اندیشهدعوت اسلامی

وظیفه دعوتگران و مصلحان دینی در قبال شیوع فساد و فحشا

از ویژگی های جامعه راستین اسلامی رواج عفت و پاكی و پاکدامنی و ستر و نهان داشتن(گناهان وپلشتی ها) است كه به موجب آن اعضای آن جامعه فی الجمله به خصلت های بزرگوارانه اخلاقی و سرشتهای نیکو متعهد وملتزم خواهند گردید و از فواحش وناهنجاریها و منكرات چه نهان وچه آشکار‘ دور خواهند شد و در صورتی که فردی از آن جامعه به معصیت وگناهی دچار گردید، بخاطر بازدارندگی قرآن یا سلطه و زمامدار‘ آن را آشکارا انجام نمی دهد و فاش نخواهد ساخت.

واین لزوماً بدین معنا نیست که جامعه اسلامی مجموعه ای از فرشتگان پاک یا اولیای صالح خداوندی است‘ بلکه، این اوصاف درخور وشایسته جامعه ای است که قانون خدا را اعمال‘ و تنفیذ نموده و در آن به کارهای پسندیده امر‘ واز منکرات و پلشتیها باز داشته می شود.

خداوند متعال می فرماید: كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ …
یعنی:
شما(ای پیروان محمد) بهترین امتی هستید که به سود انسانها آفریده شده اید(مادام که) امربه معروف ونهی از منکر می نمایید وبه خدا ایمان دارید….
آل عمران آیه/110

و این خیر خواهی وخیر ورزی‘ هم ذاتی است و هم صفاتی، زیرا جامعه راستین اسلامی‘ بخاطر تمایز از بعد عقیده صحیح وعبادت درست‘ واخلاق نیکو‘ بهترین جامعه روی زمین می باشد.

از جمله بزرگترین معصیت وگناهان‘ سعی و پرداختن به اشاعه فحشا وبدی در جامعه مسلمانان و کشاندن افراد آن‘ به سمت شهوات وآرزوها و دعوت آنها بسوی ارتکاب جنایت و گناهان بزرگ می باشد و حال آنکه خداوند متعال به مؤمنان هشدار داده است که از گام های شیطان تبعیت نکنند و از دستور وی که به زشتی و پلشتی فرامی خواند فرمان نبرند

خداوند متعال می فرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ ۚ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ ۚ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَىٰ مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ)

یعنی: ای مومنان گام به گام شیطان راه نروید و به دنبال او راه نیافتید چون هرکس گام به گام شیطان راه برود و دنبال او را بیافتد(مرتکب زشتیها وپلشتیها می گردد) چراکه شیطان تنها به زشتیها و پلشتیها (فرامی خواند) و فرمان می راند اگر تفضل و مرحمت الهی شامل حال شما نمی شد هرگز فردی از شما(از کثافت گناه با آب توبه) پاک نمی گردید ولی خداوند هرکه را بخواهد(از کثافت سیئات باتوفیق درحسنات وپذیرش توبهاز او) پاک می گرداند و خدا شنوای(هرسخنی و) آگاه(ازهرعملی) است. نور/21

وخدای مهربان مسلمانان را از اوضاع و ماهیت منافقان تباهکار باخبر ساخته که مدام سعی در اشاعه و انتشار فساد وجنایت وفواحش در جامعه اسلامی دارند.

آنجا که می فرمایند:

(إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تعلمون)
یعنی:
بی گمان کسانی که دوست می دارند گناهان بزرگی(همچون زنا) درمیان مومنان پخش گردد‘ ایشان در دنیا وآخرت شکنجه وعذا دردناکی دارند. خدا می داند(عواقب شوم وآثار مرگبار اشاعه فحشا را) وشما نمی دانید(ابعادمختلف پخش گناهان وپلشتیها را). نور/19

وهمچنین می فرماید:
وَاللَّهُ يُرِيدُ أَن يَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَيُرِيدُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَن تَمِيلُوا مَيْلًا عَظِيمًا )
یعنی:
خداوند می خواهد توبه شما را بپذیرد(وبه سوی طاعت وعبادت برگردید واز لوث گناهان پاک وپاکیزه گردید) وکسانی که به دنبال شهوات راه می افتند و می خواهند که(ازحق دور شوید وبه سوی باطل بگرایید واز راه راست) خیلی منحرف گردید(تاهمچون ایشان گردید). نساء/

رسول مکرم اسلام (ص) می فرمایند:

«صِنْفَانِ مِنْ أهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا: قَومٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأذْنَابِ البَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ، وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عَارِيَاتٌ مُمِيلاَتٌ مَائِلاَتٌ، رُؤُوسُهُنَّ كَأَسْنِمَةِ البُخْتِ المائِلَةِ لا يَدْخُلْنَ الجَنَّةَ، وَلا يَجِدْنَ رِيحَهَا، وإنَّ رِيحَهَا لَيُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ كَذَا وَكذَا

«دو گروه از دوزخيان هستند که آنها را نديده ام: گروهی که تازيانه هايی چون دُم گاو با خود دارند و با آن مردم را می زنند. و گروه دوم: زنانِ نيمه برهنه ای که لباس دارند، اما در حقيقت برهنه اند و از راه درست – و از مسير اطاعت پروردگار – منحرف هستند و ديگران را نيز به انحراف و فتنه می کشانند؛ سرهای شان را مانند کوهان شتر برآمده می سازند؛ اينها وارد بهشت نمی شوند و بوی بهشت به مشام شان نمی رسد؛ حال آنکه بوی بهشت از مسافتی دور احساس می شود.

از امور مسلمی که برای همه ثابت شده و کسی درآن به خطا نخواهد رفت کثرت و فراوانی اشاعه دهندگان فساد و فاحشگی و شرارت و هرزگی و تنوع شیوه و روش و وسایل وابزارهایشان می باشد.

از جمله: قانونگذارانی كه قوانینی را برای اجازه زنا ، لواط ، شراب و قمار به تصویب می رسانند.

رسانه های فاسدی كه سریال های غیراخلاقی و مجالس هرزگی و شب نشینی های پر از بزهکاری و گناه و جنایت را انتشار می دهند.
هنرمندان فاحشه و بی اخلاق اعم از زن ومرد که کار وپیشه اشان به نمایش گذاشتن مد و مدل روز لباس می باشد.

شرکت ها و بازرگانانی که از زباله دان کافران و مشرکان، لباس های کهنه وژنده و ادوات و وسایل نجس و پلید آرایش و زیبایی را وارد می سازند.

وهمزمان با سعی وکوشش شیطان و لشکریانش در اغواکردن و گمراه نمودن مردم‘ بی تردید دین اسلام در یک غربت شدید‘ و اهل آن در یک غفلت دور و درازی بسر می برند.

جایی که آمران به معروف و ناهیان از منکر کاهش یافته، و اولیا و مربیان از مسئولیت توجیه و ارشاد شانه خالی کرده اند جز فرقه کوچک برحقی که هنوز هم پایبند به اصول شریعت‘ و در تلاش برای اصلاح و تغییر برای بهتر شدن وشکیبا در برابر اذیت وآزاری که در راه خدا بدآنها می رسد می باشند.


آنها دلیل و حجت خدا بر خلق و نخبه و زبده آفرینش هستند، خداوند توسط آنها دین خود را حفظ‘ و علم و پرچم خویش را بر افراشته، و بوسیله آنها دین تباه شده مردم را اصلاح خواهد گرداند.

خداوند متعال می فرماید: الَّذِينَ آَمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا)

کسانی که ایمان آورده اند در راه یزدان می جنگند وکسانی که کفر پیشه اند در راه شیطان می جنگند پس با یاران شیطان بجنگید بی گمان نیرنگ شیطان همیشه ضعیف بوده است
نساء/76

وهمچنین می فرماید:
فَلَوْلَا كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِنْ قَبْلِكُمْ أُولُو بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الْأَرْضِ إِلَّا قَلِيلًا مِمَّنْ أَنْجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِيهِ وَكَانُوا مُجْرِمِينَ
یعنی:
چرانمی بایست که درمیان ملتهای (گذشته) پیش از شما فرزانگانی باشند که از فساد در زمین نهی کنند(تا دیگران را از گرفتار شدن به آتش ونابود شدن رهایی بخشند) مگرمردان کمی که(به وظیفه امربه معروف ونهی از منکر عمل کردند و) مانجاتشان دادیم و(امادرهمان حال) کافرانی می زیستند که از خوشگذرانی وتلذذ وتنعم پیروی می کردند که آنان را فاسد کرده بود ودائما گناه می ورزیدند. هود: 116

فلذا وظیفه داعیان و اصلاحگران این است که عزمشان راجزم‘ وآستین را بالا زده وجهت شناساندن خدا و تصدیق پیامبراسلام(ص) و راهنمایی پیشوایان وحکام مسلمانان و فراخوانی همه مسلمین به حق وراستی‘ نصیحت وخیرخواهی راپیشه سازند.

و همراه با اتحاد صفوف و هماهنگی‘ هیچ تلاش در راه دعوت وارشاد وتوجیه مردم را با چشم حقارت ننگرند خواه درقالب خطابه وسخنرانی باشد و یا در قالب سمینار و مقاله ورساله. چرا که خداوند متعال اجر و پاداش اصلاح گران را هدر نخواهد داد.

امید است که خداوند همه ما را در زمره اصلاح گران قرار دهد.

دکتر امباکی صمت عضو اتحادیه مسلمین
ترجمه:سوزی محراب الف 99/4/29

از طريق
سوزی میحراب الف
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا