تاریخ

نیم نگاهی به زندگی اندیشنمد فرزانه و سیاستمدار بزرگ سودانی «حسن التُرابی»

حسن الترابی رهبر اسلامگرای سودانی و دبیرکل حزب کنگره مردمی این کشور (جناح مخالف حزب حاکم) اصلی ترین حزب مخالف عمر البشیر رئیس‌جمهور سودان شمالی در گذشت.

  حسن ترابى، در یکى از بیمارستان هاى خارطوم، در اثر یک ییمارى ناگهانى در ۵ مارس  ٢٠١۶ در گذشت. شخصیات زیادى از کشور هاى عربى و اسلامى مثل ” توکل کرمان” یمنى برنده ى جایزه ى نوبل صلح در تشییع جنازه ى این فقید فرزانه شرکت داشتند؛ همچنین حرکت اسلامى حماس حضور داشت.

یکی از سیاستمداران شناخته شده سودان که از وی به عنوان معمار سیاست های اسلامگرایانه در این کشور یاد می شود، درسن هشتاد و چهار سالگی وفات کرد.

حسن ترابی از متحدان اصلی  عمربشیر بود که قدرت را در یک کودتا در سال ۱۹۸۹ به دست گرفت اما پس از یک دهه میان این رهبر اختلاف پیدا شد.

حسن الترابی در سال ۱۹۹۹ حزب مخالف دولت را تاسیس کرد و سال های زیادی را در  زندان گذراند.

وی از دانشمندان بانفوذ اسلامی بود و فراتر از مرزهای سودان نیز شهرت داشت.

ترابی خطیبی نافذ و اندیشمندی توانمند در حوزه‌ی اندیشه‌ی اسلامی بود. وی فارغ‌التحصیل دکترای حقوق از دانشگاه سوربون پاریس بود.

حسن الترابی درسال ۱۹۳۲ در شهر کسلا در شرق سودان درخانواده ای متدین و مرفه وابسته به قبیله البدیریه متولد شد، پدر وی قاضی و شیخ طریقت صوفی بود و این امر باعث شد که وی قرآن کریم را حفظ کند و علوم زبان عربی و شریعت بیاموزد.

ترابی از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۵ در دانشگاه خارطوم ، به تحصیل حقوق ادامه داد و در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه آکسفورد فوق لیسانس گرفت و دکترای خود را در سال ۱۹۶۴ از دانشگاه سوربون پاریس گرفت.
الترابی به چهار زبان عربی ، انگلیسی ، فرانسوی و آلمانی مسلط بود.

وی پس از فارغ التحصیلی به سودان بازگشت و در جبهه میثاق اسلامی عضو شد. جبهه میثاق اسلامی ، اولین حزبی است که جنبش اسلامی سودان – دارای تفکرات اخوان المسملین- تاسیس کرد.
پنج سال بعد ، جبهه میثاق اسلامی نقش سیاسی مهم تری پیدا نمود.

الترابی دراواخر سال ۱۹۹۹ با دولت نجات بر سر مسائلی از جمله فساد و مشورت و آزادی و انحلال پارلمان از سوی عمر البشیر دچار اختلاف شد، و پس از آن به معروف ترین مخالف دولت تبدیل شد در واقع از حسن الترابی به عنوان ایدئولوگ اصلی حکومت سودان در دهه نود و یکی از طراحان کودتای سال ۱۹۸۹ یاد می شود که عمر البشیر را به قدرت رساند،

وی در ۳۱ ژوئن ۲۰۰۱ حزب کنگره مردمی را تشکیل داد و اغلب سران و شخصیت های انقلاب نجات ملی و مسئولان ارشد دولت از سمت های خود کناره گیری کردند، وی در ۲۰۰۱ به علت این که حزبش یادداشت تفاهمی را با جنبش خلق برای آزادی سودان امضا کرده بود، بازداشت شد، بار دیگر در مارس ۲۰۰۴ به اتهام هماهنگی حزبش برای تلاش برای سرنگونی دولت بازداشت شد.

الترابی از معروف ترین  از مشهورترین شخصیت ها در زمینه تفکر و فقه اسلامی معاصر است، که کتابهایی را در تفسیر قرآن و اصول فقه نوشته، وی همچنین در زمینه های اسلامی و سیاست کتاب های زیادی دارد.

دکتر ترابى یکى از بارزترین رهبران اسلام گرا در جهان به شمار مى رود؛ و نیز از شاخص ترین مجتهدان معاصر در زمینه ى فکرى و فقهى است.

   کتابى در زمینه ى تفسیر و کتابى در باب اصول فقه دارد؛ هم چنین کتاب هاى متعددى در باره ى باز سازى اندیشه ى اسلامى و سیاسى نوشته است.

ایشان داراى نظرات ویژه و شاذى در ابواب فقهى هستند که با اراى فقهاى پیشین هم خوانى ندارد؛ این امر جدال هایى در پى داشته است.

یکى از آن ها جواز امامت زن براى مردان است! ونیز جواز ازدواج زن مسلمان با مرد مسیحی و یهودی؛ در حالى که این فتوا مخالف مذاهب پیشین است.

   در ایلول سال ٢٠١٢ ” طرفه بغجاتی” و ” رودیجر” با دکتر ترابى مصاحبه اى کردند، که طى آن ترابى مخالفت خود را با ختنه ى زنان ابراز داشت و قول همکارى براى ریشه کن کردن آن داد.

پاره‌ای از تألیفات وی عبارتنداز:

١- قضایا الوحده و الحریه١٩٨٠

٢-تجدید الفکر الاسلامی ١٩٨٢

٣- اصول الفقه ١٩٨١

۴- الأشکال الناظمه لدوله الاسلامیه معاصره ١٩٨٢.

۵- تجدید الدین ١٩٨۴.

۶- منهجیه التشریع ١٩٨٧.

٧- المصطلحات السیاسیه فی الاسلام ٢٠٠٠.

٨- الدین و الفن.

٩- المرأه بین تعالیم الدین و تقالید المجتمع.

١٠- السیاسه و الدین

١١-و ….

 

 photo_2016-03-06_20-35-02

دیدار دکترعبدالرحمان پیرانی و مرحوم دکتر حسن الترابی

 

سایت سوزی میحراب فوت این عالم ربانی را به همه مسلمانان جهان تسلیت گفته و برای آن مرحوم فردوس اعلی مسالت دارد

منبع :

منبع: ویکی پدیا(انترنت)

ترجمه و تهیه : محمدامین سنایی از مهاباد

نمایش بیشتر

محمد امین سنایی

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : امام جماعت مسجد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا