعملوا الصالحات يهديهم ربهم بإيمانهم تجري من تحتهم الأنهار في جنات النعيم * دعواهم فيها سبحانك اللهم وتحيتهم فيها سلام وآخر دعواهم أن الحمدلله رب العالمين ) یونس 10:  بی گمان کسانی که ایمان می آورند و کارهای شایسته میکنند ، پروردگارشان آنان را به سبب ایمان رهنمودشان مینماید ، جویبارها درزیر کاخهای ایشان در بهشت خوش وپر ناز و ونعمت روان است.

در بهشت دعای مؤمنان : پروردگارا ! تو منزهی و سلام آنان در آن خطاب به همدیگر درودتان باد و ختم دعا و گفتارشان : شکر وسپاس پروردگار جهانیان را سزااست .

 

اعمالی که به اذن پروردگار شما را به بهشت سوق می دهند :

 

1- برنمازهایت مداومت کن ؛ جزو کسانی باش که اهل مسجد هستند ، حریص باش که در صف اول جماعت باشی ، وهمچنين مواظبت داشته باش بر سنتهای پیامبر اکرم (ص).

2- پدر و مادرت را گرامی بدار ، إنشاء الله رضایت خداوند متعال در رضایت والدین است.

3-همیشه بر زبانت ذکر و یاد پروردگار جاری باشد .

4- سعی کن در مجلس انسانهاي صالح باشی ، چون تورابسوی خیر هدایت می کنند.

5- ازوقت خویش استفاده بهینه انجام ده ، فرصتها زود از دست میروند و دیر بازمیگردند واین فرصتها و دقایق زندگی درراه خدا صرف کن.

6- سعی کن روزانه وقتی رابه حفظ یا خواندن قرآن اختصاص دهی ، ونگذار روزی بگذرد ولی قرآن نخوانده باشی .

7- سعی کن  همتی بزرگوار برای خدمت به دین داشته باشی ، جزو کسانی باش که مردم رابسوی دین دعوت می کنند.

8- بامردم گشاده روی باش و درمعاشرت با مردم همیشه نرم و حلیم باش ، نرمی در برخورد أولاً محبت خداوند متعال راسپس محبت مردم رابدنبال دارد.

9- سعی کن روزانه اهل صدقه دادن و خیرات باشی حتی اگر آن صدقه بسیار بسیار کم هم باشد ، چقدر زیباست صدقه در پنهانی .

10- به دیدار قبرستان برو و مردن را به یاد آور وبدان که روزی تو هم رفتنی هستی ، اعمال نیک را زیادکن تادر دنیا و آخرت سعادتمند باشی.

11- زیاد به درگاه بی نیاز دعاء و زاری کن ، واز خداوند طلب کن که درگفتار و اقوالت برکت قرار دهند و تورا اززمره کسانی قرار دهند که اهل بهشت هستند.

12-  پیوند خویشاوندی و صله رحم را تقویت کن ، چه با دیدار از اقوام وفامیل یا به وسیله وسایل ارتباطی  واگر آنان در حق تو کوتاهی هم کرده باشند شما باید وسیله خیر باشی و پاداشت را از پروردگارت بخواهی .

13- زندگی پیامبر اسلام (ص) را مطالعه کن وسعی کن اقوال و اعمال او را درزندگی خود بجای آوری.

14- سعی کن اهل طاعت و عبادت باشی ، از گناهان پرهیز کن ، مهم نیست خدا را دوست داشته باشی بلکه مهم آن است خداوند تورا دوست داشته باشد.

15- دربین خود و پروردگارت اعمالی نهفته قرار ده مانند : نماز شب و صدقه پنهانی و سرپرستی یتیم.

16- کتاب های سیره صحابه کرام و عقیده صحیح و اخبار سلف صالح را مطالعه کن و استفاده ببر.

17- همه اعمال و اقوالت خالص برای پروردگار باشد ، و هیچ عمل خیر را کوچک مپندار ، اگر نزد شما آن عمل کوچک است نزد پروردگار بسیار بزرگ است.

18- درون خویش را از غل و حسد و بغض و… پاک نگه دار و باهمه دوست و اهل گذشت باش و شب ها قبل از اینکه خوابیده باشی همه مردم را عفو کن وبرایشان دعای هدایت و خیر بکن.

19- خداوند متعال را از خودت راضی نگه دار واز محرمات خداوند مانند  غیبت و نظر و… که مردم در آنها سهل انگاری می کنند دوری کن .

20- به مردم کمک کن و احتیاجات آنها را در حد توان رفع کن وبدان که خداوند متعال به داد بنده ای می رسد که آن بنده هم به داد و فریاد مردم برسد.

رسیدن به بهشت رستگاری بزرگی است که باید برای رسیدن به آن مسابقه داد.

( ان الذين آمنوا وعملوا الصالحات لهم  جنات تجري من تحتها الأنهار ذلك الفوز الکبیر ) البروج 11: مسلما کسانی که ایمان می آورند و کارهای شایسته میکنند ، بدون شک باغهای بهشت از آن ایشان است که از زیر کاخها و درختان آن رودبارها روان است ، ورستگاری و کامیابی بزرگ این است.

منبع : یاله من دین .

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا