خانواده

نامه­ای از یک پسر به پدرش

شب با تمام سکوت و آرامشش باز آمد. پدر مطابق معمول وارد اتاقش شد. ناگهان چشمش به نامه­ای طولانی افتاد که یکی از فرزندانش برایش نوشته بود. فرزندش در این نامه خطاب به پدر می­گوید: ای پدر عزیزم! تو را دوست دارم و فکر می­کنم در برابر شما وظیفه­ای بر گردن دارم. و آن این است که بر من واجب است از شما فرمانبرداری کنم و هر آنچه در توان دارم جهت به دست آوردن رضایتت صرف کنم. اما در اینجا چیزهایی را از  شما دیدم که دوست دارم آنها را به استحضارت برسانم. این پیام­ها حدود بیست نکته است، خواهش می­کنم آنها را با کمال شور و اشتیاق قبول کن.

  1. پدرم! چرا ساعت زنگ را برای رقابت با دوستانت وزود رفتن به اداره کوک می­کنی ولی برای نماز صبح به خواب می­روی و بیدار نمی­شوی؟پدرم! چرا برایت دنیا از آخرت مهم­تر است؟ آیا از تأخیر درکار اداری می­ترسی ولی از مجازات خدا بخاطر تأخیر نماز واهمه­ای نداری؟  من نگرانت هستم. پدرم:! مطمئن باش که نماز صبح شروع خوشبختی شما در هر روز است ودروازه رزق وروزی توست. خداوند درسوره اسراء آیه 78 می­فرمایند: ((إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا)) :بي‌گمان نماز صبح ( توسّط فرشتگان شب و فرشتگان روز) بازديد مي‌گردد. در حدیث آمده است که در این هنگام فرشتگان جمع می­شوند.
  2. پدرم! چقدر منتظر لحظه­ای هستم که ببینم شما سیگار را ترک کرده­ای. بی­گمان بوی سیگار ما را آزار می­دهد. قسم به خدا دلم برای مادرم می­سوزد؛ زیرا او  بیشتر از ما از این بوی سیگار ناراحتی می­کشد. پدرم! افراد زیادی تاکنون بخاطر کشیدن سیگار مرده­اند و ما تو را دوست داریم و نمی­خواهیم هیچ زیانی به تو برسد. پدرم! خواهش می­کنم سیگار را دور بیانداز و دیگر استفاده نکن، بخاطر خدا ترکش کن و خدا هم بهتر از آن را به شما خواهد داد.
  3. پدرم! دانشگاهم تمام شده و اینک استخدام شده­ام و می­خواهم ازدواج کنم. پس با تجربه و عقل و فراست خود در این مرحله کمکم کن و همراهم باش. برای رسیدن به زمینه­ها و راههای موفقیت در زندگی خانوادگی راهنمایی­­ام کن. بی گمان ازدواج مرحله جدیدی از مراحل زندگی است و من چیزی از آن نمی­دانم کنارم بنشین و اطلاعات لازم برای چگونگی مدیریت زندگی خانوادگی را در اختیارم قرار ده و مرا راهنمایی کن.
  4. پدرم! از دنیا بسیار برای ما گفته­ای تا جایی که آن را همه چیز در زندگی ما قرار داده­ای. خواهش می­کنم روزی هم از بهشت و نعمت­های آن و از آتش و حرارت­های آن و از رحمت، اسماء و صفات خداوند  برای ما حرف بزن. از تجربه­های زندگی ات برای ما بگو به گونه­ای که ما را مجذوب نشستن با  خود نمایی. پدرم! این را صراحتاً به شما بگویم که هر وقت خواسته باشم کنارت بنشینم در دلم می­پندارم که پدرم باز چنین خواهد گفت: پسرم تنها تلاش کن درسهایت را مطالعه کنی و تکالیفت را انجام دهی، چرا با این سخنانت ما را از نشستن در کنارت و بودن  با خودت محروم می­کنی؟
  5. پدرم! در بسیاری اوقات هنگامی که کنار ما نشسته­ای طوری مشغول گوشی خود هستی و داخل سایت­های می­شوی که انگار ما در کنارت نیستیم. مادرم همیشه انتظار یک لبخند صادقانه از شما را دارد و ما چشم به راه شنیدن یک سخن خوب یا داستان مفیدی از شما هستیم ولی شما به خاطر کار با موبایلت ما را رها کرده­ای و پیوسته پیام می­فرستی و جواب این  و آن را می­دهی؛ یکبار با تویتر و یکبار با فیس بوک و بارها با واتس­آپ.  پدرم! دوستت داریم اما چرا حضور ما در کنارت را نادیده می­گیری؟! گوشیت را کنار بزن و برادر کوچکم را پیش خودت ببر و روی زانوهایت بگذار، او را  ببوس و بغلش کن، همیشه با عشق و مهربانی به ما نگاه کن، عواطف و خنده­­هایت را بیشتر کن که برای جستحو در موبایل و سایت­ها و برنامه­ها هم وقت کافی داری.
  6. پدرم! تعدادی شبکه­های تلویزیونی حرام در خانه­ی ما هست که وقتی شما درخانه نیستی برادرانم مخفیانه آنها را نگاه می­کنند. شبکه­های رقص وآواز و بدآموز، برشما حرام است این نوع شبکه­ها را در خانه­ات راه می­دهی روز قیامت در مورد ما از شما حساب خواهند خواست آیا سخن رسول الله صَلَّی­اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّم را فراموش کرده­ای که می­فرماید: «هرکدام از شما نگهبان است و هرکدام از شما در مقابل اهل و عیالش مسئول است و روز قیامت از شما سؤال خواهد شد» (صحیح بخاری /2558).
  7. پدرم! وقتی با شما به گردش و تفریح می­رویم چه­قدر خوشحال می­شویم! خواهش می­کنم بیشتر به این کار اهمیت بده. هر هفته زمانی برای تفریح ما و رفتن به  گردش خانوادگی در نظر بگیر، بی گمان این بیرون رفتن­های ما با شما زندگی را برای ما تازه می­کند و عشق و اشتیاق را بیشتر می­نماید و بذر محبت را در خانواده­ی ما می­کارد. وقتی با هم بیرون می­رویم سعی کن شما هم با شوق و رغبت تمام با ما بیرون بیا و به ما نگو که کار دارم عجله کنید و ما را برای برگشتن به عجله نیانداز؛ چون لحظه­های تفریح بسیار کوتاه است و زود سپری می­شوند و به خانه برمی­گردیم و شما هم سر کارت می­روی.
  8. پدرم!  از این­که وقتی دوستانم را با من می­­بینی به آنان احترام می­گذاری و به آنها سلام می­کنی و آنها را می­خندانی، خوشحال می­شوم. پدرم! شما بهتر از پدر دوستم هستی؛ زیرا او وقتی  که با ما روبرو می­شود با نوع نگاهش بر ما سنگدلی می­کند مثل این­که ما دشمن او هستیم لذا وقتی او را در بین راه می­بینیم از او دور  می­شویم .
  9. پدرم! خواهر بزرگم به سن سی سالگی نزدیک شده است و تو پیوسته اصرار داری که با برادرزاده­ات ازدواج کند، اما این را بدان برادرزاده­ات علاوه بر اینکه راه و روش منفی دارد و از لحاظ دینی هم ضعیف است، خواهرم نیز او را دوست ندارد. پدرم! چرا خواهرم را آزاد نمی­گذاری که در ازدواج خودش تصمیم بگیرد وبا کسی که می­خواهد ازدواج کند. به نفع شما نیست که او را در این امر مجبور کنی. چون شاید او با شما تعارف داشته باشد ولی بعد از چندماه دوباره به سویت برمی­گردد درحالی که طلاق گرفته ونام مطلقه را با خود یدک می­کشد وباعث و بانی آن هم شما هستی. بله منظورم این نیست که او را ول کنیم وهرکس که او می­خواهد برای ازدواج انتخاب کند. خیر بلکه در مورد خواستگارش به او اجازه دهیم به حرف او گوش دهیم ونظر او را هم بخواهیم. پدرم! معذرت می­خواهم این ازدواج، آینده خواهرم است و اوست که با شوهرش تلخی وشیرینی زندگی را خواهد  چشید.
  10. پدرم! خواهش می­کنم انگیزه و امید را با ما تمرین کن  وبذر امید  را در وجود ما بیفشا،ن بی گمان سخنانت در پیشرفت بیشتر و موفقیت ما اثر بس بزرگی دارد و چه بسا برخی از سخنانت در وجود من شور و اشتیاق و امید بوجود آورده ویا باعث شکست من در زندگی شده است. سخن زیبا صدقه است ولی اگر از شما باشد هم صدقه و هم نور و روشنایی است .
  11. پدرم! من وبرادرانم انسان هستیم ولابد مرتکب اشتباهاتی می­شویم پس خواهش می­کنیم  وقتی مرتکب اشتباهی می­شویم حکیمانه با ما رفتار کن وصحنه را با آرامش ومتانت وتصمیم بهتر مدیریت کن. خشم و عصبانیت هیچگاه مسئله را ریشه­ای حل نمی­کند بلکه در بسیاری مواقع خشم وخشونت وضرب وشتم مقدمه­ای برای انحراف است.  شاید از این فرموده پیامبر صَلَّی­اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّم با خبرباشی که می­فرماید: «مهربانی ونرمش با هر کار وهرچیزی باشد آن را مزین می­کند وتندی و خشونت با هر چیزی که باشد برآن اثر گذاشته وآن چیز آن کار راخشن وتند تبدیل می کند» (صحیح جامع5654).
  12. پدرمحبوبم!  در سجده نماز برای ما دعا کن در دعای بین اذان واقامه  ما را فراموش نکن.  هرگز از کسانی نباش که بخاطر اشتباهاتی که هر فرزندی ممکن است مرتکب شود، فرزندانش را نفرین می­کنند. در سخن پیامبر صَلَّی­اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّم بیندیش که می­فرماید : «فرزاندان واموال خود را نفرین نکنید  که مبادا با لحظه­ی استجابت دعا همزمان شود و خدا دعای شما را استجابت کند» (صحیح بخاری 1500).
  13. پدرم! شما در اخلاق،گفتار و نمازت برای ما الگو هستی، پس مواظب کارهایت باش ما در گفتارت از تو تقلید می­کنیم و کارهایت را می­بینیم و از تو پیروی می­کنیم وقتی می­خوابی ونماز نمی­خوانی ما هم نماز نخواهیم خواند وهرگاه برای خواندن نماز برخواستی ما هم برخواهیم خواست. پس در عبادات واخلاقت برای ما بهترین الگو باش.
  14. پدرم! آرزو می­کنم که خاطرات قشنگی با شما داشته باشیم تا بعداً برای بچه هایمان تعریف کنیم برخی از پدران خاطره واندوخته­ای جز مضایقه ، کتک کاری و  جلوگیری از بازی وتفریح برای فرزندانشان به ارث نگذاشته­اند. پدرم! دیر یا زود با زندگی خداحافظی خواهی کرد پس بگذار خاطرات زیبایی از شما داشته باشیم.
  15. پدر عزیزم! مادر من هم انسان است و دچار خطا، کوتاه­کاری واشتباه می­شود و گاهی عصبانی و یا بیمار می­گردد چرا می­بینیم با بی­رحمی با او برخورد می­کنی؟ پدرجان! با مادرم مهربان باش، مهرورزی­ات با مادرم کجا رفت؟ او چندین سال است که شریک زندگی­ات می­باشد و در طول زندگی مشترک به تو خدمت کرده و در خوشی و ناخوشی با تو بوده است، آیا انصاف است با این  بی­رحمی و قساوت با او برخورد می­کنی؟ پدرم! مهربان باش تا خداوند مهربان با تومهربان باشد. بخاطراشتباهات مادرم که می­تواند آن­ها را اصلاح کند، همه خوبی­هایش را فراموش نکن، رفتار خشونت آمیز تو با مادرم سبب می­شود  که کینه­ات در دل ما ایجاد شود. خواهش می­کنم پدرجان! مواظب احساسات مادرم باش. پیشنهاد می­کنم همین امروز هدیه­ای برایش بخری تا محبت بین خود و او را دوباره زنده کنی و همه  اختلافات گذشته را پاک کنی.
  16. پدرم ما را با خود به یک  مسافرت ایمانی و زیبای فریضه عمره ببر؛ زیرا عمره فضیلت بس بزرگی دارد. پیامبر صَلَّی­اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّم فرموده­اند: «حج و عمره را پشت سر هم انجام دهید؛ چون حج وعمره فقر و گناه را می­زدایند همان گونه که آتش زنگ وناپاکی آهن را از بین می برد».پدرم! از شما تعجب می کنم با دوستانت به شهرها و کشورهایی که دوست دارید، سفر می­کنید در حالی که چندین سال از عمر ما می­گذرد اما هنوز لذت طواف دور  بیت الحرام بهره­مند نشده ایم.
  17. پدرم خواهش می­کنم خانواده خود را در رأس همه  کارهایت قرار ده نه تنها از لحاظ مالی بلکه از لحاظ روحی و رفاهی هم آنها را در اولویت قرار بده. پدر محبوبم! بدان تربیت تنها این نیست که برای ما غذا،گوشی، کتاب ودفتر بخری. تربیت فرزندان مسؤولیتی بس عظیم و بار آن، بسیار سنگین است.  بیشتر به ما توجه کن مخصوصاً در دوران کودکی تا ما در یک تربیت خوب و سالم رشد کنیم؛ چون تربیت در کودکی مانند نقش و نگار روی سنگ اثرش تا ابد می­ماند.پدرم! مواظب باش بخاطر تجارت و فعالیتهای خود از تربیت ما غافل نشوی. اصلاً درست نیست که تمام وظیفه و کار تربیت و پرورش ما را بر دوش مادرم بگذاری. شما هم در تربیت و پرورش ما به مادرمان کمک کن تا خانواده­ای سالم و خوب داشته باشیم.  پدرم! خیلی خوب است شما برای کسب بیشتر فرهنگ و روش تربیت کتابهایی در این زمینه مطالعه کنی و شاید بهتر باشد به سخنرانی­هایی با موضوع تربیت گوش کنی؛ چون هم زمان عوض می­شود و هم مفاهیم مربوط به تربیت بسیار زیاد و متغیر هستند و شما هم در تربیت و پروراندن فرزندت نیازمند روش های جدید هستی.
  18. پدرم! خواهرانم نیازمند عواطف و مهرورزی­هایت هستند در حالی که می­بینم از آنها غافل و روی گردان هستی  به آنها توجه چندانی نمی­کنی، تنها کارت این است که از آنها می­پرسی درسهایتان چطور است؟ ولی آنها به بوسه­ها و نوازشهای آرامت و سخنان محبت آمیزت نیاز دارند. خواهرانم از شما توقع و انتظار دارند که همان طور که شکم آنها را سیر می­کنی  عواطف و احساسات آنها را هم سیراب کنی. پدرم! بیشتر به خواهرانم نزدیک شو. آنها را به صورت خصوصی به یک مسافرت ببر، آنها را به خودت به بازار  ببر و کار و مشغله زیاد را  بهانه نکن گه و بیگاه برایشان هدیه بخر.
  19. پدرم بین من و برادرانم عدالت برقرار کن . یکی را بر دیگری ترجیح نده می­بینم شما  برادرم را بیشتر از من مورد محبت قرار می دهی و پول و مخارج را بیشتر از من به او می­دهی، در مجالس از او تعریف و تمجید می­کنی انگار من پسرت نیستم با وجود اینکه هرچه در توانم هست صرف می­کنم جهت رضایت و احترام و اطاعت شما هستم پیامبر صَلَّی­اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّم می­فرمایند: «از خداوند بترسید و بین فرزندانتان عدالت برقرار کنید » (صحیح مسلم /1623) بی گمان نبود عدالت موجب عداوت و دشمنی  بین من و برادرانم می­شود و بغض و کینه شما را در دل ما ایجاد می­کند . پدرم! قطعاً عدل و دادگری شما وسیله و راهی است برای ایجاد محبت در بین اعضای خانواده ما.
  20. ای پدربزرگوارم! یکی از چیزهای که بسیار ناراحتم می­کند  ساعتی است که شما را می­بینم شبکه­های مختلف حرام را جستجو می­کنی. پدرم! این شبکه­ها جزو منکرات هستند. وقتی برای نگاه کردن این نوع شبکه­ها در اتاق را به روی ما می­بندی تا ما شما رو نبینیم  یقین  بدان که هرگز نمی­توانی آن دری را که بین شما و خدا هست ببندی.  بابای محبوبم! هیچ چیزی که در آسمان و زمین است بر خدا پوشیده نیست و از تمام کارها و حرکتها وجانداران آگاه است « ‏إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَى عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ‏« [آل عمران آیه 5] نگاه نکردن به چیزهای حرام از همه واجبات واجب تر است.(حضرت رسول الله صَلَّی­اللهُ عَلَیهِ وَسَلَّم به حضرت علی توصیه می­کند: « وقتی چشمت به حرامی افتاد آن را دوباره تکرار نکن.»)  نگاه­های حرام  غم و غصه و افسوس به دنبال خود می­آورد و قلب را مالا مال از هوس و آرزوی حرام می­کند. پدرم! چشمهایت را از نگاه­های حرام حفظ کن تا شما نزد خداوند عزیز بمانی و از گناهان بپرهیز؛ زیرا گناه شما را نزد خدا خوار و کوچک می­کند. ((وَمَنْ يُهِنِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ مُكْرِمٍ)) «هرکس که خدا او را خوار و کوچک کند هیچ کسی نمی تواند او را بزرگ و مکّرم بدارد.» [آیه 18 سوره حج]

پدرم! در پایان: عذر می­خواهم اگر در نامه­ام تند برخورد کردم. قسم به خدا تنها چیزی که من را وادر به نوشتن این نامه کرد محبت من نسبت به تو، ترس از آینده­ات و  اینکه دوست دارم  پدری ممتاز و بی نظیر برایم باشی، بوده است. پروردگارا همانطور که در این دنیا با پدرم هستم فردای قیامت هم من و پدرم را در کنار هم ودر بهشتهای ابدی قرار ده. آمین.

منبع: سایت: یا من له الدین

ترجمه: ماموستا محمد امین عیسی زاده (ساکن شهرستان ارومیه)

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا