دعوت اسلامیعبادات

هفت توصیه قبل از رمضان (۲-۱)

نویسنده: صالح محمد علی  الصمله

برادران گرامی روزها وماهها به سرعت در حال گذرند وفصلی مهم وماهی بزرگ و مهمانی گرامی بر ما وارد می شود. چند روزی به آمدن ماه مبارک رمضان وحال وهوای زود گذرش ، به شب و روزهای نورانی وگرامیش نمانده است ، بشتابید برای این مناسبت گرامی که نفس ها را پاک و روح ها راتزکیه کرده ودرهای بهشت را باز می کند ورحمت پروردگار را به همراه دارد ودرجات رابالا برده وگناهان را پاک کرده واشتباهات را می پوشاند.

شکر خدای که نعماتش فراوانند و پایان ناپذیر.

خوشا به هدیه ی پروردگار که بهترین ماه است و انتخاب کردن بهشت در آن ست

ای ماه رمضان ، بهشت در تو ست و راحتی خوش نشینان در تو به دست می آید

رمضان؛ خوش آمدی که تاب ما برای نور تو که تمام زمین رادر بر می گیرد به سر آمد

برادران گرامی: رمضان ماه عزیزی است که مسلمانان با اشک شوق وچشم براهی ، انتظار هلالش را می کشند ؛همان هلالی که پیامبر(ص) با آمدنش خوشحال می شد و یارانش را بشارت می داد وتبریک می گفت. عَنْ أَبِی هُرَیْرَهَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ أَتَاکُمْ رَمَضَانُ شَهْرٌ مُبَارَکٌ فَرَضَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ عَلَیْکُمْ صِیَامَهُ تُفْتَحُ فِیهِ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَتُغْلَقُ فِیهِ أَبْوَابُ الْجَحِیمِ وَتُغَلُّ فِیهِ مَرَدَهُ الشَّیَاطِینِ لِلَّهِ فِیهِ لَیْلَهٌ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ مَنْ حُرِمَ خَیْرَهَا فَقَدْ حُرِمَ (رواه نسایی واحمد) از ابو هریره روایت است که پیامبر (ص) می فرمود: ماه مبارک رمضان برشما وارد شده است ، ماهی که پروردگار روزه را در آن فرض کرده و درهای آسمان در آن باز ودرهای جهنم بسته و شیاطین زنجیر می شوند در آن شبی وجود دارد که از هزار ماه بهتر است هرکس از فضیلت آن محروم شد به راستی که محروم شده است .

با آمدن این ماه مبارک توصیه هایی را خدمت شما برادران و خواهران تقدیم می کنم امیدوارم که خالصانه برای رضایت الله متعال باشد وبه گوینده وشنونده نفع برساند:

توصیه اول: برادر و خواهرگرامی؛ نیت خود را در این ماه برای رضایت الله متعال خالص و پاک گردان چون نیت اساس عمل است ونیت مسلمان ازعملش مهم تروبلیغ تر است.

امام احمد(رحمه الله) به پسرش توصیه می کرد و می فرمود : ای پسرم نیت خیر داشته باش چون همیشه به خیر میرسی مادامی که نیت خیر داشته باشی.

از همین حالا نیت کرده ای در رمضان چکار کنی؟ نفست به تو چه می گوید؟ چه چیزی را برای شب و روز رمضان آماده کرده ای؟ پروردگارت چه چیزی را در قلب تو می بیند؟ آیا نزدیکی هرچه بیشتر به خدا را نیت کرده ای؟ آیا نیت کرده ای که قرآن را بیشتر از گذشته تلاوت بکنی؟ آیا نیت کرده ای که نمازهایت را به صورت جماعت در مسجد بخوانی بدون آنکه حتی یک وعده را از دست بدهی؟ آیا نیت کرده ای که نماز تراویح را از دست ندهی؟

یا اینکه پروردگار به قلبت نگاه می کند در حالی که تو غافل هستی وفرصت را از دست داده ای؟ یا در دلت برنامه ریزی کرده ای برای دیدن فیلم ها وسریالها وبرنامه های بیهوده ای که همانند دزد (از شیاطین جن وانس) تو را ازالله متعال دور می کنند و در بین تو و فضای معنوی و روحانی رمضان و لذت وشیرینی آن فاصله می اندازند ؛ قسم به الله که چیزی درست تر از این آیه قرآن در وصف چنین شبکه هایی نیست آنگاه که می فرماید: وَاللَّهُ یُرِیدُ أَن یَتُوبَ عَلَیْکُمْ وَیُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِیلُوا مَیْلًا عَظِیمًا [٢٧نسا] وخدا می‌خواهد شما را ببخشد (و از آلودگی پاک نماید)، امّا آن ها که پیرو شهواتند، می‌خواهند شما بکلی منحرف شوید.

توصیه دوم: استغفارو توبه کردن به هنگام آمدن ماه رمضان به صورت پنهانی.

دوستان ؛ رمضان ماه بزرگواری هاست و والاترین تکریم در رمضان آن است که الله متعال برتومنت می نهد تا تورا از آتش جهنم نجات دهد وگناه ومعصیت از بزرگ ترین اسبابی است که بنده را از خیر وتوفیق الله متعال دور می کند . پس در دعای حضرت سلیمان(ع) تامل کن هنگامی که کرامت بزرگ (حکومتی که بعد از او به هیچ کس داده نشود) را ازالله متعال در خواست کرد، فرمود:  قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَهَبْ لِی مُلْکًا لَّا یَنبَغِی لِأَحَدٍ مِّن بَعْدِی إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ[٣۵ ص] گفت: پروردگارا ! مرا ببخش و حکومتی به من عطا کن که بعد از من سزاوار هیچ کس نباشد، که تو بسیار بخشنده‌ای!

 حضرت سلیمان(ع)قبل ازدرخواست حکومت بزرگ ازخداوند مغفرت را خواست چون می دانست که این کرامت (پادشاهی) بعد از مغفرت گناهان بدست می آید.

ازبزرگ ترین تکریم ها در رمضان حال وهوای معنوی و روحانی وشیرینی ولذت بردن از قرآن است که به انسان داده می شود و قلبی که به وسیله گناهان زخم آلود شده نمی تواند آن را بدست بیاورد چون گناه عقل را از تدبر وفهم در قرآن باز می دارد و قدرت تامل را از قلب می گیرد.

الله متعال می فرماید:  أَوَلَمْ یَهْدِ لِلَّذِینَ یَرِثُونَ الْأَرْضَ مِن بَعْدِ أَهْلِهَا أَن لَّوْ نَشَاءُ أَصَبْنَاهُم بِذُنُوبِهِمْ وَنَطْبَعُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا یَسْمَعُونَ [١٠٠اعراف] آیا کسانی که وارث روی زمین بعد از صاحبان آن می‌شوند، عبرت نمی‌گیرند که اگر بخواهیم، آنها را نیز به گناهانشان هلاک می‌کنیم و بر دل هایشان مهر می‌نهیم تا (صدای حق را) نشنوند؟!

هم چنین می فرماید: کَلَّا بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِم مَّا کَانُوا یَکْسِبُونَ [مطففین١۴] چنین نیست که آن ها می‌پندارند، بلکه اعمالشان چون زنگاری بر دل هایشان نشسته است!

ای برادر؛ باهم کمی تامل بکنیم هرگاه کسی بخواهد فضیلت وارزش شب قدر را دریابد پیامبر(ص) به او توصیه طلب عفو ومغفرت را از خداوند می کند آن گاه که می فرماید: اللهُمَّ إِنَّکَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّی  پروردگارا تو بخشایشگری و بخشندگی را دوست داری پس مرا عفو کن.

انگار که پیامبر(ص)می فرماید به ارزش وکرامت شب قدر دست پیدا نمیکنی مگر اینکه خداوند تورا عفو کند و ببخشاید. پس با استغفار وتوبه به استقبال ماه رمضان بروید تا اینکه دل هایتان پاک شود. الله متعال شما را محفوظ بدارد و برکت رمضان را نصیب شما بکند.

توصیه سوم: از پروردگار با ناله و زاری بخواه آنچه را که راضی است ودوست دارد در این ماه مبارک به تو عنایت دهد وتو را بر آن توفیق دهد چون بر هیچ چیزی موفق نخواهی شد مگر آنکه الله تو را کمک کند.

عز بن عبدالسلام می فرماید: قسم به خدا بدون کمک به خداوند به هیچ چیزی نخواهی رسید، پس چگونه بدون کمک خدا به خداوند می رسی؟

حال وهوای موجود در رمضان برای بزرگ شدن جسم نیست بلکه برای این است که الله متعال قلب تو را در راستای رضایت ودوستی خود در این ماه مبارک، بزرگ کند تا به او برسی وگرنه کسانی بوده اند که جسم های بزرگی داشته و به خدا نرسیده اند و از خدا غافل شده اند و به این توفیق دست پیدا نکرده اند.

برای اهمیت دعا در رسیدن به خداوند به این توصیه پیامبر(ص) به معاذ بن جبل تامل کن آن گاه که فرمود : ای معاذ؛ بعد از هر نمازی این دعا را بخوان : اللَّهُمَّ أَعِنِّی عَلَى ذِکْرِکَ وَشُکْرِکَ وَحُسْنِ عِبَادَتِکَ (مسند احمد) پروردگارا مرا بر ادامه ذکر خودت کمک کن و توفیق شکر و بهترین عبادت را به من بده .

پس با ناله و زاری از پروردگار بخواه و دعا کن که برتو منت بنهد و تو را همراه وصل شدگان به خود وصل کند.

ادامه دارد

ترجمه : حمزه بیغال – پاوه

از طريق
حمزه بیغلب
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

حمزه بیغال

استان کرمانشاه - پاوه - دوریسان نویسنده و مترجم فعال و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا