اصولفقه

نفقه زن در دوران نامزدی بر عهده کیست؟

فقه زن در دوران نامزدی

چه وقت نفقه زن بر شوهرش واجب می شود؟

خواهری از کوردستان عراق سوال نموده که برادر زاده ام دوسالی است که به عقد پسری در آمده است ولی به دلیل این که خانواده برادرم در خارج از کشور زندگی می کنند و نامزدش هم در کوردستان عراق است؛ نتوانسته هنوز عروسی نماید و به خانه شوهرش برود،  اکنون برادر زاده ام بە محل زندگی نامزدش -کوردستان عراق- آمده و بە نامزدشپیشنهاد نموده که با هم ازدواج نمایند و در طبقه ی پایین خانه ی پدر شوهرش زندگی مشترک را شروع کنند ولی نامزدش قبول نمی کند و به برادر زاده ام گفته است که جهت زندگی مشترک و عروسی باید خارج برویم و همان جا ماندگار شویم؛ بدین ترتیب برادر زاده ام  به خارج بر گشت تا آنجا کار کند و پول جمع کند و سپس برایش ویزا بفرستد و  او را پیش خود ببرد…. دو سال از عقدشان می گذرد و در این مدت نامزدش هیچ هزینه و نفقه ای به او نداده است ؛ آیا نفقه این دو سال انتظار و نامزدی بر عهده شوهر- نامزد- ش است یا خیر؟
پاسخ

 خواهر بزر گوار اگر برادر زاده ی شما و پدر و مادرش عامل به تاخیر افتادن عروسی باشند  و در واقع مشکل از طرف پسر و خانواده اش باشد همه ی نفقه ی زندگی او ؛ که شامل  خوراک و پوشاک و وسایل زندگی می شود بر مرد واجب می شود  و هزینەهای درمانی را هم باید آن مرد برای زنش هزینه کند.

لِیُنْفِقْ ذُو سَعَهٍ مِنْ سَعَتِهِ وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیْهِ رِزْقُهُ فَلْیُنْفِقْ مِمَّا آتاهُ اللَّهُ لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْساً إِلاَّ ما آتاها سَیَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْراً

کسی که دارای وسعت ( مالی ) است ( برای زن و فرزندش ) از دارایی خود هزینه کند ، و کسی که روزی بر او تنگ است از آن مقدار که خدا به وی داده هزینه کند هرگز خداوند کسی را جز به کاری که توانش را داده مکلف نمی کند خدا به زودی پس از سختی آسانی قرار می دهد.

نِساؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّی شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ
زنان شما کشتزار شمایند ، پس از هر سو و هر وقت که خواستید به کشتزار خود درآیید و ( با نیّت اکتفاء به حلال در مقابل حرام و طلب فرزندی صالح از این عمل ، ثوابی ) برای خودتان پیش فرستید و از خدا پروا کنید و بدانید که او را ملاقات خواهید کرد و مؤمنان را مژده بده.

توضیحی پیرامون نفقه دختر قبل از اینکه به خانه شوهرش برود 

تصور غالب مردم بر آن است که به زنی نفقه داده می شود و خانمی مستحق نفقه است که پس از ازدواج به خانه شوهر رفته باشد و مشغول زندگی با وی باشد؛ در صورتی که واقعیت جز این است.

این تصور مصداقش فقط زمانی است که زوجه پس از وقوع عقد به خانه زوج رفته و مشغول زندگی شده باشد که در این صورت اگر زندگی را رها کند و ناشزه شود مستحق نفقه نخواهد بود، ولی اگر زوجه قبل از رفتن به خانه شوهر تقاضای نفقه کند با وجود شرایطی ، وی مستحق نفقه خواهد بود.

نفقه زن به صراحت ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی که بیان می دارد: همین که نکاح به طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می شود.

پرداخت نفقه پس از زوجیت و در واقع همان اجرای صیغه عقد برقرار می شود؛ به عبارتی دیگر امکان دارد یک زن یک عمر در خانه پدرش باشد و به خانه شوهر نرفته باشد و اصلا تمکین نکرده باشد لکن مستحق نفقه باشد و هر ماه نفقه خود را از زوج بگیرد.
ترجمه با  تصرف و اضافات:سه وزه حیدری

نمایش بیشتر

سه وزه حیدری

@ مترجم وشاعر @ آذزبایجان غربی - مهاباد ☑ کارشناسی روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا