اصول

(ناصیه کاذبه) پیشانی دروغگو (اسرار قرآن)

چرا پیشانی دروغگو؟!(ناصیه کاذبه)

 کدام پیشانی وچرا دروغگو؟ اطلاع بسیار عجیب سبحان الله! !! شیخ عبدالمجيد الزنداني درکتابش (فرداعصر ایمان) درخصوص سورة العلق می فرمایند: بسیاری از اوقات این آیه از قرآن کریم را تلاوت می کنم”کلالئن لم ينته لنسفعا بالناصيه *ناصية كاذبة خاطئة”.ناصیة جلو سر انسان است ومن از خودم می پرسیدم ومی گفتم:خداوندا راز این را برایم بیان بفرما… چرا فرموده ای ناصية كاذبة خاطئة؟ ! پیشانی دروغ گو و خلافکار

زیاد به این آیه فکر کردم، نزدیک به 10سال وهمش متعجب بودم به کتب تفاسیر مراجعه کردم ودرتفاسیر نوشته بودند :مقصود اصلی پیشانی دروغگو نیست بلکه معنی مجازی آن است .

 پیشانی : قسمت جلویی سر انسان است به همین خاطر صفت دروغ (هرچند که صاحب دروغ منظور است) به نسبت داده شده ، همچنان دربهت وحیرت بودم تا اینکه خداوند متعال کار را برایم آسان کرد، کنفرانسی در قاهره درمورد علم پزشکی برگزار گردید و در آن دانشمند کانادایی گفت :

بیشتر از 50سال پیش دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که آن قسمت از مخ انسان که در زیر پیشانی واقع گشته که همان”ناصیه” است ، مسئول دروغ واشتباه است وتصميم گیرنده اصلی اوست، که اگر این قسمت از بدن که درزیر استخوان پیشانی قرار دارد ، از کار بیفتد صاحب آن اختیار خود را ازدست خواهد داد واراده ای نخواهد داشت. .. چون مکان اختیار آنجاست خداوند متعال می فرمایند (لنسفعا بالناصیه) یعنی پیشانی او را می گیریم وکشان کشان او را بر زمین خوار خواهیم کرد.

بعد از اینکه علم بشری گام های بزرگی برداشت ، این قسمت از مخ در حیوانات ضعیف است ، طوری که حیوانات اراده و اختیاری ندارند، به همین دلیل خداوند متعال می فرمایند (مامن دابة إلا هو آخذ بناصیتها) هیچ جنبده ای نیست مگر اینکه ما پیشانی او را خواهیم گرفت …

 پیامبر اکرم (ص) میفرمایند :خداوندا من بنده تو هستم ، همه اختیارم درقبضه توست .

 به خاطر حکمتی که خداوند متعال می دانند، سجده را برای پیشانی مقرر فرموده ، تا بوسیله سجده وسر بر زمین نهادن ،نیروهای غارتگر از سرانسان خارج ، همچنین خون به تمام اجزای مخ برسد، وازآن تغذیه کند چون در مخ انسان موی رگهایی وجود دارند که خون به آنها نمی رسد مگر بوسیله سجده کردن ! واین از حکمت پروردگار متعال است (وما اوتیتم من العلم إلا قليلا).

پس زیاد برای پروردگار سر تعظیم فرود آورییم واورا سجده کنیم تا تصمیمات زندگی را درست انجام دهیم ، وقبل از اقدام برای هر کاری ، نماز استخاره بخوانییم این یعنی “سجده بردن با پیشانی برای خداوند متعال وپروردگار هم رای احسن ودرست را به ما نشان می دهد، انشا الله .

ازخداوند متعال خواهانیم که ما را ثابت قدم نگه دارد و پیشانیمان را صادق برای هر کار خیر قرار دهد.

آمین والسلام

منبع : كتاب (وغداً عصر الإيمان) الشيخ عبد المجيد الزنداني

ترجمه : عبدالله احمدی (واوان).

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

‫2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا