اصحابدعوت اسلامی

هرگاه عمل خوبی انجام داد، خوشحال می شود!

هرگاه عمل خوبی انجام داد، خوشحال می شود!

ترجمە: کریــم تاران

فردی نزد ابوذر آمد و در بارەی ایمان از ایشان سوال کرد، کە در جواب آن فرد، ابوذر این آیه را قرائت کرد:
۞ لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ
این که (به هنگام نماز) چهره‌هایتان را به جانب مشرِق و مغرب کنید، نیکی (تنها همین) نیست (و یا ذاتاً روکردن به خاور و باختر، نیکی بشمار نمی‌آید). بلکه نیکی (کردار) کسی است که به خدا و روز واپسین و فرشتگان و کتاب (آسمانی) و پیغمبران ایمان آورده باشد، و مال (خود) را با وجود علاقه‌ای که بدان دارد (و یا به سبب دوست داشت خدا، و یا با طیب خاطر) به خویشاوندان و یتیمان و درماندگان و واماندگان در راه و گدایان دهد، و در راه آزادسازی بردگان صرف کند، و نماز را برپا دارد، و زکات را بپردازد، و (نیکی کردار کسانی است که) وفاکنندگان به پیمان خود بوده هنگامی که پیمان بندند، و (به ویژه کسانی نیکند و شایسته‌ی ستایشند که) در برابر فقر (و محرومیّتها) و بیماری (و زیان و ضررها) و به هنگام نبرد، شکیبایند (و استقامت می‌ورزند). اینان کسانی هستند که راست می‌گویند (در ادّعای ایمان راستین و پیجوئی اعمال نیک) و به راستی پرهیزکاران (از عذاب خدا با دوری گرفتن از معاصی و امتثال اوامر الهی) اینانند. / البقرة 177

مرد گفت: من که در بارەی بِرّ و نیکی از تو سوال نکردم!
ابوذر گفت: فردی خدمت پیامبر رسید و در بارەی همان چیزی پرسید کە تو از من پرسیدی، پیامبر هم همان آیـەای خواند کە من بر تو خواندم، و او همان چیزی گفت کە تو گفتی؛ وقتی کە قانع نشد، پیامبر صلی الله علیه و سلّم بە او فرمود: بیا نزدیک شو!

وقتی که نزدیک شد، پیامبر فرمود: انسان مومن با رفتار خوب و نیکوی خود مسرور می شود و امید پاداش آن را دارد، و هرگاه مرتکب گناه و رفتار بدی شد، ناراحت می شود و خوف و ترس سزای آن را دارد!
هرگاه از خوبی و نیکی هایت مسرور شدی، این نشانەی مومن بودن توست!
دنیا مزرعەی آخرت است و ما بذر آن را می کاریم و فردا و در پیشگاه خداوند آن را دِرو٘ می کنیم.

مومن کسی است که هرگاه در این دنیا بذر خوبی و نیکی کاشت، دلش آرام و وجدانش آسوده می شود؛ یقین دارد که اگر این نیکی را در جهت رضای پروردگار انجام داده باشد، بەرویش و بەراهش خواهد آمد؛ زیرا
زیرا هیچکس بەمانند خداوند بە قول و وعدەی خود وفا نمی کند و قطعا بهترین پاداشها را می دهد! و هرگاه بعد از انجام گناه و تاوان ناراحت شدی، این نشانەی ایمان است!

همەی ما خطا و عصیان داریم، و اگر گناه و عصیان قابل بویایی بود، کسی نمی توانست با دیگری بنشیند، سبحان الله خدایی که می پوشاند آنچه را که دوست نداریم دیگران از آن بویی ببرند؛ و آشکار می کند آنچه را که دوست داریم دیگران ببینند و بگویند!

وقتی گناهی از انسان مۇمن سر میزند، ناراحت و محزون می شود و قلبش بەدرد می آید، فوراً با انجام نمازی، استغفاری، صدقەای، نمازشبی و ریختن اشکی صادقانه و بی ریا، بسوی خدایش باز می گردد!

اما ترسناکتر از همە چیز آنست که:
مرتکب گناه شوی و غمی به دلت نیاید
گناه کنی و صبر و مهربانیِ خدا را، عجز و ناتوانی بپنداری
تو گناهی کنی و خدا آن را بپوشاند، ولی بەجای توبە و پشیمانی، بیشتر بر انجام آن ٳسرار بورزی!

دکتر محمدرجب می گوید: پسرعزیزم، دلبندم، بدترین گناهِ تو، اول و آخرش نیست، کوچک و بزرگش هم نیست، بلکه کشندەترین گناەِ تو، آنگاه است که مرتکبش شوی و دلت بەدرد نیاید، و قلبت از آن به وحشت نیٲفتد، بلکه با آن اُنس بگیری و معتادِ آن شوی،
و آن شکستی که تو را بر توبه و پشیمانی سوق دهد، در آن احساس نکنی!

پسرعزیزم، دلبنـدم، اگر تحقیق و تفتیش در ایّام زندگیمان را زیبا و پسند می پنداشتیم، گناهان بسیاری کە عادتی از زندگیمان شدەاند و بخاطر آنها قلب و دلمان غافل گردیدەاند، پیدا و نمایان می کردیم!
دلبندم، پسرم، خطرناکترین گناه آن است که تو را غافل کند!

نویسندە: ٲدهـم شرقاوی

از طريق
کریم تاران
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

کریم تاران

استان آذربایجان غربی - میاندواب نویسنده و مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا