اندیشه

نقش و جایگاه زن در دعوت اسلامی

 زنی که اسلام اورا تربیت کرد و حقوق اورا کاملاً رعایت کرده و منزلت و شوکت برای او قرار داده … وظیفه اش را بخوبی میشناسد و مانند یک مادر و مربی نسل خوب را تحویل جامعه میدهد ، ودر بلند نگه داشتن پرچم اسلام و پرورش دخترانی که دارای فایده برای جامعه هستند کوشا خواهد بود .

 زن مانند مرد بر او لازم است که بسوی دین خداوند متعال دعوت کند ، امر به معروف و نهی از منکر انجام دهد ؛ لازم است که وقت خویش را تنظيم کند ، ودارای ترتیب اولویات باشد در تربیت نفس خویش و تزکیه بوسیله عبادات و رعایت حال شوهرش و خانواده اش ؛ و تربیت فرزندانش و همگامی با فرزندان درسایه تغییرات زمانه ؛ بخاطر اینکه بتواند توازنی در بین رسالت خانه و مجتمع بوجود آورد و عادات خویش را کاملاً از حالت بی بند وباری و علمانی به حالت هدفی اسلامی ودینی مبدل نماید؛ وهر وقت زن مسلمان در خانه اش موفق بود حتما بیرون از خانه هم موفق است.

 ونباید سهم خویش را از بدست آوردن علوم مفید و متعارف دینی ازیاد ببرد ؛ چون او باید یاد بگیرد و یاد دهد و باید دعوت به سوی خداوند متعال را با هر وسیله ممکن که با طبیعت او سازگاراست انجام دهد .

 اگر نگاهی به تاریخ زن مسلمان بیندازییم میبینم که زن مسلمان دارای بیشترین مثال و نمونه برای دختران مسلمان از لحاظ علم و ادب و عمل است.

 حضرت عایشه رضی الله عنها نمونه بارزی از لحاظ انواع علوم مانند حدیث و طب و شعر و فقه و فرائض بودند.

 امام زهری درباره حضرت عایشه رضي الله عنها میفرماید : اگر علم همه زنان پیامبر اکرم ص و تمام زنان دنیا را کنار هم جمع کنی علم حضرت عایشه افضل تر است .

 هشام بن عروة میگوید : کسی را در علوم فقه و طب و شعر آگاهتر از عایشه ندیدم .

 حضرت عایشه رضي الله عنها کسی بود که اگر چیزی را میشنید و نمیدانست به آن چیز مراجعه میکردنند تا آن را یاد میگرفت و یکی از بزرگترین راویان حدیث است.

 وبعد از فوت پیامبر اکرم ص نمونه کاملی از فتوا و نشر دین بودند.. حتی مانند ستونی محکم در امر دین بعد از فوت پیامبر اکرم ص برای خلفاء بود.

 زن مسئولیت بزرگی بر دوش اوست ؛ وشاید نداند که نقش مهمی در امر دعوت دارد ؛ برای همین باید پاداش را تنها از خداوند متعال بخواهد ؛ وهیچ عملی را کوچک نشمارد هرچند آن عمل بسیار کوچک باشد.

 زن مسلمان میتواند دعوتگری توانا در خانه اش و دربین باقی زنان دیگر باشد بوسیله اخلاق ورفتار نیکو و فرزندانش را طوری تربیت کند تا آنان نیز در این امر مهم نقش داشته باشند .

 وباید بداند راهی که در پیش روی دارد ، راهی آسان نیست و احتیاج به به همت بلند و عزمی راسخ و نیتی پاک و کوشش و به غنیمت شمردن اوقات دارد ؛ وباید راه را ادامه دهد ودر بدست آوردن نتیجه وثمره نباید عجله به خرج دهد و مژده پیروزی به اذن خداوند متعال سر دهد و همه اینها بر حسب کوشش اوست .

 همه اینها لازمه فهمی دقیق از اهداف دعوت اوست و بکار بستن همه وسایل مجاز برای پیشبرد اهداف دعوت و دست و پنجه نرم کردن با همه مشکلاتی که یک زن دعوتگر با آن مواجه میشود .

 برزن دعوتگر لازم است که از تند خویی و عصبانیت دوری کند ؛ وباید با اخلاق حسنه و بخشش و بخشندگی و مهربانی مانند معلم بشریت پیامبر اکرم ص رفتار کند .

 همچنین نباید از یاد ببرد که دراین زمینه برای موفقیت باید اخلاص عملی و قولی داشته باشد؛ چون اخلاص نقش مهمی در پیشبرد اصلاح و تربیت دارد؛ وهرچه قدر در این راه مخلص باشد ؛ گوشهای شنوا و قلبهای صاف از او استقبال میکنند.

 و لازمه زن دعوتگر اکتساب علم شرعی تا بتواند بسوی خداوند متعال از روی آگاهی و بینش دعوت دهد . خداوند متعال میفرمایند ( قل هذه سبیلی أدعوا الي الله علي بصيرة أنا ومن تبعني ) یوسف 108: بگو : این راه من است که من مردمان را با آگاهی و بینش بسوی خدا میخوانم و پیروان من هم چنین میباشند.

 چون کسی که علم دارد دارای جایگاه مهمی است نزد مردم و به حرفهایش گوش فراداده میشود و بیشتر دعوت او مورد قبول است ، کسی که چیزی ندارد نمیتواند چیزی ببخشد ( فاقد الشيء لا یعطیه )

 وزن دعوتگر باید دارای برنامه ریزی دقیق داشته و اولویات در زندگی را مد نظر قرار دهد ؛ ونباید عاطفی و احساساتی باشد .

 خداوند متعال ما رااز زمره کسانی قرار دهد که همه چیز رامیشنوند ولی بهترین را انتخاب میکنند.

 فاطمه سعدالدين أحمد

 ترجمه : عبدالله احمدی

منبع : یاله من دین

نمایش بیشتر

عبدالله احمدی

نویسنده و مترجم و فعال دینی ✅ ساکن : آذربایجان غربی - مهاباد - روستای حمزاباد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا