خانواده

نامه ای سرگشاده به تمام مادران

شکر و سپاس خدایی را که به وجود آورنده عشق و محبت و بخشاینده ای که جایگاهش عرش اعلی می باشد.و صلوات سلام برکسی که به او عشق می ورزم و دلداده اویم،سرور ما حضرت محمد (صلی الله علیه و سلم )
اما بعد
این نامه را هدیه می کنم به تمام مادران مسلمان و امیدوارم که خداوند از آنان راضی باشد، زمانی که این نامه را می نویسم قلبم از فرط درد و غم تکه تکه و قلمم با خون می نویسد و اشک خون از چشمانم قطع نمی شود،می نویسم برای تمام مادران که من در جلوی دیدگانم می بینم دخترانمان را که سیلی از فتنه در پی آنان است و در آن فرو می روند…پس این فریاد من است که در گوش تمام مادران می پیچد، که بترسید از خدای متعال که می فرماید شما محافظی هستی بر دخترت.
مادرم
خداوند در قرآن کریم می فرمایند:
دارایی و فرزندان زینت زندگی دنیا اند و اما اعمال شایسته ای که نتایج آنان جاودانه است،بهترین پاداش را در پیش گاه پروردگارت دارد،و بهترین امید و آرزوهاست.الکهف:46}
مقدمه را طولانی نمی کنم و کلمات تند بکار نمی برم پس به گفته خداوند ما را از تمام کلام ها بی نیاز فرموده اند حال ما باید عجله کنیم برای اجرای فرمانی که به ما داده شده است ، چرا من و تو باید  از رویارویی با آن بترسیم ؟

 مادرم مسئولیت بزرگی برعهده توست و آن نگهداری از دخترت است با تمام توان ، وباید بر آن ایستادگی کنی حتی اگر پاداش و ثوابی برایت در بر نداشته باشد، و این را بدانیم که تربیت دختران مسئولیت کمی نمی باشد که در آن اهمال کنیم و یا یکدیگر را یاری نکنیم پس نباید از این مسئولیت شانه خالی کنیم چون این امر را خداوند بر گردن ما نهاده است .
مادر بخشنده ام
من این را نمی گویم که دخترانمان آگاه و به روز نباشند ،من می گویم دختر هم مثل مردمان دیگر حق زندگی کردن دارد و می تواند از دوران جوانی خود لذت ببرد، و این را هم می دانم مادرم که ما برای یک چیز واحد خلق شده ایم و آن عبادت و بندگی ذات باری تعالی است.
من پریها و انسانها را جز برای پرستش خود نیافریده ام. {الذاریات:56}.                                         پس همانا از واجبات تو آن است که بر سر فرمان و اوامر خدای متعال ایستادگی کنی ،او را عبادت کنی و سپس آن را در خود وپسران ودخترانت تثبیت کنی،و با در نظر گرفتن این قاعده که دختران پایه وستون برای تربیت نسل آینده می باشند و اگر ضایع شوند نسل های آینده هم ضایع خواهند شد و در پی آن تمام امت نابود خواهد شد ، بیش از پیش به تربیت آنان همت بکنی .
خواهر گرامی نباید دنباله رو فرهنگی باشیم که از آن ما نیست و برای ما خوشایند نمی باشد،آن فرهنگ بی گانه  ایده هایی هستند که خارج از دین ما آمده اند و با رفتارها و خلق و خوی ما سازگاری ندارند .
البته این را نیز قبول ندارم که – عده ای شاید از روی نا آگاهی – می گویندزمان ما با شما فرق دارد، زمان ما زمان پیشرفت و تغییر و تحول است !

 پس عزیزانم ماکجا و گذشتگان صالح ما کجا، ما کجا و فاطمه زهرا(رضی الله عنها) در زهد و حیا و قناعت ها و نیکی های او به فرزندانش کجا ؟ ما کجا و حضرت مریم دختر عمران و تقوایش ،عفت و پاکدامنی او کجا،ما کجا و فرموده خداوند متعال کجا که می فرمایند:
یکی از آن دو (دختر) که با نهایت حیا گام بر می داشت به پیش او آمد و گفت پدرم از تو دعوت می کند تا پاداش اینکه گوسفندان مارا آب داده ای به تو بدهد .هنگامی که موسی به پیش پدراو آمد و سر گذشت خود را برای او باز گو کرد ،گفت :نترس که از مردمان ستمگر رهایی یافته ای . {القصص:25}
حیـــاء
مادر مسلمانم :
مگر نمی بینی که در زمانه ما حیا کم شده و متاسفانه در این روزها یافت نمی شود ، ،مگر ندرت ؟! همانا حیا بزرگترین سرمایه ای است که در تملک زنان است ،پس حیا در این روزهای  و درد و رنج کجاست؟ من از شما می پرسم چه اتفاقی برای دخترانمان افتاده است؟
حضرت محمد (صلی الله علیه و سلم )می فرمایند:(الإیمان بضع و سبعون شعبه و الحیاء من الإیمان)ایمان دارای هفتاد بخش  می باشد و حیاء یکی از آنهاست .                                                 و همچنین در وصف حیاء پیامبر(ص) گفته اند که آن بزرگوار در پوشش و لباس از دختر باکره با حیا تر بودند ،همانا حیاء ، دختر باکره را از غیر آن جدا می کند.
خداوند دخترانمان را حفظ و هدایت کند و ما باید از آنان مانند یک گنج گرانقدر محافظت کنیم چون تمام گنج های روی زمین به اندازه آنها گرانقدر نیستند،ولی با این حال می بینیم که برای دنباله روی از مُدها و لوازم آرایشی و مدل های مو و کانالهای مبتذل و مجلات مشهور رقابت می کنند که در آنها خیری جز فتنه نمی باشد و سر گرم شدن با اینترنت و بلوتوث که باعث از بین رفتن حیاء و عفت بعضی از دخترانمان شده استو برایمان روشن است که فتنه گران با تنوع بخشیدن به این فتنه ها افتخار می کنند.آیا این وضع همه دختران ما یا بعضی از آنان نیست ؟
مادرم ، آیا از این نوع  زندگی دخترت راضی هستی که در او ترس از خدا وجود نداشته باشد و در اجرای اوامر خداوند سستی و کوتاهی کند  و به سنت حضرت محمد (صلی الله علیه وسلم) پشت کند ؟
*خواهرم بر مواظبت از فرزندانت حریص باش و تلاش کن ،قطعا روز خوشبختی ما روزی است که خداوند سبحان از ما راضی باشد.
*در آنان حب و عشق به خدا،ترس از او و عذاب او بکار،عقیده اسلامی را به آنان بیاموزیم همانا در قبال کمترین کوتاهی در حق آنان محاسبه می شویم .

گناهان یا مهلکات:
*رعایت حجاب شرعی برای دختران مسلمان الزامی می باشد ،همانا ما مأمورانی از سوی خدای تبارک و تعالی هستیم .خداوند می فرماید : {الأحزاب59} . ای پیغمبربه همسران و دختران خود و زنان مومنان بگو که رداهای خود را جمع و جور برخویش فرو افکنند . تا اینکه باز شناخته شوندو در نتیجه مورد آزار و اذیت قرار نگیرند.خداوند آمرزنده و مهربان بوده و هست.
*مادرم می دانی که برای حجاب شروطی وجود دارد از جمله:
أولا:باید بالا پوشی باشد که زیر آن نمایان نباشد (نازک نباشد)و نباید حالت چسبندگی و اندامی باشد.
ثانیاً: باید تمام جسم را بپوشاند ،گشادباشد تا برجستگی های بدن نمایان نباشد .
ثالثاً:فقط از جلو باز باشد مگر برای آستین ها.
رابعاً: باعث جلب توجه و نگاه دیگران نشود.و بر روی آن عکس و نوشته و علامت هایی که جلب توجه می کنند نمایان نباشد.
خامساً :نباید شبیه لباس غیر مسلمان و یا مردان باشد.
سادساً: چادر باید در بالا و ابتدای سر قرار گیرد.
سابعاً: نباید از چیزهای خوش بو و عطر استفاده کنیم.
*از رفتن بیش از حد دخترانمان به اماکن عمومی و حضور در آنجا جلو گیری کنیم و اگر برای رفتن به جایی خارج شدند به تنهایی نروند بلکه – در صورت امکان – یک محرم همراه آنان باشد تا آنان را از شر اهریمن محافظت نماید ،خداوند در قرآن کریم می فرمایند

{الأحزاب:33} . – ای همسرا پیامبر -در خانه های خود بمانید و همچون جاهلیت پیشین در میان مردم ظاهر نشوید و خود نمایی نکنید و نماز را بر پا دارید وزکات را بپردازید و از خدا و پیغمبرش اطاعت کنید خداوند قطعا می خواهد پلیدی را از شما و اهل بیت دور کند و شما را کاملاًپاک سازد .
* مادرم نگذارید که دخترانتان  به بازار و چیز های موجود در آن علاقمند شوند. در صحیح مسلم از ابو هریره (رضی الله عنه ) روایت شده که رسول خدا (ص) می فرماید محبوب ترین جاها نزد خداوند مساجد می باشد و همچنین بدترین جاها نزد خداوند بازار ها می باشد)
*مادرم نگذارید زمانی که دخترانتان از منزل خارج می شوند خود را خوشبو کنند و صدای خود را نازک کنند(با ادا و اطوار صحبت کنند) ،زمانیکه راه می روند در راه رفتنش عشوه و حرکات تحریک آمیز نباشد و برای مردان در بازار مزاحمت ایجاد نکنند و همه اینها برای جلوگیری از گناه و فتنه می باشد

* ببین کانال های ماهواره ای چه نوع  مجموعه و سریال های  تلویزیونی بی هدف  را به خورد دختران ما می دهند  ،و همچنین به وضوح می بینیم که فرزندانمان آهنگ ها و اخبار در مورد هنرپیشه هارا بیشتر از حفظ قرآن و حدیث پیامبر(ص) مورد توجه قرار می دهند .
می بینیم که دختران ما بیشتر به مجلات بی محتوا که فقط در آنها دنیاجویی و فراموشی آخرت به چشم می خورد علاقه نشان می دهند ، در حالی که  ما باید کتایهایی را بخوانیم که به ما سود برساند و مارا با دین و شریعتمان آشنا سازد،شرع خداوند فقط برای مانیست بیشتر دختران و پسرانمان چیزی در مورد تعالیم دینمان که خداوند به آنها فرمان داده اند نمی دانند . پس بر تمام مسلمانان واجب است که برشریعت اسلامی آگاهی داشته باشند به گونه ای که بتوانیم واجباتمان را بجا آوریم ، این است دین ما .   *مادرم اینترنت مثل سلاح دو لبه ای است که همراه فرزندان توست و زمانی که آن را می شناسی و داخل آن می شوی ،می فهمی که اینترنت مانند دریایی است که انتها ندارد و بیشترچیز هایی که از آن می گیریم هیچ نفعی برای دنیا و آخرتمان در پی ندارد .

و در پایان خواهرانم و مادران سرورم خودم وشمارا به تقوی الله و دفاع و پایداری و استقامت بر عبادت و بندگی خدای متعال در آشکار و پنهان سفارش می کنم و از خداوند حی وقیوم می خواهم که فتنه و گناه را از ما دور کند و بر ما چیره نگرداند .

نوشته :أم سمیه العدنیة
ترجمه از عربی : مژگان جواهری – مهاباد

نمایش بیشتر

مژگان جواهری

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ مدرس و فعال دینی

نوشته های مشابه

‫3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا