گفتگو

وضعیت مسلمانان در آمریکا

اسلام امروزه تنها دین اعراب خاورمیانه و شمال آفریقا، مردم ایران یا ساکنان کشورهای آسیای میانه ، جنوب و جنوب ‌شرق قاره آسیا نیست، بلکه این دین الهی هر روز پیروان بیشتری را در میان مردم دیگر نقاط جهان به دست می‌آورد و مسلمانان در خارج از سرزمین‌های اسلامی در قالب اقلیت‌های دینی در کشورهای مختلف حضور فعال دارند و در هر جایی از این جهان پهناور که زندگی می‌کنند، برادر و برابرند و در قبال یکدیگر و اوضاع مسلمانان دیگر مسوول‌اند، لذا آگاهی آن ها از اوضاع یکدیگر در اقصی نقاط جهان به منظور تلاش برای رفع مسایل سایر برادران دینی خود امری واجب است.

در این نوشتار تلاش شده است تصویری کلی از اوضاع مسلمانان ساکن در کشورهای آمریکای شمالی و جنوبی ارایه شود تا برادران و خواهران مسلمان بتوانند از وضعیت مسلمانان دیگر در این قاره آگاه شوند.

سومین بخش از آمریکای شمالی، ایالات متحده آمریکا است.

اسلام یکی از پنج دین اصلی جهان و یکی از سه مذهب ابراهیمی(ع)در ایالات متحده امریکاست.

از نظر نژادی، امروزه ۳۳٪ مسلمانان ایالات متحده را آمریکاییان آسیایی جنوب و جنوب شرقی ، ۳۰٪ را آفریقایی آمریکایی‌ها ، ۲۵٪ را آمریکاییان عرب تبار، و ۳٫۴٪ را آمریکاییان آفریقایی ، ۲٫۱٪ را آمریکاییان اروپایی ، ۱٫۶٪ راسفید پوستان آمریکایی و ۴٫۹٪ مسلمانان آمریکا هم از دیگر نژادها تشکیل شده است .

بزرگترین کانون مسلمانان عرب تبار در ایالت میشیگان آمریکا است و ایالت تگزاس بیش از ۶۰۰٬۰۰۰ مسلمان ساکن دارد.

در ایالات متحده در سال ۲۰۰۲ تعداد ۱۲۰۹ مسجد رسما وجود داشتند. در سال ۲۰۰۶ این تعداد بیش از ۲۰۰۰ مسجد برآورد شدند. از این تعداد، ۲۲۷ مسجد (بیشترین تعداد) در کالیفرنیا و سپس نیویورک (۱۴۰ مسجد) قرار دارند که برخی از این مساجد، همانند مرکز فرهنگی اسلامی نیویورک دارای سبک معماری قابل توجهی هستند.

از جمله تشکیلات فعال مسلمانان در ایالات متحده، جامعه اسلامی آمریکای شمالی هستند. این سازمان توسط چندین تشکیلات اولیه که یکی از آنها انجمن دانشجویان مسلمان است، تاسیس شده و شامل انجمن‌های دیگری مانند انجمن اسلامی دانشمندان و مهندسین و انجمن اسلامی پزشکی و همچنین انجمن اسلامی دانشمندان علوم اجتماعی مسلمان است.

یکی از فعالیت‌های اصلی جامعه اسلامی آمریکای شمالی، کنفرانس سالیانه آن است  که نزدیک به ۳۰ هزار نفر در آن شرکت می‌کنند.

جمعیت اسلامی آمریکای شمالی، انجمن دیگری از مسلمانان است که در دهه ۱۹۷۰ از سوی گروهی از مسلمانان آسیای جنوبی تشکیل شد و در سال‌های اخیر در امور اجتماعی فعالیت داشته است و نشریه «پیام بین‌الملل» را جهت معرفی هویت اسلامی و تحقیق مسایل مربوط به مسلمانان، در سراسر آمریکا و کانادا منتشر می‌کند.

انجمن یا جامعه آمریکایی مسلمانان که در آغاز از طرف دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کشورهای عربی تاسیس شد، در دهه‌های اخیر، فعالیت گسترده‌ای به خود گرفته و مجله انگلیسی زبان مسلمانان آمریکایی را منتشر می‌کند.

شورای روابط آمریکایی ـ اسلامی نیز در سال ۱۹۹۴ تشکیل شد و هدف و فعالیت اصلی آن، اطلاع‌رسانی و آگاهی افکار عمومی از مسایل مربوط به مسلمانان آمریکا و دنیای اسلام است  و دیده‌بانی حفظ حقوق شهروندان مسلمان در ایالت متحده را نیز به عهده دارد و علیه تبعیضات دینی و نژادی فعالیت می‌کند.

سایر تشکیلات مسلمانان در آمریکا، از جمله شورای امور عمومی مسلمان و اتحادیه مسلمانان آمریکایی، سازمان‌ها و تشکیلا‌ت دیگری هستند که به موازارت شورای روابط آمریکایی ـ اسلامی، در جهت وحدت و شناخت مسلمانان فعالیت دارند و شهروندان مسلمان ایالات متحده را به شرکت در انتخابات عمومی و محلی و مشارکت در امور سیاسی و اجتماعی و فرهنگی تشویق می‌کنند.

«انستیتوی بین‌المللی اندیشه اسلامی» که چند دهه قبل به دست دانشمند فلسطینی در حومه واشنگتن تاسیس شد، نمونه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی و علمی بود که منشورات متعددی در موضوعات تاریخ و تمدن و جامعه اسلامی در آمریکا منتشر نمود. اسلامی کردن علوم اجتماعی امروزی یکی از اهداف این موسسه است.

از لحاظ وضعیت تحصیلی ،آموزشی و شغلی مسلمانان مقیم آمریکای شمالی، از جنبه تحصیل، درآمد و اشتغال، نسبت به سایر اقلیت‌های مقیم آمریکا، جایگاه به مراتب بهتر و برجسته‌ای دارند.

همچنین تحقیقات موسسه «پیو» در سال ۲۰۰۷ نشان داد که به طور کلی آمریکاییان مسلمان از نظر تحصیلات و سطح درآمد با مردم عادی آمریکا برابری می کنند و مسلمانان مهاجر نسبت به مسلمانان بومی آمریکا به میزان اندکی از شرایط مالی و تحصیلاتی بهتری برخورداند. ۲۴ درصد از تمامی مسلمانان و ۲۹درصد از مسلمانان مهاجر از مدارک دانشگاهی برخوردارند.

از لحاظ اقتصادی متحده آمریکا اوضاع خوبی دارند، به طوری که در برآورد درآمد خانواده های مسلمان معلوم شد دو سوم خانوارهای مسلمان در مقایسه با در آمد متوسط یک خانوار آمریکایی، درآمدی بیشتر از ۵۰۰۰۰ دلار در سال دارند.

مسلمانان ایالات متحده برخلاف مسلمانان اروپا که در اقلیت و در حاشیه ی شهرها به سر می برند، مسلمانان آمریکایی تمایل دارند که در شهرهای مرکزی و حومه های پیشرفته زندگی کنند و در مجموع، تفکیک مسکونی پایین است ، اگرچه به نظر می رسد که این افتراق همچنانکه مسلمانان شروع به جمع شدن بیشتر در مناطق مسلمان نشین می کنند، بالاتر رود.

اما درباره مشکلات مسلمانان ایالات متحده آمریکا می توان گفت : که بزرگ‏ترین مشکل مسلمانان ‏ نسبت‏ به سایر گروههاى‏ مذهبى، وجود تصورات ضد اسلامى دراین سرزمین است به نحوی که که آن را به ‏صورت نابودکننده تمدن غرب جلوه‏ می‏دهد. مردم آمریکا از اسلام و جوامع اسلامی به خوبی اطلاعاتی ندارند.

همچنین به رغم رشد روزافزون جمعیت، سطح ‏نمایندگى فرهنگى و اجتماعى مسلمانان ‏در ایالات متحده بسیار پایین است.

 

منبع: شفقنا

 

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا