تربیت فرزندانجوانانخانواده

نفرین مادر، زندگی من را خراب کرد!

نفرین مادر، زندگی من را خراب کرد!

نویسنده : دکتر جاسم المطوع

یکی از عجیب ترین داستانهایی که من تجربه کرده ام این بود که روزی مردی نزد من آمد و از زندگی خانوادگی و شغلی خود شکایت کرد و گفت: او در ازدواج اول و دوم موفق نبوده است و فرزندانش از او احترام نمی گذارند و قدر او را نمی دانند و احساس می کند علاوه بر از دست دادن پروژه های بازرگانی فرزندانش را نیز از دست داده است و اکنون که تمامی درها بر روی وی بسته شده است در تمام ایستگاه های زندگی خود احساس عدم موفقیت می کند! بنابراین چند سوال از او پرسیدم تا راز عدم موفقیت در زندگی او را درک کنم؛ او به من پاسخی نداد و حرف مرا قطع کرد و گفت: می خواهم در وقت شما صرفه جویی کنم؛ من بر این باورم که دلیل شکست من این است که از مادرم نافرمانی کرده ام؛ آن هم با سرپیچی از دستورات او و بی احترامی به وی و حتی گاهی کتک کاری وی؛ علاوه بر اینکه همسرم را بر وی مقدم می داشتم ! هرگاه مادرم را می دیدم احساس می کردم که زیرلبی دعایم می کند! و گفت: من بر این باورم که این علت اصلی مشکل من است.

به او گفتم: آنچه گفتی کاملاً درست است، زیرا نافرمانی والدین تنها گناهی است که در این دنیا مجازات می شود، ولی من پیشنهاد می کنم که پیش مادرت رفته، از وی عذرخواهی کنی و دستش را ببوسی! او با چشمی اشکبار به من نگاه کرد و گفت: “اما او درگذشته است ، خدا او را بیامرزد” و آنچه بیشتر مرا ناراحت می کند این است که من در مراسم خاکسپاری او شرکت نکردم!.

 داستانی که من هنوز تحت تأثیر آن قرار گرفته ام و آن را فراموش نمی کنم . در باره خشم مادران و دعای آنها بر فرزندانشان داستان های بسیاری را شنیده ام.

من یک روز در هواپیما بودم ، دیدم مادری بر دختر کوچکش که چهار سال بیشتر ندارد فریاد می زند و او را طوری دعا می کند که ترسیدم از شدت آن هواپیما سقوط کند، پس بلند شدم و با او آرام صحبت کردم و به یاد حدیث پیامبر بزرگوارمان افتادم که می فرماید: ( ثَلاثُ دَعَوَاتٍ يُسْتَجَابُ لَهُنَّ لا شَكَّ فِيهِنَّ : دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ ، وَدَعْوَةُ الْمُسَافِرِ ، وَدَعْوَةُ الْوَالِدِ لِوَلَدِهِ ) بدون شک سه نفرین از طرف خدا پذیرفته می شوند ؛ دعای مظلوم، دعای مسافر، نفرین پدر بر فرزند

رهنمود پیامبر صلی الله علیه و سلم کاملاً آشکار است که ما باید برای فرزندانمان دعای خیر کنیم نه شر.لذا می بینیم در حدیثی دیگر می فرماید: ( لا تَدْعُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ  وَلا تَدْعُوا عَلَى أَوْلادِكُمْ  وَلا تَدْعُوا عَلَى أَمْوَالِكُمْ  لا تُوَافِقُوا مِنْ اللَّهِ سَاعَةً يُسْأَلُ فِيهَا عَطَاءٌ فَيَسْتَجِيبُ لَكُمْ ) خودتان ، فرزندانتان، دارایی هایتان را نفرین نکنید در آن ساعتی که دعا مستجاب می شود از نفرین بپیرهیزید مبادا دعایتان پذیرفته شود.

کنترل اعصاب مهم است و مهم تر از آن این است که فرزندانمان را نفرین نکنیم مبادا نفرین ما باعث خرابی زندگی، شکست و ناتوانی آنان شود.

یکی از داستان های مشهور کویت این است که روزی مادری از فرزندش عصبانی شد و دستانش را به آسمان بلند کرد و گفت: آرزو می کنم صاحب فرزند پسر نشوی ! این فرزند نفرین شده پس از ازدواج صاحب شش دختر شد و خداوند به وی پسر نداد.

بجای این، شایسته است برای فرزندانمان دعای مثبت بکنیم مانند اینکه بگوییم: پروردگارا! فرزندانم را هدایت کن و چشمانم را با وجود آن ها روشن کن و از آنها در برابر هر گونه شر محافظت کنید و در تربیت آن ها کمکم کن. پروردگارا، آنها را گرامی بدار ، موقعیتشان را بزرگ جلوه ده ، اخلاقشان را بهتر کن و همراه نیکویی برایشان فراهم کن ، آنها را کمک کن که قرآن را حفظ کنند و رفیقان بد را از آنها دور کن و آنها را با ما مهربان بگردان و از آن ها خشنود باش. پروردگارا سینه هایشان را گشاده کن، کارهایشان را آسان بگردان، آنان را هدایت یافته و عامل هدایت دیگران و صالح و نیکوکار بگردان، آنان را از وسوسه های شیطان و شر حیله گران به تو می سپارم. پروردگارا فرزندانم را از زمره مومنانِ صالح ،پرهیزگار، اهل عبادت، فرمانبردارو خدمت کنندگان به دینت قرار بده.پروردگارا آنان را از زمره بندگان صالح ، حافظان قرآن و بهترین مردم از لحاظ دین و عبادت و اخلاق و خوشبخت ترین انسان ها در زندگی و مرفه ترین آنان قرار دهید. خداوندا آنان را با حلال خود از حرام بی نیاز بگردان و آن ها را با بزرگواری خود از دیگران بی نیاز بفرما.

یکی از زیباترین دعاهایی که شنیده ام دعای مادری است برای فرزندانش که پروردگارا به فرزندانم سیمای یوسف، حکمت لقمان، صبر ایوب و اخلاق حضرت محمذ صلی الله علیه و سلم عطا بفرما.

سخن جالبی از مفسر قرآن ابن کثیر خواندم که می گوید: خداوند از شکیبایی و لطف خود برای بندگانش می گوید و هرگاه مردم در حالت خشم و بیزاری به ضرر خود یا دارایی یا فرزندانشان دعا کنند خداوند چنین دعاهایی را نمی پذیرد؛ زیر قصد اذیت آنان را نداشته اند؛ ولی دعاهایشان را در وقت خشنودی می پذیرد و این یکی از مظاهر رحمت و لطف خدا به بندگانش می باشد و این تفسیر فرموده خداوند می باشد که می فرماید: وَلَوْ يُعَجِّلُ اللَّهُ لِلنَّاسِ الشَّرَّ اسْتِعْجَالَهُمْ بِالْخَيْرِ لَقُضِيَ إِلَيْهِمْ أَجَلُهُمْ فَنَذَرُ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ ﴿۱۱ سوره یونس * و اگر خدا به عقوبت عمل زشت مردم و دعای شرّی که در حق خود می‌کنند به مانند خیرات تعجیل می‌فرمود مردم همه محکوم مرگ و هلاک می‌شدند و لیکن ما آنان را که به لقای ما امیدوار نیستند به همان حال سرگردانی در کفر و طغیان رها می‌سازیم.

 پس انگیزه و نیت در مستجاب بودن دعا نقش مهمی دارد. ازقضا به خاطر دارم داستان زیبایی را از یک دوست عزیز ، که اگر چه امکانات مالی اش کم است، بهره هایش اندک و تحصیلاتش پایین است ، ولی انسان مبارک و در همه کارهایش موفق است، از او پرسیدم: راز موفقیت تو در فعالیت و خانواده ات چیست؟ پاسخ داد: موفقیت من حاصل دعای مادرم می باشد؛ هرگاه بر مادرم وارد می شدم تا سرش را ببوسم برایم دعا می کرد و می گفت: خداوندا سر فرزندم را بلند بگردان و اکنون من تمام لحظه های زندگی ام را در سایه برکت این دعا به سر می برم .

 و من یک تاجر را می شناسم که یکی از ثروتمندترین افراد جهان بود که روزی به من گفت: راز ثروتمندی من عبارت  است از نیکی من با پدر و مادرم و خشنودی آنان و دعایشان در حق من.

اگر با پدرانمان نیکی کنیم  فرزندانمان نیز با ما نیکی می کنند.

ترجمه: یوسف ساجدی

از طريق
یوسف ساجدی
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا