خانواده

نامه ای به تو دوست صمیمی

نامه به کسی که او را از نزدیک می شناسم

این نامه را مستقیماً به تو، آری تنها به تو می نویسم ؛

 ای آن کسی که رضای خدا و نعمت های پایدار او را آرزو داری و از انتقام و عذاب دوزخ او بیمناکی،

 ای آنکه حلاوت ایمان را چشیده ای و در راه رضای خدا و رسیدن به بهشت برین او چه سختی ها را به جان خریده ای.

 ای آنکه دین و آیینش ذکر، و آسایش روح و روانش فکر، و بهشتش شب و روز زمزمه آیات خداست

 ای مقهورکنندۀ شیطان، تا جائی که به او مجال نداده ای کوچکترین لغزشی در شما پدید آورد چه برسد به بزرگترش.
-چه شده که سستی و بی تفاوتی در شما بروز کرده است و عزم شما را سست نموده است آن عزم و عزیمتی که چه بسیار شما را به درجات عالی ارتقاء داده بود.
-چه شده که شهوت ها و آرزوها شما را تسخیر کرده اند و از کارهای نیک بازداشته اند.

 

ای آنکه صف خود را از من جدا کرده ای و روی بسوی دگر برده ای !
ای آنکه در، را اشتباه رفته ای و به عهد و پیمان خیانت نموده ای !
ای آنکه روزگاری عهد بستی و و قاطعانه سوگند خوردی!
که همواره استوار خواهم ماند و برای شیطان سر فرود نخواهم آورد!
به ما خبر رسید و اطلاع یافتیم که عفّت دیدگان را زکف داده ای و همواره خیره می شوی و چشم می چرانی در چراگاه رخسارهای فتنه انگیز
امروز شما را می بینم که در هم فرو ریخته است تمام نیرویت و ضعف و زبونی شما را در بر گرفته و بدنبال شیطانی روان هستی که در پوشش آدمی مخفی و مستتر شده است!

امروز معلوم و مسلّم شد که از راه التزام و استقامت و اطاعت از خدا به در شده ای و راه گناه و معصیت را برگزیده ای ؛ آیا می خواهی بهشت را از این راه بدست آوری؟
یا اینکه راه حق را دشوار و صعب العبور یافته ای و پیروزی را دور از تحقّق پنداشته ای و به کاروان کسانی پیوسته ای که بندۀ خواهش های نفسانه خود هستند و هیچ اهتمامی به دین خدا و دعوت پیامبر صلی الله علیه و سلّم ندارند.

 یا اینکه شیفتۀ راه ضلالت شده ای آن راهی که اهل ارتداد بعد از وفات حبیب خدا پیمودند و بعد از آنان نیز کسانی که خدا دل هایشان را مهر کرده است ، به همین راه رفتند.

 یا اینکه لحظه های سخت و دشوار و از هوش برنده مرگ را و قبر و تاریکی های آن را و روز قیامت و هول و هراس های آن را و صراط و لغزش های آن را و عذاب جهنم  و حسرت های آن را فراموش کرده ای،

پناه بر خدا اگر اینگونه باشد و از خدا می خواهم که شما را از تمام موارد ذکر شده مصون بدارد و باز از خداوند می خواهم که شما از آنهائی نباشی که خدا در مورد آنها فرموده است :
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِيَ آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ
بر آنها بخوان قصّه و سرگذشت آن کسی را که نشانه های خود را به او دادیم، امّا او از آنها فاصله گرفت و از آیات خدا دور شد و شیطان او را به دنبال خود کشاند پس او در زمره گمراهان درآمد
و بدان که خوشبخت کسی است که از دیگران عبرت بگیرد نه اینکه مایۀ عبرت دیگران شود.
عذر می خواهم از اینکه با چنین کلمات سخت و خشنی با شما سخن می گویم و بدان که این نوع سخن گفتن نشانۀ محبّت قلبی من نسبت به تو و نگرانی از عاقبت بدی است که شما را تهدید می کند،

آری این دو مورد است که دل و جگر مرا به آتش کشیده است و این وضع اسفناک است که مرا به چنین روزی انداخته است و مایه مسرّت دشمن شده است و مایه غم و اندوه دوستان و محبوبان.
آیا می توان قبل از مرگ به تو و بازگشت تو به سوی خدا امیدوار بود؟

آیا امکان دارد دگرباره به گلستان طاعت و عبادت و توبه و پشیمان و استقامت برگردی؟آنجائی که آسایش و راحت و رحمت فقط در آنجاست.
والَّذِينَ إِذَا فَعَلُواْ فَاحِشَهً أَوْ ظَلَمُواْ أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُواْ اللّهَ فَاسْتَغْفَرُواْ لِذُنُوبِهِمْ وَمَن يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ وَلَمْ يُصِرُّواْ عَلَى مَا فَعَلُواْ وَهُمْ يَعْلَمُونَ
 آنانی که گناهی را مرتکب شدند یا ستمی به خود روا داشتند به یاد خدا می افتند و از خدا می خواهند که گناهشان را ببخشاید و چه کسی گناهان را می بخشاید جز خدا، و بر گناه خود اصرار نمی ورزند پس از آنکه علم پیدا کردند. » آل عمران 135
-پس مژده باد بر شما ای بندۀ خدا که پروردگاری بخشاینده داری و شب و روز آستان رحمت و مغفرتش به روی همه باز است و صادقانه و از صمیم قلب هدایت را از خدا بطلب، که پیامبر محبوب و معصومت همواره از خداوند طلب هدایت می نمود و می فرمود : « اللّهم إنّي أسئلُكَ الهُدَي و التُّقي و العِفَاف و الغِنَي بار الها، هدایت و تقوی و پاکدامنی و بی نیازی از خلق را از تو می خواهم .
همچنین پیامبر صلی الله علیه و سلّم حسن بن علی رضی الله عنها را راهنمائی می فرمود که در قنوت بگوید اللَّهُمَّ اهْدِنِا فِیمَنْ هَدَیْتَ خداوند مرا در زمره هدایت یافتگان هدایت بفرما .
و نیز پیامبر صلی الله علیه و سلّم، از گمراهی بعد از هدایتت به خدا پناه می برد و می فرمود:  اللهُمَ إنّی أعوُذُ بِعِزَّتِکَ أن تُضِلَّنی بَعدَ إذ هَدَیتَنی لا اله إلّا أنت  خدایا به عزّتت پناه می برم از اینکه بعد از هدایت گمراهم کنی جز تو هیچ خدایی نیست.
و نیز پیامبر صلی الله علیه و سلّم هنگامی که به سفر می رفتند می فرمودند : وَ أعوُذُبِکَ مِنَ الحُورِ بَعْدَ الْکور خدایا به تو پناه می برم از گمراهیِ بعد از هدایت
پس در تاریکی های شب به پیشگاه پروردگارت راز و نیاز کن و از درگاه او جلّ و علا طلب بخشش کن و از او بخواه که شما را یاری نماید و استوار گرداند و به گناه خویش اعتراف نما و بر خطا و تقصیر خود گریه کن و از او بخواه که در روز هول و هراس بزرگ ( روز آخرت ) شما را خوار و رسوا نگرداند و در آن روز که کافران و گناهکاران سیاه روی خواهند شد، شما را سفید روی نماید.
بنابراین یک صفحه جدید و سفید و نورانی را با پروردگار خویش آغاز کن، صفحه ای که نشانۀ فرمانبرداری و بازگشتی واقعی در آن نمایان باشد.
* وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاهِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ   شکیبائی پیشه کن با کسانیکه هر صبح و شام پروردگار خود را پرستش می کنند و ذات او را منظور می دارند و مورد توجه قرار می دهند. » کهف 28
-و از دوستان و رفیقان بد دوری گزین آنانی که بر ایشان مهم نیست در نعمت باشی یا در نقمت و فراتر از این، در روز قیامت برای رفقای خود عذاب بیشتر را از خدا می خواهند و می گویند :  رَبَّنَا مَن قَدَّمَ لَنَا هَذَا فَزِدْهُ عَذَابًا ضِعْفًا فِي النَّارِ بار الها ای کسی که این وضع را برای ما پیش آورده، عذاب او را دو چندان کن.

پس به پا خیز و غبار بی کاری را از چهره پاک کن و به کاروان تلاشگرانِ راه نجات ملحق شو و بدان که دین اسلام و امّت اسلامی منتظر تلاش و بخشش توست، توئی که منابع و معادن خیر در وجودت موج می زند.

– پس ای برادر محبوب و مهربان، برگرد به سوی خدا تا شاهد فوران معادن خیزِ نهفته در وجود شما باشیم و بدینوسبله خشتِ اصلاح گری در بنای پر عظمت امت اسلامی باشی.

برادر خیر خواه شما : امین غنّام /

ترجمه :عبدالرحمانسبحانی

نمایش بیشتر

عبدالرحمان سبحانی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - اشنویه @ فعال دینی و دعوتگر اسلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا