تربیت فرزندانجوانان

واژگانی که باورهای دینی کودکان را متزلزل می کند!!

واژگانی که باورهای دینی کودکان را متزلزل می کند!!

نویسنده : دکتر جاسم المطوع

“چرا خداوند اینگونه با من رفتار می کند؟!” ” من شایسته آن چیزی نیستم که برایم اتفاق افتاده است ” ” من که نماز می خوانم و روزه می گیرم، چرا خدا با من این کار را می کند؟!” و… جمله هایی است که برخی پدرها و مادرها زمزمه می کنند. همچنین برخی از والدین می گویند: “خداوند هیچ یک از زحمت هایت را بی پاداش نمی گذارد”

سؤال این است که اشکال این عباراتی که برخی از والدین در مقابل چشمان فرزندانشان تکرار می کنند در چیست؟

اگر در عبارات یادشده دقت کنیم می بینیم که در جمله های نخست اعتراض به قضا و قدر الهی به چشم می خورد، این در حالی است که یکی از پایه های اعتقادی ما این است که باید به قضا و قدر الهی، خیر و شر آن، ایمان داشته باشیم، کودکی که از مادرش یا پدرش این جمله ها ” من شایسته آن چیزی نیستم که برایم اتفاق افتاده است” ” من که نماز می خوانم و روزه می گیرم، چرا خدا با من این کار را می کند؟!”را می شنود این طور برداشت می کند که معاذالله خداوند در رفتاری که با ما کرده مرتکب اشتباه شده است!

البته اغلب،  والدین این جملات را به صورت تصادفی و بدون آنکه از آثار سلبی آن بر فرزندشان و اعتقادات وی اطلاع داشته باشند بر زبان می رانند!

شاید کسی بگوید: این جمله های گذرا تاثیری به دنبال ندارد، اما باید بدانیم که واژه ها ، در صورت تکرار اگر چه اندک باشند، نزد کودک به باور مبدل خواهد شد، علاوه بر این کودک، پدر و مادرش را به عنوان الگو تماشا می کند و هر آنچه بر زبان می رانند یا انجام می دهند را درست می پندارد!

مشکل زمانی بیشتر بروز پیدا می کند که یکی از پدر و مادرها به مصیبتی گرفتار آید و یا در حالی که برای چیزی برنامه ریزی می کند خلاف آن اتفاق بیفتد؛ والدین در این حالت باید جمله هایی همچون « خیر در آن چیزی است که خداوند انتخاب نموده است» « سپاس برای خدا در هر شرایطی» « خداوند به آنچه برایم سودمند است داناتر است» «خداوند، اگر به تو چیزی ببخشد بی نیازت خواهد کرد و اگر چنانچه چیزی را از تو منع خشنودت خواهد کرد» را بر زبان برانند که باعث تثبیت باور به قضای خیر و شر الهی در دل کودکشان شود.

و نکته دیگر عبارت است از تفسیر اشتباه رفتارهای مخالف شریعت خدا. از آنجا که والدین ، یک رفتار خلاف را اشتباه توجیه می نمایند کودک بر تناقض ایمانی نسبت به آنچه بدان ایمان داشته و آنچه می بیند پرورش می یابد! مانند پدری که مشروب می خورد، معاملات ربوی انجام می دهد و دروغ می گوید ولی کارهای خلافش را اشتباه توجیه می کند، مثلا در توجیه مشروب خواری می گوید: این مشروب با مشروب زمان پیامبر تفاوت دارد! یا می گوید: وقتی همه مردم معاملات ربوی می کنند چرا من نکنم؟! و همچنین در توجیه دروغ هایش می گوید: کسی که با او دروغ گفته ام قبلاً با من دروغ گفته بود!

این ها، توجیهات و تفسیرهایی است که اگر کودک بشنود ایمانش متزلزل خواهد شد، چرا که آن توجیهات، غیر منطقی و خلاف دستورات خدا است.

یا مادرش که حجاب رعایت نمی کند در پاسخ به منتقدانش می گوید: مهم ترین چیز اخلاق است، برای من کافی است که دارای قلبی پاک و اخلاقی حسنه هستم؛ کودک، اگر این توجیه را بشنود ایمانش متزلزل می شود، چرا که اطلاعات غلطی را از مادرش دریافت می کند!

درست این است وقتی یکی از والدین مرتکب اشتباهی می شود که خدا و رسولش را خوش نمی آید و یا نافرمانی از او سر زده که با قرآن و سنت منافات دارد و یا قصوری کرده مثل خوردن مشروب و ترک حجاب ، اعتراف کند که او نتوانسته شریعت خدا را پیاده نماید تا با این کار کودکش را بر صداقت و راستی آموزش داده باشد، برای مثال پدر بگوید: من که مشروب می خورم ، معاملات ربوی انجام می دهم و دروغ می گویم ، با این کارها خلاف شرع رفتار کرده ام و ان شاءالله با ر دیگر این اشتباه را تکرار نخواهم نمود.

مادر نیز بگوید: بله ، من بوسیله عدم رعایت پوشش شرعی و نپوشاندن موهایم نسبت به خدا سهل انگاری نموده ام و بابات آن شرمنده خدایم هستم.

کودک از این جمله ها می فهمد که والدینش در حق خدا مقصر اند و بدین ترتیب اطلاعات درستی از دین دریافت می کند و بدون اینکه ما توجیه زشت تر از گناه به او ارائه کرده باشیم و ناخواسته به او آموخته باشیم که اگر بزرگ شد این گونه خدا و رسولش را گول بزند! حقیقت را می فهمد.

گفتار، تاثیر بسیاری بر آموزش کودک دارد و در واقع ،  پایه آموزش به شمار می آید، زیر آموزش یا با گفتار است یا کردار. گفتار عبارت است از گفتگوی لفظی و کردار گفتگوی غیر لفظی است، بیایید بکوشیم سخنان نیکو بر زبان برانیم؛ چرا که گفتار نیکو صدقه به حساب می آید و سخن نیکو آموزش نیکو به دنبال دارد ولی سخن ناپخته آموزش بد بدنبال دارد.

ترجمه: یوسف ساجدی

از طريق
یوسف ساجدی
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

یوسف ساجدی

نویسنده و مترجم و مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا