گفتگو

معرفی شخصیت های بومی و تاریخ ساز چرا و چگونه ؟!

بی شک، تاریخ و گذشته ی هر ملتی را بزرگان آن جامعه رقم می زنند.

در بین ملل و اقوام جهان، یکی از ملت هایی که تاریخ درخشان و زرینی دارد، ملت «کورد» است.

وقتی که تاریخ کورد و کوردستان را در همه ی اعصار مختلف بررسی و واکاوی می کنیم، به خوبی این حقیقت را در می یابیم که ملت کورد، یکی از صادق ترین و نجیب ترین ملل جهان بوده و هست، و فداکاری و رشادت های این ملت رنج و ستمدیده و خدمات رسانی های این قوم و ملت برای آسایش و آرامش جامعه بشری، درخور توجه است و بر کسی پوشیده نیست‌

اما در این میان نقش و حرکت بزرگان و پیش قراولان خدمت و دعوت، در ایجاد این روحیه ی فداکاری و از خود گذشتگی بر کسی پوشیده و مخفی نیست.

در این میان « حُجره » های گلین و ساده و بی امکانات کوردستان، نقش اصلی و سازنده ای در پرورش و آموزش این افراد داشته اند.

اگر گذری کوتاه بر تاریخ و گذشته ی کورد و کوردستانیان بیاندازیم، در هر جنبش و حرکتی که در بین این ملت به تکاپو و حرکت درآمده است، اثر و جای پایی از « حُجره ای یان» و پرورش یافته گان و فارغ التحصیلان حجره به چشم می اید. در این میان اگر انقلاب و جنبشهای بر حق و خیرخواهانه ی گذشته ی ملت کورد را نگاهی بیاندازیم، شخصیت ها و بزرگانی چون شیخ سعید پیران، شیخ محمود نه مر، شیخ سعید نورسی، ملا مصطفی بارزانی، ملا خلیل گوره مه ر و مرحومِ شهید قاضی محمد را در صدر و مقام رهبریتِ همه ی این جنبشها می بینیم که همگیِ این بزرگان از دل این « حُجره » های ساده و بی امکانات، پرورش یافته اند.

در این عصر و زمان هم کم نیستند کسانی که از دل همین حجره ها، حجره و مدرسه هایی که متأسفانه در حال تعطیلی اکثری هستند، سر بر آورده اند و « خدمت» به مردم را اساسی ترین و اصلی ترین وظیفه ی خویش می پندارند و بی نام و بی نشان، در این وادی قدم بر می دارند.

به امید خدا و صد البته با همکاری شما بزرگواران، بر آنیم که در این قسمت از فعالیت سایت « سوزی میحراب »، به معرفی و شناسایی ماموستایان و خادمان دیار کردستان بپردازیم، تا اینکه بر اساس فرموده گهر بار پیامبر اسلام ( من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق ) تشکر و قدر دانی به زحمات این بزرگ مردان داشته باشیم و تا در قید حیات هستند بتوانیم در محضرشان استفاده ببریم، و هم اینکه علت و علل تعطیلی حجره ها و مدارس علوم دینی را از محضر این بزرگان جویا شویم .

سایت « سوزی میحراب» بدون در نظر گرفتن هیچ یک از فاکتورهای حزبی، فکری و سیاسی قدم به این میدان نهاده است و در این راستا آمادگی خود را جهت انجام مصاحبه و نشستهای تخصصی با همه بزرگوران در زمینه های مختلف اعلام می دارد و همیاری و همکاری همه ی عزیزان را با دیده ی منت ارج می نهد.

در طی این مسیر، مساعدت و همفکری همه ی بزرگواران را می طلبیم و امیدواریم بتوانیم خدمتی هر چند اندک، در این راستا انجام داده باشیم.

مدیر بخش[ معرفی ] سایت سوزی میحراب

کریم تاران _ نقده

نمایش بیشتر

کریم تاران

استان آذربایجان غربی - میاندواب نویسنده و مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا