اندیشهدعوت اسلامی

نامه ای از طرف جوانان محله به امام جماعت مسجد

ـ السلام علیک و رحمهالله ‌و برکاته؛ بسیار خوشحالیم که در مسجد محله ما به عنوان پیشوا و امام تعیین شده‌اید، لذا این چند جمله‌ی حکیمانه را از ما پذیرا باش”

۱ـ با نیت خالص و عقیده‌ای پاک وارد عمل شو.

۲ـ تو برای ما نقش الگو بازی می‌کنید ؛ پس بر این حالت ثابت قدم باش.

۳ـ محافظت شما بر اوقات نمازهای پنج گانه نشانه صدق ایمان قلبی شماست.

۴ـ هر وقت قصد سفر داشتی کسی را جایگزین خود کن که دو ویژگی داشته باشد؛

 الف)  التزام به مسجد داشته باشد

ب) نماز را به نحو احسن اداء کند

۵ـ امیدواریم نحوه برخوردت با ما در تمامی شئون متواضعانه باشد.

۶ـ زیبا پوشی تو از طبع زیبایت حکایت می کند ! لذا همیشه شیک پوش باش.

۷ـ در برابر مردان بزرگ مسجد و محله پسر باش و در برابر برادران ما نیز برادر دلسوز و برای کوچکترها هم نقش پدر را ادا کن.

۸ـ در همه‌ی لحظات ( لحظه‌ی شادی یا مصائب) همراه ‌و یاور ما باش.

۹ـ در تعلیم و تربیت ما کوشا و بادوام باش، حال ما را خوب درک کن بعداً برای آموزش تصمیم قطعی بگیر و به آسان ترین روش ما را آموزش بده.

۱۰ـ در اصلاح و هدایت ما عجله نکن، زیرا وظیفه تو دعوت است و نتیجه‌ی آن را خداوند اعیین می کند. إِنْ عَلَیْکَ إِلَّا الْبَلَاغُ.

۱۱ـ نسبت به زیبایی ‌و پاکیزگی مسجد کوشا باش ؛ ما هم در این زمینه همکاریتان می کنیم.

۱۲ـ برای خانواده‌های بی بضاعت پروژه های یاری رسانی وضع کن.

۱۳ـ بدان اگر در بعضی از نمازهای جماعت تاخیر کنی همه مامومان علت آن را جویا می شوند.

۱۴ـ هرگاه شما خودت یا یکی از دعوتگران  برای ارائه سخنرانی در مسجد محله ما اعلام آمادگی کرد ، مستدعی است موضوع مناسب حال ما را انتخاب و ارائه کنید و به علت مشغله مردم از اطاله کلام خودداری ورزید .

۱۵ـ شنیده‌ایم که امام مسجد محله نزدیک ما یک مسابقه خانوادگی همراه با جایزه گذاشته که برای اهالی محله خیلی مفید بوده، آیا شما چنین مسابقاتی را برگذار می‌کنید؟

۱۶ـ به تابلوی اعلانات مسجد خوب دقت کن ؛ زیرا نوشته های روی آن هفته‌ها بلکه ماه ها از آن گذشته و مطالب  نوشته شده بر وایت بورد مسجد متنوع نیست.

۱۷ـ اگر برای تمام اقشار مسجد کلاس حفظ قرآن بگذاری، سپاسگزار تو خواهیم بود.

۱۸ـ بزرگان مسجد از جمله ریش سفیدان و هیئت‌امنا شتیسته توجه نسبتاً خاص شما هستند پس در تعامل حکیمانه با آنان کوشا باش و دریغ مکن.

۱۹ـ جهت مطلع شدن از اوضاع محله و مشکلات مردمی از مشاوران منطقه پرس و جو کن .

آیا موافقی برای کارشناسی مشکلات مردم محله در ماه یک جلسه تشکیل دهیم؟

۲۰ـ هر وقت بعد از نماز عصر سخنرانی کردی  سعی کن موضوع مورد نظر را به بهترین نحو شرح دهی، چون خیلی از ما ظاهربین هستیم.

۲۱ـ مشکلات مردم را با قلب و گوش شنوا استماع کن.

۲۲ـ پیشوای موفق کسی است که همیشه لب به خنده است.

۲۳ـ سعی کن تمام جهد و فعالیتت منحصر به مسجد محله امان بوده و از اینکه در مساجد دیگر فعال تر باشی پرهیز کن.

۲۴ـ لازم و حتمی است که  نباید از مطالعه ‌و خواندن باز بمانی ؛ زیرا مردم به اعمال تو نگاه می‌کنند، خیلی زشت است  که در پاسخ مسائل فقهی ساده ‌وکوچک اشتباه کنی! در جواب مسائلی که نمی‌دانی سعی کن از استادان دانا سوال کنی .

۲۵ـ طرح بعضی از سوالات نیازمند جوابی علمی و مستند است ؛ اگر احیاناً جوابش ندانستی بگو: خدا بهتر می‌داند.

۲۶ـ سیستم های صوتی مسجد تاثیر عجیبی در رساندن صدای تو به مخاطبانت دارد ؛ لذا بر حفظ و درست کردن آن ها کوشا باش  و ضمناً از بلند کردن بی مورد صدای خودت پرهیز کن.

۲۷ـ مانند بعضی از داعیان مباش که از در ورودی محراب وارد مسجد می‌شوند و از همانجا خارج می‌شوند و متاسفانه تماس چندانی با مردم ندارند! آیا این گونه می خواهی ادای رسالت کنی؟

۲۸ـ بعضی از امامان مساجد متاسفانه خیلی با عجله نماز می‌خوانند! و بعضی دیگر طولانی نماز می‌خوانند! ما خواهان این هستیم که نه افراط کنی و نه تفریط .

۲۹ـ به سختی می‌توان مسجد را به تنهایی اداره کرد لذا می‌توان با همکاری هیئت امنا مسجد را مدیرت کرد، اهالی محله هم همکار همیشگی شما خواهند بود.

۳۰ـ قسم بخدا اگر تو با لب خندان ‌و عمل خالصانه ‌و گفتار صادقانه تعامل کنی دل مردم را به سوی خدا و مسجد جذب خواهی نمود .

۳۱ـ مراجعه کنندگان مسجد از تمامی اقشار مردم می‌باشند از قبیل” بزرگ‌و کوچک، خشن ‌و نرم خوی، باسواد و بی سواد، حسود و سخاوتمند، متواضع ‌و متکبر و.. پس با همه رفتار حکیمانه پیشه کن.

۳۲ـ گاهی اوقات که برای نماز صبح بیدار نمی‌شوید، هرچند خواب عذر مطلق است، ولی برای مردم غیر قابل قبول است ؛ پس آگاه باش تو سرمشق برای دیگران هستی؛ شاعر خوب گفته”

لاتنته عن خلق و تٲتی مثله

                 عار علیک اذا فعلت عظیم

۳۳ـ هر چند مشغلت کاری بسیاری دارید اما مسئولیت سنگینی هم بر دوشت هست لذا از صمیم دل خواهان ملاقات تو در منزل خود هستیم که با همدیگر گاهی چای‌و قهوه‌ای بنوشیم.

۳۴ـ از برجسته‌ترین ویژگی هایی که خواهان آنیم صفت صبرو رفق و رحمت است، همانطور که خداوند می‌فرماید: فَبِمَا رَحْمَهٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظّاً غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ…الخ.

۳۵ـ زنان مسلمان محله خواهان کلاس درس علیحده هستند ؛ در ماه اگر تنها یک جلسه برایشان کلاس بگذاری عالی خواهد بود.آنان تاکنون چندین بار به ما پیشنهاد کرده‌اند که در باره کلاس با شما سخن بگوییم ، پس لطفاً توجه خاصی به آنان بکن.

۳۶ـ لازم است برای ارتقاء سطح آگاهی مردم محله با ماموستایانی که مساجدشان نزدیک ماست جلساتی برپا کنید و در باره روش های نوین دعوت اسلامی باهم بحث و تبادل نظر داشته باشید.

۳۷ـ چه خوب است اگر برای مردان مسن اهل مسجد که قرآن را  قبلاً  یاد گرفته‌اند زمانی در نظر بگیرید تا با آنان قرآن را مرور کرده و بدین وسیله بر اشتباهشان واقف شوند.

٭ این ها دغدغه‌های درونی ماست ؛ یقین داریم که شما دعوتگر مسلمان قادر به انجام آن ها هستی امیدوارم این گونه توصیه ها را  در جدول برنامه ریزی قرار دهید.

ـ نویسنده؛ سلطان بن عبدالله العمری

ترجمه : سعدی مرادی – بانه

از طريق
سعدی مرادی
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

سعدی مرادی

استان کردستان - بانه مترجم و نویسنده دعوتگر و فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا