تاریخ

وفات «شیخ طه کمالی زاده» معروف به بابا شیخ

 

شیخ سید طه کمالی زاده حسینی نقشبندی  معروف به ” بابا شیخ بزرگ ” امروز یکشنبه ۱۸ مهرماه دار فانی را وداع گفت.

شیخ سید طه کمالی زاده ده خرداد سال ۱۳۰۳ هجری شمسی به دنیا آمد و سلسله نسبی آن‌ها از طریق سید محمد زاهد معروف به پیر خضر شاهو به جعفربن علی النقی و از آنجا به حسین بن علی متصل می‌شود.

مرحوم سید طه از هفت سالگی برای فراگیری دروس جدید و دروس شرعی به مکتب رفت. وی شاگرد اساتید مشهوری چون شیخ محمد انور وانی (از نزدیک ترین یاران بدیع الزمان سعید نورسی) و شیخ مظهر افندی اربیلی (متولی خانقاه خالدیه اربیل)بوده است.

سید طه علاوه بر زبان فارسی بر زبان‌های عربی و انگلیسی نیز تسلط داشت .

وی در سال ۱۳۲۴ ه. ش به اتقاق خانواده به روستای گزگسک از توابع شهرستان پیرانشهر نقل مکان کرد، او در آنجا به احداث مسجد پرداخت و سایر لوازم رفاه مهمانان و زایران را نیز فراهم آورد. وی پس از فوت پدرش شیخ علاءالدین در سال ۱۳۴۴ ه. ش با وجود عدم تمایل به امر مشیخت، به امر و وصیت شیخ علاءالدین و با اصرار علما به مسند ارشاد تکیه زد؛ پس از مدتی در مراسمی با حضور علما و مشایخ، قاضی ملا محمد خضری بنا به دستور سیه طه اجازه خلافت وی را قرائت نمود و خلفا و مریدین بالاجماع با وی بیعت نمودند.

پس از انقلاب اسلامی ایران به دلیل فضای ناامن سیاسی در سال ۱۳۶۱ ه. ش به عراق هجرت نمود. وی بیش از دو سال در شهر اربیل ساکن بود و در زمستان سال ۱۳۶۳ ه. ش به پاریس عزیمت کرده و پس از یک ماه از آنجا راهی بن پایتخت آلمان غربی شد.در زمستان سال ۱۳۶۳ ه. ش به پاریس رفت و پس از یک ماه از آنجا راهی بن پایتخت آلمان غربی شد.

وی امامت یکی از مساجد سه‌گانه بن را بر عهده گرفته و نیز نماز جمعه و سایر اعیاد و مراسم اسلامی را در آنجا برگزار می‌نمود. وی در زمستان ۱۳۷۰ پس از ده سال به ایران بازگشت و پس از آن شهر اورمیه، مرکز استان آذربایجان غربی را به عنوان مقر ارشاد خود برگزید. وی مسجد و خانقاهی بزرگ در این شهر بنا نهاد و نماز جمعه وسایر مراسمات را در آنجا به پا می‌دارد و تا آخر عمرش بدون پرداختن به مسائل حاشیه ای ، سیاسی و … مشغول خدمت به مردم بود و درب خانقاه همیشه برای مردم محروم و ستمدیده از سنی و شیعه باز بود .

شیخ مرحوم کتاب «اسلام برای سعادت بشر» را به رشته تحریر درآورده است.

سایت سوزی میحراب درگذشت این شیخ مکرم را به خاندان و مریدان این شیخ تسلیت می گوید و از خداوند متعال برای آن مرحوم مغفور، علو درجات و برای بازماندگان محترم شکیبایی و اجر الهی مسئلت می نماید.

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا