اصول

نماز سنت را در خانه بخوانیم یا مسجد؟

 

یکی از الطاف خداوند منان نسبت به بندگانش قرار دادن اماکن مقدسی همچون مساجد جهت عبادت است تا بدین وسیله اجر و َ پاداششان را چند برابر و گناهانشان را بزداید .

( فی بیوت اذن اللە ان ترفع و یذکر فیها اسمه و یسبح فیها بالغدو والآصال ) (۱) خانه هائی که خداوند اجازه داده است برافراشته شوند و در آنها نام خدا برده شود در آنها سحرگاهان و شامگاهان به تقدیس و تنزیه یزدان بپردازند . در احکام و آداب اسلامی تاکید بسیاری بر انجام نمازها در مساجد شده است البته بجز نماز های سنتی که رسول خدا (ص) آنها را استثنا کرده و خواندنشان را در خانه پر فضیلت تر دانسته است ، یا نمازهایی که خواندنشان به صورت جماعت در مسجد سنت می باشد همانند نماز کسوف و… 

 احادیثی هم  نقل شده اند که خواندن نماز سنت بطور کلی در خانه ثواب بیشتری دارد تا در مسجد

✅  ابن عمر روایت می کند که رسول خدا  (ص)  می فرماید : “اجعلوا فی بیوتکم من صلاتکم، و لا تتخذوها قبورا ” (۲) نمازهایتان را در منازل بخوانید و آن را قبرستان نکنید . امام نووی می فرماید : مفهوم حدیث این است که نماز های سنت را در خانه هایتان بجا آورید و منازلتان را همانند قبرستان متروکه از نماز نسازید . (۳)

✅  از زید ابن ثابت روایت است که رسول خدا (ص) در ماه رمضان اتاقی را که فکر می کنم از حصیر بود برای نماز خواندن انتخاب کرد و در آن چند شبی را نماز خواند پس برخی از اصحاب پشت سر پیامبر شروع به نماز خواندن کردند! زمانی که رسول (ص) این را فهمید نشست و بر مردم خارج شد و فرمود :  قد عرفت الذی رأیت من صنیعکم، فصلوا أیها الناس فی بیوتکم، فإن ُّأفضل الصلاه صلاه المرء فی بیته إلا المکتوبه. (۴)  در این چند شب متوجه رفتارتان شدم و نماز خواندنتان را دیدم ، پس ای مردم در خانه هایتان نماز بخوانید . زیرا بجز نمازهای فرض سایر نمازها در خانه بهتر است . 

امام حافظ ابن حجر عسقلانی گفته است : ظاهر لفظ این حدیث تمام نمازهای سنت را دربر می گیرد ، زیرا منظور از مکتوبه ، نماز واجب است ، اما این حدیث بر نماز هایی اطلاق می شود که جماعت در آنها جایز نباشد و مختص مسجد نیز نباشند همانند نماز تحیهالمسجد ، برخی از ائمه نیز مشابه این را بیان نموده اند. (۵)

✅  عبدالله ابن شقیق می گوید که از حضرت عایشه در مورد نمازهای سنت پیامبر  پرسیدم و ایشان فرمودند : (کان یصلی فی بیتی قبل الظهر أربعاً، ثم یخرج فیصلی بالناس، ثم یدخل فیصلی رکعتین، وکان یصلی بالناس المغرب، ثم یدخل فیصلی رکعتین، ویصلی بالناس العشاء، ویدخل بیتی فیصلی رکعتین، وکان یصلی من اللیل تسع رکعات فیهن الوتر، وکان یصلی لیلاً طویلاً قائماً، ولیلاً طویلاً قاعداً، وکان إذا قرأ وهو قائم رکع وسجد وهو قائم، وإذا قرأ قاعداً رکع وسجد وهو قاعد، وکان إذا طلع الفجر صلى رکعتین) (۶) قبل از ظهر چهار رکعت در خانه می خواند سپس بیرون می رفتند و برای مردم نماز را می خواندند سپس وارد می شدند و دو رکعت می خواند و برای مردم نماز مغرب را می خواند سپس وارد خانه می شد و دو رکعت می خواند سپس نماز عشاء را برای مردم می خواند و در خانه دو رکعت می خواند و در شب نه رکعت می خواندند که در آنها یکیشان فرد بود ، و در شبی نماز را طولانی و ایستاده می خواند و در شبی طولانی و نشسته ، هنگامی که ایستاده قرائت می کرد رکوع و سجده می رفت و دوباره می ایستاد و هنگامی که نشسته می خواند رکوع و سجده می رفت و دوباره می نشست ، و هنگام طلوع فجر دو رکعت می خواند .

امام نووی می فرماید : در این حدیث وجه استدلالی است برای سنت بودن خواندن نماز های رواتب و غیر رواتب در خانه و در این مورد نزد ما هیچ اختلافی وجود ندارد ، و جمهور علما نیز اینگونه فرموده اند . (۷)

✅  از جابر ابن عبدالله روایت است که رسول خدا (ص) فرمود : (إذا قضى أحدکم الصلاه فی مسجده فلیجعل لبیته نصیباً من صلاته؛ فإن الله جاعل فی بیته من صلاته خیراً) (۸) هنگامی که یکی از شما نمازش را در مسجد خواند برای خانه اش بهره ای از نمازش قرار بدهد ، زیرا خداوند از نمازش برای خانه اش خیری قرار می دهد .

… و در این حدیث دلیلی است که نماز سنت در خانه بهتر است تا در مسجد هر چند که مسجد الحرام باشد . (۹)

دلایل بیشتر از این وجود دارد hc [lgi رسول خدا (ص) تمام نمازهای رواتب و قیام اللیل و ضحی را در خانه می خواندند .

برخی از علماء برای خواندن نماز سنت در خانه فواید و حکمت های را بیان کرده اند 

ابن قدامه رحمه الله می فرماید : نماز سنت در خانه بهتر است … زیرا به اخلاص نزدیکتر و از ریاء دورتر است ، و از اعمالی است که در پنهانی انجام می پذیرد اما در مسجد به صورت آشکاراست و انجام عبادات به صورت پنهانی بهتر است (۱۰) و این به آن معنی نیست که نماز سنت در مسجد درست نیست بلکه به خاطر آن است که همانطور که ذکر شد آن را در خانه بخواند بهتر است .

 

تهیه و ترجمه: عامر رضاییان – کرمانشاه

منبع: سایت امام مسجد

————————————————————————-

۱- نور : ۳۶

۲- صحیح بخاری (۴۳۲) و صحیح مسلم (۷۷۷)

۳- المنهاج شرح صحیح مسلم بن الحجاج (۶/۶۷)  مولف : إمام النووی ناشر : دار إحیاء التراث العربی – بیروت. چاپ دوم . سال ۱۳۹۲ه

۴- صحیح بخاری (۷۳۱)، و صحیح مسلم (۷۸۱)

۵- فتح الباری (۲/۲۱۵) . مؤلف : حافظ ابن حجر العسقلانی . شارح : الشیخ عبد العزیز بن عبد الله بن باز و محب الدین الخطیب. انتشارات : دار الفکر .

۶- صحیح مسلم (۷۳۰)

۷- شرح صحیح مسلم (۶/۹)

۸- صحیح مسلم (۷۷۸)

۹- فیض القدیر شرح الجامع الصغیر (۱/۴۱۸) مؤلف : عبد الرؤوف المناوی . ناشر : المکتبه التجاریه الکبرى – مصر . چاپ اول  ۱۳۵۶هـ.

۱۰- المغنی در فقه إمام أحمد بن حنبل الشیبانی (۱/۸۱۱) مؤلف : امام ابن قدامه المقدسی . ناشر : دار الفکر – بیروت . چاپ اول

نمایش بیشتر

عامر رضاییان

استان کرمانشاه - شهرشتان کرمانشاه مدرس علوم دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا