اصول

نبایدهای زکات فطر!

اشتباهات در پرداخت فطریه.

 پرداخت صدقه فطر، برهر مسلمان زن ومرد و کوچک و بزرگ و ثروتمند وکسی که بتواند روزانه خود را به دست آورد واجب است ، ومسلمانان باشوروشوق این تکلیف الهی را انجام می دهند، اما بعضی از مسلمانان هنگام پرداخت فطریه دچار اشتباهاتی می شوند که لازم است از آنها با خبر باشیم.

1-به تأخیر انداختن صدقه فطر، تا اینکه وقت ادای آن تمام شود، مانند کسانی که بعد از نماز عید فطر اقدام به این کار می کنند، درحالی که واجب است قبل از نماز عید فطر آن را پرداخت نماید، همانطور که ابن عباس رضي الله عنهما از پیامبر اکرم ( ص ) روایت می کند:واجب گردانید رسول الله زکات فطر را برای پاکی روزه دار از لغو و لهو وطعامی است برای فقیران ، هر کس زکات فطر را قبل از نماز عید اداکند، این فطریه ای مقبول است، وهرکس آن را بعد از نماز عید پرداخت کند تنها صدقه داده است و بس. رواه أبو داود

2 – خداوند متعال به بعضی از مردم قبل ازغروب عید فرزند عطا می کند،اما صدقه فطر اورا پر اخت نمی کند، این درحالی است که فرزند تازه به دنيا آمده (قبل از غروب عید) واجب است فطریه او را پرداخت نماید.

 بعضی از اصحاب پیامبر برای نوزاد درشکم مادر هم فطریه پرداخت می کردند، که این خود مستحب است نه واجب.

3-مکلف نمودن مردم برای پرداخت فطریه بیش از حد معمول، یکی از اشتباهات است. یک صاع از قوت غالب کشور (که معمولا گندم است)، مقصود از صاع پیامبر (ص )، 2کیلوو400است .

4 – بعضی از مردم به گمان اینکه نتوانسته قبل از عید صدقه فطر را پرداخت نماید، دیگر معاف خواهند بود ونباید فطریه پرداخت نمایند، که این عمل اشتباه است، بهتر است که آن را پرداخت نمایند هر چند که وقت آن گذشته باشد.

5 – بعضی از مردم گمان می کنند که صدقه فطر درست نیست مگر اینکه (گندم وجووخرما)، حال اینکه صواب این است پول نقد هم می تواند پرداخت نماید، تازه این عمل (پول نقد) برای فقیران بهتر است.

6-پرداخت نمودن صدقه فطر ازروی اخلاص وپاکی ، نه از روی تخلص ونجات یافتن ازاین واجب ، بعضاً صدقه فطر را پرداخت می کنند اما به مستحقین نمی دهند، مستحقینی که خداوند متعال درباره آنها می فرماید (تعرفهم بسیماهم لا یسالون الناس الحافا) کسانی که از روی حیاوشرم دست درازی برای مردم نمی کنند، وهدف ازپرداخت فطریه بی نیاز کردن مردم فقیر درروزعید فطر ، تا آنها هم بتوانند مایحتاج خود را بخرنند و شادی و سرور دوربین همه (فقیر و غنی) وجود داشته باشد.

 والسلام.

منبع : اسلام ویب

ترجمه : عبدالله احمدی ( واوان ).

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا