اصول

مهریه های هنگفت ! عامل خوشبختی دخترانمان . آری یاخیر ؟ (2-2)

 

 آیا مهریه های گزاف توانسته جلوی طلاق را بگیرد؟

3) مهریه حقی از حقوق زن است نه چیزی صوری که بر روی کاغذ نوشته شود، بیشتر دختران و پسران امروز اینگونه فکر می کنند که مهریه های فراوان فقط مبلغی است صوری و ظاهری که برسند ازدواج آنها نوشته شده است و نه پسر می خواهد که این دین را اداء کند و نه دختر هم امید به گرفتن آن را دارد و این تنها چیزیست که پدر و مادرها به آن دلخوش کرده اند نه چیز دیگر!!

و مردانی هستند بدون اینکه از آینده این کار باخبر باشند با اختیار خود مهریه های کلانی بر روی سند ازدواج به عنوان قرض برای همسرانشان می نویسند که مردم بگویند فلان مرد برای همسرش چنین مهریه ای گذاشته است و در حالی که مرد چنین مهریه ای را نادیده می گیرد و این فقط به خاطر شهرت خودش می باشد و بس.

 همچنانکه استحضار دارید درعرف منطقه ما مهریه به صورت نقد و قرض می باشد. نقدی آن هنگام عروسی به دختر پرداخت می شود ولی قرض آن پرداخت نمی شود مگر هنگام طلاق یا مرگ همسر و یا اصلاً پرداخت نمی شود .

خداوند بزرگ و متعال در دو آیه زیر تعلل در پرداخت مهریه زنان که نزد مردان است را حرام دانسته و نگاه داشتن آن ناروا است مگر اینکه مرد بخواهد آن را پرداخت کند، مهریه حق زن و بخشی از ثروت اوست و مردان اجازه ندارند که از آن استفاده و بهره برداری کنند مگر از روی اختیار و خواهان زن و یا اینکه زن آن را به هر کس که بخواهد ببخشد.

وَآتُوا النِّسَاءَ صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً ۚ فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا(النساء 4) وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلاَ تَأْخُذُواْ مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا (النساء20) و مَهرِ زنان را به عنوان هديه‏اى از روى طيب خاطر به ايشان بدهيد و اگر به ميل خودشان چيزى از آن را به شما واگذاشتند، آن را حلال و گوارا بخوريد. و اگر خواستيد همسرى [ديگر] به جاى همسر [پيشين خود] ستانيد و به يكى از آنان مال فراوانى داده باشيد چيزى از او پس مگيريد آيا مى‏خواهيد آن [مال] را به بهتان و گناه آشكار بگيريد

مردان باید خوب بدانند که مهریه اگر تحت عنوان قرض هم باشد باید در اسرع وقت پرداخت شود و قرض به این معنی نیست که سرپوشی روی آن گذاشته شود و پرداخت نگردد .

اگر نیت مرد این باشد که مهریه قرض را که بر گردنش نهاده شده پرداخت نکند وبدین گونه بخواهد به همسرش ظلم کند این کار او هیچ فرقی در شرع با دزدی ندارد ؛ چرا که پیامبر(ص) می فرماید :

(ایما رجل تزوج امراةً علی ما قل من المهر او کثر، و لیس فی نفسه أن یؤدی إلیها علیها حقها خدعها و لم یؤد الیها حقها لقی الله یوم القیامة و هو سارق) رواءِ الطبرانی) هرگاه مردی ؛ زنی را در مقابل مهریه ای اندک یا زیاد به نکاح خود درآورد ولی نخواهد آن مهریه را به زنش بپردازد و مرتب او را فریب می دهد این شخص در روز قیامت در حالی با خدا ملاقات خواهد نمود که یک دزد به حساب می آید.

4) مهریه ؛ بخشش و هدیه است نه قیمت و بهاء زن.

به خاطر رفتارهای ناشایست و رسوم دست و پاگیر در جامعه و خانواده ها و عقد و مهریه دختران ؛ بدخواهان اسلام همیشه در کمین نشسته اند و با طعنه زدن به اسلام که با مهریه قرار دادن زن او را به عنوان کالایی خرید و فروش می کنند و آن را در دست مردان قرار می دهند که هر چه را مرد بخواهد با وی انجام می دهد.

یقیناً خداوند کرامت زن را حفظ کرده و اسلام اجازه نداده و نمی دهد که آن را خرید و فروش کنند که هر وقت مرد بخواهد با پولی او را بخرد و اگر او را نخواست دور بیندازد بدون اینکه هیچ مسئولیتی بر دوشش باشد از احترام و اکرام نمودن !.

در اسلام بر مرد واجب است که مقداری از ثروت خود را به همسرش ببخشد به عنوان بهاءِ معنوی نه مادی، نمونه ی عشق و وفاداری و همدلی با همسرش، و نه اینکه بها و پولی بابت جسم زن، همچنانکه بی باوران بر این نظرند و آن را بهانه ای جهت حمله بر اسلام قرار داده اند.

5) جلوی مهریه های سنگین را گرفتن و در برابر آن ایستادن بدین معنی نیست که مقدار و چند و چون آن را مشخص کنیم.

وقتی از مهریه های کلان بحث می شود که نباید به عرف و عادت جامعه تبدیل شود تا هم پسران و هم دختران جامعه ما به راحتی و بدون هیچ گونه سد معبری ازدواج کنند، این بدین معنی نیست که ما مهریه و مقدار آن را مشخص و معین کنیم و بگوییم که از این حد نباید بیشتر باشد ، بلکه این هشداری برای جامعه است که این مهریه های کلان به عادت جامعه تبدیل نشود تا هم مستمندان و کم درآمدان جامعه به این درد گرفتار نشوند و بتوانند ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند اگر چه کم درآمد هم باشند، برای همین هم اسلام، به طبقه های مختلف جامعه بها می دهد و به استعداد و توانایی های آدمی بها می دهد و قوانین را بر اساس فطرت آدمی بنا نهاده است ؛ شاید کسی که امروز دارا نیست در آینده نه چندان دور صاحب کسب و درآمدخوبی شود.

 در زمان خلافت عمر(رض) یک وقت مهریه ها رو به فزونی گرفت، حضرت عمر می خواست فتوا دهد و مثل کالاهای بازار برای آن نرخ و تعرفه ای تعیین کند، پس مقدار آنرا”400درهم” تعیین نمود، برای اینکه سنت پیامبر هم زنده نگه داشته شود این مهریه کم را زنده نمود.

 برای همین پیش عموم مردم رفت و آن را اعلام نمود، ولی زنی راه را بر وی بست و گفت: ای امیر مؤمنان، شما راه را بر مردم سد می کنی و می گویی که مهریه زنان از “400درهم” نباید بیشتر باشد؟ حضرت عمر فرمود: بله . زن هم گفت: آیا نشنیده ای که خداوند متعال می فرماید (و اتَیتم إِحداهُن قِنطاراً) (النساء20) حضرت عمر(رض) فرمود: اگر خداوند مرا نبخشاید بابت اشتباهی که کرده ام  بدبخت خواهم شد ؛ من اعلام می کنم که تمام مردم از عمر باهوش تر و زرنگ ترند. سپس بر منبر رفت و اعلام کرد که هر کس هر قدر دوست دارد مهریه به زنش بدهد و این کار اشکالی ندارد( تنها اشکال در عدم پرداخت مهریه هاست نه مقدار آن)

و این بگو مگوی یکی از زنان با خلیفه وقت مسلمانان بیانگر این است که زنان همیشه از حق خود دفاع کرده اند و هیچ کس نمی تواند حق آنها را ضایع کند حتی اگر رهبر جامعه هم باشد، و مسأله این است که نباید مقدار مهریه تعیین شود و برای آن نمی توان حد و مرزی قائل شد، بلکه بایستی به وضع مرد نگاهی بیندازیم که آیا می تواند از نظر مالی این مقدار مهریه را پرداخت کند یا نه .

 تمام قوانین اسلام مبنی بر آسان گیری است نه سختگیری و مشقت و این یکی از سنت های الهی است که در همه برنامه ها اعتدال و میانه روی وجود دارد.

و ازدواج هم یکی از سنت های الهی است که اصل بر آسان گیری در آن است: (یرید الله بکم السیر و لا یریدکم العسر) (البقره آیه 180) خداوند می خواهد بر شما آسان گیرد و هرگز نمی خواهد بر شما سخت گیرد

6) گرانی و بالابودن مقدار مهریه، عواقب سخت و سنگینی در بر دارد از جمله: الف: فرار جوانان از ازدواج

ب: بالا رفتن سن ازدواج

پ: شایع شدن فساد و رواج آن به جای ازدواج، وقتی پسران نمی توانند ازدواج کنند مجبورند که برای سیر کردن امیال جنسی خود به فساد پناه ببرند.

ت: عشق و محبت و برکت از خانه و خانواده رخت بر می بندد.

س: به علت دوری از ازدواج جوانان؛ زوج های سالمند که نمی توانند زاد و ولد کنند در جامعه افزایش خواهد یافت.

ج: خانواده دچار مشکل اقتصادی می شود به خاطر قرض و وام های فراوان

ح: ظلم و ستم نمودن از زن از طرف مرد و خیانت کردن به او اگر توانایی طلاق را هم نداشته باشد.

خ: نابود شدن و یا کم شدن ارث و میراث مرد هنگام وفات وی، چون قبل از هر چیز باید مهریه زنش را از وی جدا کنند، که شاید بیشتر از ثروت مرد هم باشد.

د: به وجود آمدن کینه و حقد در دل مرد نسبت به فامیل زنش، چون مهریه زیادی را به وی تحمیل کرده اند.

ذ: به وجود آمدن حقد و کینه بین زن و شوهر به خاطر زیادی مهریه، که مرد نمی تواند آن را بپردازد.

7) قانون مهریه در اسلام قانون عشق و محبت است بین زن و شوهر و کل جامعه.

 بی گمان این از خصلت زن است که همیشه وی را بخواهند و به دنبالش بدوند و همچنین زن متقاضی این است این است که مرد به وی چیزی ببخشد به منظورعشق و رسیدن به او

آداب و رسوم مردم همه جهان به این شکل بوده و هست که مرد به خواستگاری زن برود و نه اینکه زن به دنبال مرد رود و از او خواستگاری کند مگر در حالت معدود و انگشت شمار، برای همین خداوند متعال قانون مهریه را بنا گذاشته و به یکی از بندهای ازدواج در آورده است و این هم ارزش و بها دادن به زن و همه عواطف او است، که خداوند متعال آن را در وجود وی به ودیعه گذاشته است.

منبع: سایت خوشکانی یه کگرتو

نویسنده : حه سه ن پینجوینی

ترجمه : سه وزه حیدری

   بخش اول همین مقاله

نمایش بیشتر

سه وزه حیدری

@ مترجم وشاعر @ آذزبایجان غربی - مهاباد ☑ کارشناسی روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا