خانواده

نبایدهای “قیام اللیل”

اشتباهاتی درنماز شب. رمضان ماه طاعت و عبادت و نزدیکی به خداوند متعال است، فرصتی است که احسان وخیرات انجام دهیم، واز شبهای رمضان به نحو احسن بهره ببریم.بعضی از اشکالات وارده بر قیام کنند گان این ماه به قرار ذیل است .

1- سستی در ادای نماز تراويح، به این دلیل که واجب نیست وسنت است، فرد مسلمان را میبینی که وقت گرانبهایش را دربازار ها ویا نشستن پای سریالهای تلفزيوني وغيرها وچیزهایی که ضررشان بیشتر از نفعشان است صرف میکند، دراداء نماز تراويح ونماز شب سستی انجام می دهد، باوجوداینکه علم به این دارد که نمازشب ونماز تراويح چقدر ثواب دارند، لازم است که فرد مسلمان نماز تراويح را پشت سر امام جماعت انجام دهد تا انشاء الله برایش پاداش نماز شب نوشته شود.

2 – بعضی از مردم وقتی که اولین شب ماه مبارک رمضان رسید،نمازتراویح را انجام نمی دهند به گمان اینکه این شب از رمضان نیست، این اشتباه است، به محض دیده شدن هلال ماه رمضان، مسلمان داخل این ماه شده، وسنت پیامبر اکرم ( ص ) است که نماز تراويح را با جماعت درمسجد أداء کند.

7 – بلند کردن صدا برای خواندن قنوت بیش از حد، که این منافی ادب دعاء خواندن است، خداوند متعال میفرمایند :ادعوا ربکم تضرعاوخقیه إنه لا یحب المعتدين) اعراف 55: آهسته و با خشوع خداوند متعال را بخوانید، وقتی که صحابه صدایشان را بلند کرده اند، پیامبر (ص ) آنها را نهی فرمود:یا ايهاالناس أربعواعلی أنفسكم-أي أخفضوا أصواتکم- فإنكم ﻻتدعون أصم وﻻغائبا، متفق عليه:ای مردم صدایتان را بلند نکنید کسی که شما او را میخوانید ناشنواوپنهان نیست.متفق عليه. آنچه لازم است ، امام جماعت به اندازه‌ ای صدایش را بلند کند تاکسانی که پشت سر او نماز میخوانند صدایش را بشنوند.

6- به درازا کشاندن دعای قنوت وخواندن دعاهای غير مأثور، که گاها سبب خستگی است، حتی بعضی از امامان جماعت دعای قنوت را تبدیل به یک موعظه (قبروقیامت وعذاب وصراط وپاداش وجزاء) که همه اینها درسنت نیامده وازآن نهی شده، چیزی که ازپیامبر(ص ) نقل شده بعضی از دعاهای دنیوی و اخروی است و بس. حضرت عایشه رضي الله عنها میگوید:پیامبر اکرم ( ص ) دعای جامع و شامل ميخواندند و بقیه را ترک میکردند. رواه أبو داود.

3-عجله کردن بعضی از امامان جماعت درخواندن نماز تراويح، متاسفانه در تلاوت کردن سورهای قرآن ، عجله میکند و نمازی بدون خشوع و خضوع، واین جورنمازفایدای ندارد.همه اینها را امام جماعت انجام می دهد، به این دلیل که مردم به شب نشینی و کارهایشان برسند! واجب است بر امام جماعت که نمازهارابا طمأنينة بخواند، واگرمیسر شدختمی ازقرآن یا مقدار زیادی از قرآن برای مردم بخواند، ویا بالحنی خوش وباخشوع وخضوع نمازها را به اتمام برساند.

4 – بسیاری از نماز گزاران باامام جماعت دربرخاستن ازرکوع وسجودمسابقه میدهند، سنت آن است که ماموم درتمام حرکات وسکنات نماز از امام جماعت پیروی کند، (نه جلو بیافتدونه عقب بماند).درحدیثی پیامبر اکرم ( ص ) میفرماید : اما یخشی أحدكم إذا رفع رأسه ، أن یجعل الله رأسه رأس حمار، أو یجعل الله صورته صورة حمار.متفق عليه:آیا نمی ترسد کسی که سرش را قبل از امام جماعت از نماز بلند کند، خداوند سراورایا صورت او را به شکل الاغ درآورد.متفق علیه.

5 – بعضی از نماز گزاران دراثناء نماز تراويح باخود قرآن حمل میکنند، به گمان اینکه می خواهند درقرآن خواندن باامام جماعت متابعه داشته باشند، این کارازسوی شرع به آن امرنشده وسلف هم چنین کاری نکرداند، چون مشغول شدن به مصحف ازخشوع وخضوع نماز می کاهد، به این خاطر نماز گزاربهتر است انجام ندهد، مگر کسی که اگر امام جماعت درخواندن قرآن به خطأ رفت اورا یا آوری نماید.

8-بلند کردن صدای گریه وفغان کشیدن، طوری که نمازگزاران دوربررابه خودمشغول کند، هر چند که گریه دراثناء تلاوت قرآن و گوش دادن به قرآن مطلوب است ، بعضی از مسلمانان دراثناء دعا و قنوت به گریه میافتند ، بهتر است گریه دراثناء گوش دادن یاخواندن قرآن باشد.

9-ترک کردن نماز شب دردهه آخر رمضان ومشغول شدن دربازار برای خرید شب عید، حیف است که از برکات وخیرات دهه آخر ماه مبارک رمضان وشبهای لیله القدر استفاده نکنیم، پیامبر اکرم ( ص ) هر وقت به دهه آخر رمضان (العشر الأواخر ) رسیده، خانواده رابیداروخودشان باجدیت بیشتری مشغول طاعت وقرآن خواندن وذکرکردن میکردند.

10 – بعضی از نماز گزاران به نمازجماعت عشا نمیرسند، دراثناء نماز تراويح باچند کس دیگر که آنها هم دیربه نماز عشا رسیداند ،مشغول نماز جماعت دیگری هستند، دریک مکان دونماز جماعت، که این خود اشکال است، لازم است کسی که به نماز جماعت عشا نرسیده، نماز عشاء راپشت سرامامی که مشغول خواندن نماز تراويح است بخواند، وقتی که امام سلام داد دورکعت بعدی رابه تنهایی بخواند.

والسلام

عبدالله احمدی ( واوان ).

اسلام ویب

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا