خانوادهزن

نامه ای به تو خواهر گرامی که به بازار می روی!

خواهر بازاری

نامه ای به خواهرانی که به بازار میروند!

نامه ای به یک زن بازاری

خواهر بازاریم سلام و رحمت و برکات خدا بر تو باد و با بندگی خدا خوشبخت شوی و خدا آینده ات را به نور هدایت روشن کند و برایت آرزوی خوبی و سلامتی دارم..

سلام و درودهای عطرآگین بنده را که لبریز از محبت و صمیمیت است، پذیرا باش.

از خدا می خواهم هرجا هستی برکت و رحمت خدا قرین حالت باشد.

خواهر ارزجمندم؛ هیچ کس از بازار و بازار رفتن بی نیاز نیست، زیرا مصالح ما گوناگون ما، جهت بدست آوردن نیازها و منافع زندگی و آنچه ما برای رفع نیازها به آن احتیاج داریم و در کارهای روزمره و دنیایی ما اهمیت دارند، به بازار ارتباط دارد.

علاوه بر اینکه خرید و فروش راهی است از راه‌های ارتزاق و آباد کردن زمین و بدست آوردن منافع دنیایی…

به خاطر اینکه ما به بازار رفتن نیاز داریم، شریعت پاک اسلام همه ی راهکارها و نیازها را برای مدیریت آن در نظر گرفته است، تا این موضوع از مسیر درست خارج نشود و افراد و جامعه متضرر نشوند…

بدین منظور از باب نصیحت دوست داشتم به شما و همه ی بازاریان گرامی ارشادات و توجیهاتی هدایتگرانه ارائه دهم، ارشاداتی که به اذن خداوند شما را به سوی هدایت و آگاهی سوق دهد و شما را از وارد شدن به دایره محرمات حفظ نماید.

  • در صحیح مسلم آمده که رسول خدا(صلی الله علیه وسلم) گفت: «اگر توانستی جزء اولین کسانی باش که به بازار وارد می‌شوند ؛ ولی هرگز آخرین کسی نباش که از بازار خارج می‌شوند؛ زیرا بازار میدان ستیز شیطان با بندگاه مخلص خداست و در آن پرچم معرکه را برافراشته است.» (رواه مسلم)

خواهر ارزشمندم؛ بازارها بدترین مکان و محیطی هستند که در آن منکرات انجام می‌شود و فتنه ها زیاد است و در آنجا شیطان پرچم – مبارزه طلبی علیه خدا و بندگان شایسته -را برافراشته است؛ به این خاطر شما را فرا می خوانم که :

  • جز برای ضرورت و نیاز شدید به بازار نروید و خود را از اینکه بازار، جایی برای تفریح و گشت و گذارهای بدون هدفت گردد، برحذر دارید که چه بسیار از گشت و گذارهای بدون نیاز در بازار، مشکلات و بحران هایی ایجاد شود که از خدا می‌خواهم شما و تمام دختران مسلمان را از آن دور نگهدارد.
  • سعی کنید که خریدهای مشخص و محدودی داشته باشید و در اوقاتی که بازار ازدحام ندارد و خلوت است به بازار بروید .
  • سعی کنید حتی الامکان به همراه یکی از محارم برای تامین نیازهایت به بازار بروید تا از اذیت و آزار افراد ضعیف النفس، بدور باشید، همچنین تا در خرید و فروش مجبور به چانه زنی با مردان نشوید و اگر مجبور به سخن گفتن با مردان شدید، با نرمی و نازکی سخن نگویید.
  • خواهر پاکدامنم؛ بسیار جای تأسف است که بعضی از دخترانمان را می بینیم، هنگامی که به بازار می روند، مانند این است که به تفرجگاه‌ها و تفریحگاه‌ها می روند، زینت های خود را نمایش داده و خود را معطر و آرایش می کنند و با لباس ها و مانتوهایی نامناسب و ناپسند ظاهر می‌شوند به گونه ای که بینندگان و فروشندگان و هر که در بازار است را تحریک می‌کنند که به دنبال آن، هر آنچه به حیاء و عفت خدشه وارد می کند، به وجود می آید.
  • پس خواهر مسلمانم؛ تقوای خدا را داشته باش و خود را از این عملکردهایی که در شأن و مقام تو نیست، برحذر کن و بدان که خدا به تو آگاه است و خود را از اینکه فتنه ای برای مردان قرار دهی، برحذردار.
  • در آخر دعای بازار را به تو یادآور می‌شوم، پیامبر(صلی الله وعلیه وسلم) می‌فرمایند: «من قال فی السوق لااله الله وحده لاشریک له له الملک وله الحمد یحیی ویمیت وهوعلی کل شی قدیر”کتب الله له الف الف حسنه ومحا عنه الف الف سیئه و بنا له بیتا فی الجنه» (رواه الترمذی وصححه الالبانی . ترجمه دعا ، هرکس به محض ورود به بازار بگوید : “لااله الله وحده لاشریک له له الملک وله الحمد یحیی ویمیت وهوعلی کل شی قدیر” خداوند هزاران حسنه را به ترازوی اعمالش افزایش خواهد داد و هزاران بدی را از پرونده کردارش پاک و نابود خواهد نمود و همچنینی خانه ای را برایش در بهشت بنا خواهد نمود

مشمول رحمت و توفیق خدا باشید و به  رضوان الهی در کارها برسید.

ترجمه: رحمان مام رش
ویراستار: سوزی میحراب

نمایش بیشتر

رحمان مام رش

@ استان آذربایجان غربی- پیرانسهر @@ دبیر - نویسنده و مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا