اندیشه

نصیحت هایی طلایی به جوانان مسلمان

* ۱۰پیام به جوانان  * 

مسئله ای که من را وا داشت تا این چند پیام را برای جوانان کشورم بنویسم ، حدیثی از پیامبر صلی الله علیه وسلم بود که می فرماید : در روز قیامت انسان قدم بر نمی دارد تا از چهار چیز از او سوال می شود

یکی از آنها :از دوران جوانی وی پرسیده می شود که در چه چیزی آن را صرف کرده است.

پیامبر صلی الله علیه وسلم مرحله ی جوانی را به صورت ویژه ذکر می نماید ، چون دوران جوانی دارای اهمیتی بسیار مهم  می باشد

بله!  دوران جوانی فرصتی طلاییست که هر انسانی آنرا طی می کند ، اما بسیاری، از این فرصت بزرگ استفاده ی لازم را نمی برند، تا زمانی که از دستشان رفته وهیچ  راهی برای بازگشت به آن نخواهند داشت 

سن جوانی دوران پیشرفت و ترقی می باشد و بهترین کسی است که ملت و میهن می توانند به آنان اعتماد کنند  و به آنان امیدوار باشند.

جوان سرچشمه ی قدرت و صلابت و نشان آزادی و نیکی و زنده کننده ی فرهنگ و تمدن اصیل می باشد

جوان در اسلام به کسی گفته می شود که مدافع دین است ، وی همچو دژی محکم پا برجاست و در همه ی حالات پرچم دین را بر افراشته نگه می دارد و چون شمشیری بران کشیده بر روی مجرمان و متجاوزان می باشد

به همین خاطر اعلام می کنیم  ما جوانی را می خواهیم که شایسته و لایق و بی همتا باشد ، در هرکاری با شخصیت و گرانمایه باشد مقصد و هدفش معلوم و آشکار، و افکار و توجیهاتش واضح  و مبرهن باشند

ما جوانی را می خواهیم که آینده را عوض کند  و مسیرها و راه هایی را که سالیانی است غرق در تاریکی هستند را روشن و نورانی نماید

ما به جوانی نیاز داریم  که اراده و همتی به بلندای ابرها داشته باشد و آرمان و اهدافی نیکو داشته باشد

ما نیازمند جوانی هستیم  که متعلق به خدا باشد ، پیرو برنامه و سنت رسول خدا صلی الله علیه وسلم باشد و پای خود را قدم به قدم بر جای پای صالحان و نیکو کاران بنهد. 

جهت رسیدن به این هدف به امید خدا این چند پیام را که از قلبی عاشق سرچشمه گرفته به جوانان هم میهنم تقدیم می نمایم امیدوارم با رعایت آن نصایح بتوانند مطلوب تر از گذشته ظاهر شوند. 

پیام اول :

برادر جوانم به سوی خدا باز گرد و و بازگشتت را علنی کن ، به راه راست برگرد و بدان که خداوند متعال توبه کنندگان و پاکان را دوست دارد  و بدان که هیچ راهی جز توبه کردن و دور شدن از غافل کننده ها و پلیدیا و یگانه دانستن خداوند ، برای رستگاری و نجات وجود ندارد

 برگرد و با صدای بلند و رسا اعلام نما که من توبه کرده ام و به راه خدا باز گشته ام ، الان وقت کار وسعی و کوشش است ، کار و کوششی که خداوند متعال بر انجام آن خشنود باشد

به درگاه خالق خود بازگرد ، امید است پروردگارت گناهان و اشتباهاتت را محو کند و تو را به باغای بهشتی داخل گرداند ، باغهای که در آن رودبارها روان است.

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَهً نَصُوحًا عَسَى رَبُّکُمْ أَنْ یُکَفِّرَ عَنْکُمْ سَیِّئَاتِکُمْ وَیُدْخِلَکُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ     ( تحریم۸)

ای مؤمنان ! به درگاه خدا برگردید و توبه‌ی خالصانه‌ای بکنید ، شاید پروردگارتان گناهانتان را محو نماید و بزداید ، و شما را به باغهای بهشتی داخل گرداند که از زیر ( کاخها و درختان ) آن رودبارها روان است

 پیام دوم  

تو ای برادر جوانم کجایی؟ و تا چه اندازه ای از پیامبر خود پیروی می کنی؟ آیا عشق او را در دل داری؟

آیا می دانی که همه ی راههای خیر و نیکی را ایشان به ما نشان داده است؟ !!و ما را از تمام پلیدیها دور ساخته است ؟!

آیا می دانی که ایشان نعمتی بزرگ و عظیم در جهت هدایت  و رستگاری و راهنمائی  ما بوده اند؟!

اما متاسفانه ما منهج وسنت ایشان را ترک کرده و هیچ گونه فعالیت و حرکتی در جهت زنده کردن آن نداریم و پیامبر عزیزمان از طرف انسان های مجرم و فرومایه مورد تمسخر و استهزاء قرار می گیرد ، در حالى که تو در بین شهوات  و آرزوهایت غرق و زنجیر شده ای و به خواب رفته ای. 

ای کسی که ادعای محبت پیامبر ( ص) را داری ازمخالفت با سنت و سیره آن حضرت دست بردار؛ چرا که مخالفت با برنامه رسول الله امری ناپسند می باشد.

 تو را می بینم در حالی که بعضی از دین را قبول کرده و آنرا فرامی گیری ولی قسمتی از آنرا ترک می نمایی!

اوامر و نواهی دین را بیاموز و بدان عمل کن ، که در این صورت حتما به خیر و نیکی خواهی رسید

اگرسیره و زندگی نامه ی پیامبر (صلی الله علیه وسلم) را مطالعه کنی  محبت و عشق پیامبر ( ص)  را به خوبی درک مینمایی ایشان پرچم دار راه بهشت و هدایت بسوی خدا ست  و فراموش نکن تا زنده ای همیشه و در هر حال بر ایشان صلوات بفرست.

 پیام سوم  

زندگی گذشتگان صالح را بخوان و از سر چشمه ی شیرین زندگی آنان بنوش و از نحوی زندگی و تجارب آنان در زندگیشان  درسها بیاموز که آنان جوانی خود را در طاعت و عبادت و بندگی خالقشان گذراندند و ازلحظات عمرشان استفاده نموده و زندگیشان را وقف خداوند کرده بودند ، آنان به وقت و زمان توجه بسیار می کردند ، وقت خود را در (قرائت قرآن کریم و یادگیری حدیث  و حضور در مجالس ذکر و همنشینی  با صالحان) صرف می کردند.

آیا می دانی امام علی ( رضی الله عنه)  به غیر از غزوه تبوک  در تمامی غزوات شرکت نموده‌اند ، ایشان اولین کودکی درمیان کودکان بودند که به پیامبر صلی الله علیه وسلم ایمان آوردند؟

خوب است بدانی که معاذ بن جبل ( رضی الله عنه) در شرایطی که عمر مبارکش ۲۳  بود سفیر پیامبر در یمن می شوند و عالم ترین مردم به مسائل حلال و حرام بود  و به گفته پیامبر در روز قیامت پیش قدم همه ی علما می باشد.

امام شافعی ( رحمه الله تعالی)  در سن هفت سالگی حافظ کل قرآن شدند و هنگامی که کمتر از بیست سال عمر داشتند برای مردم فتوا صادر می کردند و یک مجتهد تمام عیار شده بود.

ابن حجر ( رحمه الله تعالی) ( کتاب الفتح الربانی) را می نویسد در حالی که عمرش ۳۲ سال بود.

تو کجایی ای برادر جوانم؟؟ 

کیست و کجاست آن جوانی که قرار است نمونه ای از عزت و اقتدار و سربلندی ملت خود را به جهانیان نشان دهد؟ 

پیام چهارم  

نعمت های دائمی و پی در پی پروردگار را به یاد داشته باش ، چون با همین نعمت هاست که تو جوانی قدرتمند و سالم هستی و خواهی ماند.

ای برادر جوانم : بیندیش که خداوند متعال به تو عقل و نیروی ادراک بخشید تا با آن تفکر نمایی و از عطایا و بخشش هایش چیزهایی به تو بخشید که برایت مفید است اما متاسفانه گاهی تو در راههای شیطانی آنها را به کار می بندی  و راه شیطان را برای خود بر می گزینی!

کمی در عمر جوانی خود تامل نما؟!  که مهم ترین و قوی ترین مرحله ایست که توانایی انجام هر کاری را در آن داری

کارهایی که در مراحل دیگر عمرت  قادر به انجام آنها نخواهی بود مثل: ( نماز شب ، چاشتگاه ، سنتهای دیگر ، روزهای سنت غیر ایام رمضان ، طلب علم شرعی ، توجه به پدر و مادر ، صله ی رحم ، مبارزه با آرزوها و شیاطین وغیره…….)

انسان خردمند از خود می پرسد اگر در این دوران جوانی کارهای نیک و خیر انجام ندهم پس کی انجام می دهم؟ !

پیام پنجم 

مراقب شهوات و آرزوهای درونیت باش  که انسان را از بین می برند  اگر اسیر آنها گشته ای خود را رها نما و باید بدانی که بیشترین قشری که دائما در این بخش مورد آسیب قرار می گیرند جوانان هستند!؟

پس قلب و درونت را از این گونه میکروبها ی خطرناک و پلید ! پاک گردان و چشمها و گوشهایت، اعضا و جوارح و اندامهای جسمت را از حرام محفوظ بدار. 

از شخصیت خود چراغی روشن و نورانی درست کن ، تا کسانی دیگر با آن راه هدایت را بیابند و بدان که تنها انسانهای صالح و نیکوکار در جامعه هستند که برای دیگران نمونه و الگو هستند.

برادر جوانم :  بدان که این شهوات و آرزوها و خواسته های درونیست که همت و تلاش و اندیشه ی جوانان را سست و ضعیف کرده و آنان را بی اراده خواهد کرد.

اینگونه  جوانان ، لقمه ای گوارا و لذت بخش برای کسانی شده اند  که شب و روز در حال طرح و برنامه ریزی و کشیدن نقشه های شوم  هستند و سعی می کنند تا نام اسلام و دین را از قلبهایشان پاک کنند! 

پیام ششم  

از مجالست با کسانی که  نسبت به احکام مسلم دینی بی توجه هستند و اصول دین را در حاشیه قرار می دهند، پرهیز کن و دراین امر موفق نخواهی شد مگر با سعی و آموختن علوم شرعی و همراهی صالحان و علما و واعظان هادی و راستین؛ پس سعی کن تا برای خود سودمند باشی  و از انسانهای مغرض و عنوان های مخرب و ویرانگر دور باشی و به آنها نزدیک نگردی، قرآن و کلام خداوند متعال را با قوت و قدرت و هر چه تمام تر برگیر و با جد و جهد هر چه بیشتر به آن عمل کن، دین تو دین تحقیق و تفحص و اندیشه و تفکر است ، که جهل و نادانی و شتاب کردن را دوست ندارد ، لذا اولین چیزی که بر تو واجب است یادگیری کلام خدا است

پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرماید : بهترین شما کسی است که قرآن  را یاد می گیرد و به دیگران می آموزد. 

پیام هفتم  

مراقب و هوشیار امنیت در کشورت باش! کاری کن که باعث و بانی خیر و منفعت  در جامعه باشی ، اگر تو سربازی وفادار و دلسوز و محافظ  کشورت باشی در کشورت قانون حاکم می شود و حقوق مردم پایمال نمی گردد.

سعی کن به طور گسترده ناشر خیر و نیکی  و وسیله  خوبی ها و نیکی ها و پنددهنده مجرمان باشی  و همچون رزمنده ای باش در برابر کسانی که نیت شر و شورش در سر دارند و با کشور و میهنت مبارزه می کنند. 

پیام هشتم  

با خواندن دعا و مناجات در هر زمان و مکان، برادران مسلمانت را یاری نما ،  شاید دعایی در تاریکی شب  درهای رحمت را بر آنان بگشاید و سختی ومحنتی را از آنان بزداید ، تو دارای برادرانی د سراسر گیتی هستی که  در طوفان و زلزله و گردباد و سختی و گرسنگی  و فقر و فلاکت و ظلم و تعدی  و بی عدالتی  و آوارگی  به  سر می برند ، پس تو کجایی؟  چرا آنها را فراموش کرده ای؟ چرا برای یاری آنان چاره ای نیافتی؟؟ آنان جز درک رنجهایشان از تو چیزی دیگر نمی خواهند ، پس برای نصرت و و پیروزی آنان بر دشمنانشان و گشایش درهای رحمت بر آنان و رفع سختی ها و مشکلاتی که همه زندگیشان را فرا گرفته دعا کنیم

پیام نهم  

مواظب وقتت باش و آن را ضایع نکن ، چون وقت عمر توست ، اگر وقت خود را ضایع نمایی خود را به نابودی کشانده ای ، و باید بدانی  که از چگونگی صرف و گذراندن آن مورد مواخذه و محاسبه قرار می گیری.

متاسفانه من می بینم که آسان ترین و ساده ترین چیز نزد تو ضایع نمودن وقت است ، من از تو سوال می کنم ، چرا اوقات فراغت خود را در کارهای لهو و عبث و غفلت ضایع می نمایی؟

چرا چندین ساعات وقت خود را در گناه و معصیت پروردگار صرف می کنی؟ چرا از لحظات زندگیت که لحظه به لحظه وثانیه به ثانیه از تو دور می شود وآن را از دست می دهی استفاده نمی کنی ؟ براستی دین ما دین عمل و بهره وریست ، دست کشیدن و تمبلی و بی کار نشستن  و بی تفاوتی را تایید نمی کند و هرگز نمی خواهد که به دیگران وابسته باشی.

پس همین  الآن از جایت برخیز و عزمت  را جزم کن و تصمیم بگیر ، که تمامی عمر و اوقاتت برای خدا باشد و از کسانی باش که بزرگوارانه و جاودانه زندگی می کنند.(نام و آوازه نیکو بعد از مرگ عمر و زندگی جاودانه است )

پیام دهم  

برادر جوانم : مطمئن باش مرگ در راه است  و هیچ کس ( بزرگ و کوچک ، سالم و مریض ، پیر و جوان ) را خبر نمی کند پس مواظب خودت باش ؛ شاید در اثنای انجام معصیت، مرگ به سراغت بیاید ، آگاه باش که مرگ بی خبر می آید  و شاید آنگاه تو در حال انجام گناه و جرم باشی ، کاری کن که در همه ی لحظات و ثانیه های زندگی مرگ را در ذهن خود داشته باشی ، رسول خدا صلی الله علیه وسلم می فرماید : بسیار زیاد از نابود کننده ی لذت‌ها (مرگ) یاد کنید.

از اطرافیانت درس عبرت بیاموز که در شادی وسرور زندگی می کنند ، اما هنگامی که می میرند و به زیر زمین ( سنگ و خاک)  می روند و فقط خداوند  متعال  به حال آنان آگاه است 

بله برادر جوانم : حتما خواهی مرد و هیچ چیز جز آنچه پیش خود و جلوی خود نهاده ای برایت باقی نخواهد ماند ، پس به خاطر خدا برای این سفر مهم توشه ای آماده کن.

أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاکُمْ عَبَثًا وَأَنَّکُمْ إِلَیْنَا لَا تُرْجَعُونَ ، فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْکَرِیمِ‏

 (المؤمنون۱۱۶,۱۱۵)

آیا گمان برده‌اید که ما شما را بیهوده آفریده‌ایم و (حکمت و فلسفه‌ای در آفرینش شما نیست ، این است که به فساد پرداخته‌اید؟ و چنین انگاشته‌اید که) به سوی ما (برای حساب و کتاب) برگردانده نمی‌شوید.

خداوندی که فرمانروای راستین است و هیچ معبودی جز او نیست و صاحب عرش عظیم است (برتر از آن است که جهان هستی را بیهوده و بی‌هدف آفریده باشد).

پس ای برادران جوانم، خدا نگهدار تان باشد ، اینها ده پیام هستند که برای شما عزیزانم نوشته ام ، از خداوند متعال خواستارم به من وشما نفع برساند

 

نویسنده : حسین بن سعید الحسنیه

 مترجم : محمد محمودی

نمایش بیشتر

محمد محمودی

نویسنده و مترجم آذربایجان غربی- سردشت فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا