تاریخ

وفات عالم و دعوتگر جهان اسلام، احمد کبیسی

رحلت دعوتگر مسلمان علامه احمد کبیسی

دبیرخانه عمومی هیات علمای مسلمین وفات علامه دکتر احمد عبدالرزاق کبیسی را که چند روز پیش از دنیا رفت را تسلیت گفت

شرح تسلیت به شرح زیر است :

هیات علمای مسلمین عراق وفات علامه دکتر احمد عبدالرزاق کبیسی یکی از اساتید دانشگاه امّ القری در مکه مکرمه ، که روز شنبه ۷/۱۰/۲۰۱۷ میلادی در بیمارستان میدی بول استانبول ترکیه و در عمر ۶۶ سالگی با دار فانی وداع کرد را – به جهان اسلام و خانواده آن مرحوم- تسلیت گفت..

مرحوم کبیسی متولد استان انبار واقع در غرب عراق می باشد ، او دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا در رشته شریعت اسلامی بود. او بیش از سی سال در دانشگاه ام القری به تدریس اشتغال داشت…

علامه فقید دارای تالیفات و تحقیقات سودمندی است از جمله کتاب : منحه السلوک فی شرح تحفه الملوک ، للبدر الدین العینی – أنیس الفقهاء للقونوی فی المصطلحات الفقهیه.

-او در محضر بزرگان متعددی از علمای جهان اسلام درس خوانده است و بالعکس – عده ی کثیری از فضلا بویژه از ترکیه در محضر او زانوی شاگردی خم نموده اند…

کبیسی علاوه بر اینکه استاد تعداد کثیری از مدرسان و ائمه جمعه حرم مکی می باشد عده ای از طلبه های ترک نزد این فقید فرزانه درس خوانده اند و تعدادی از کتاب هایش نیز به زبان ترکی ترجمه شده است ..

ایشان در سایت های الکترونیکی تخصصی و متعددی– در زمینه های مختلف – نیز به صدور فتوا می پرداخت…

مرحوم کبیسی از مقبولیت خاصی نزد مردم برخوردار بود، همه او را انسانی خوش مشرب می شناختند علاوه بر اینکه اگر مشکلی می داشتند او به یاریشان می شتافت…

 یکی از خاطرات بجا مانده از مرحوم کبیسی این است که معمولا هرسال برای حاجیان کشورش عراق  ضیافت ترتیب می داد و شخصا در خانه یا رستوران از آنان پذیرایی می نمود….

خداوند استاد کبیسی را رحم کند و او را در بهشت برینش جای دهد و به خانواده ، دوستداران و شاگردانش و کلیه کسانی دغدغه ها و پیام های این استاد فرزانه را بر دوش می کشند صبر جمیل عنایت فرماید .

  دبیرخانه عمومی

۱۸/محرم/۱۴۳۹هـ

۸/۱۰/۲۰۱۷م

 

آشنایی مختصر با مرحوم علَّامه أحمد عبدُ الرزاق الکبیسی

 

علَّامه أحمد عبدُ الرزاق الکبیسی، دانشمند اسلامی ساکن عربستان سعودی و عضو ارشد پرسنل آموزشی دانشگاه ام القری در مکه مکرمه او به مدت سی سال در این دانشگاه تدریس کرده است..

شاگردان بسیاری از محضر او کسب دانش و فیض نموده اند .. ایشان به تلاش فراوان در امر آموزش دانشجویان و طلاب و بویژه آنان که از کشورهای دیگر به این دانشگاه آمده بودند شهرت داشت..

مرحوم کبیسی توجه خاصی داشت نسبت به کشور ترکیه و برخی از کتاب هایش به زبان ترکی ترجمه شده است و شاگردان فراوانی در بین ترک ها دارد..

علامه کبیسی دارای روابط متین و محکمی بود با رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان و سال ۲۰۱۱ وقتی که اردوغان از عربستان دیدار کرد آن مرحوم در منزل خود در کوی العوالی در مکه از او استقبال نمود . دوستی و رفاقت میان این دو شخصیت به آن زمان برمی گردد که اردوغان شهردار استانبول بود. اردوغان ، مرحوم کبیسی را با خواجه کبیسی(استاد کبیسی) صدا می کرد…

هفدهم محرم سال جاری مطابق با هفتم اکتوبر ۲۰۱۷ وقتی علامه کبیسی مریض شد رئیس اردوغان دستور داد بوسیله آمبولانس هوایی او را به بیمارستان میدیبول استانبول منتقل نمایند…

استاد کبیسی در همین بیمارستان و پس از مریضی سختی و در سن ۸۳ سالگی جان به جان آفرین تسلیم نمود…

رحلت علامه احمد الکبیسی باعث شد که در برخی از خبرگزاری ها و سایت ها و شبکه های اجتماعی اشتباهاتی صورت گیرد؛ چرا که عده ای بر این باور بودند که شخص رحلت کننده  احمد الکبیسی دعوتگر نامی عراقی است!!

تالیفات استاد کبیسی

  • الأحوال الشخصیه فی الفقه والقضاء والقانون.
  • المرأه والسیاسه فی صدر الإسلام.
  • الاعتکاف : أحکامه وأهمیته فی حیاه المسلم.
  • المکیون والمیقاتیون وما یختص بهم عن أحکام الحج والعمره.
  • المسافر وما یختص به من أحکام العبادات : دراسه مقارنه..
  • أحسن القصص : قصص القرآن الکریم : ۳۶۰ قصه بالرسوم الملونه.
  • القضاء فی الإسلام.
  • الفقه الجنائی الإسلامی.
  • البرمجه اللغویه.
  • أحکام جنایه السرقه فی الفقه والقانون.
  • الترکه، تکوینها ومدى تعلق الحقوق بها.
  • الغبن والتغریر فی عقد البیع.
  • فلسفه نظام الأسره فی الإسلام.
  • فی رحاب القرآن.

 

اقامه نماز میت بر پیکر «عبد الله الکبیسی» در مسجد فاتح استانبول

نماز میت بر جنازه پروفسور احمد عبد الرزاق عبدالله الکبیسی، استاد دانشگاه ام القری مکه امروز پس از نماز عصر با شرکت جمعی از افراد خانواده و دوستداران وی در مسجد فاتح استانبول اقامه شد.

پروفسور عبدالله الکبیسی ۳ روز پیش به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با آمبولانس هوایی برای درمان به استانبول منتقل شده و روز گذشته در بیمارستان مدی پل این شهر دار فانی را وداع گفت.

در مراسم اقامه نماز میت بر پیکر این عالم اسلامی، خانواده، شاگردان، شماری از دوستداران و همچنین نجم الدین بلال اردوغان، رئیس هیئت مدیره بنیاد جوانان و خدمات آموزشی ترکیه (TÜRGEV) و عضو شورای عالی بنیاد جوانان ترکیه (TÜGVA) و شنول کازانجی، مدیر عامل خبرگزاری آناتولی حضور داشتند.

نماز میت بر پیکر الکبیسی در مسجد فاتح استانبول با امامت مصطفی دمیرکان یکی از شاگردان ترکیه ای وی اقامه شد. پیکر این عالم دینی امشب به شهر مدینه منتقل و در قبرستان جنت الباقی به خاک سپرده می شود.

احمد عبد الرزاق عبد الله الکبیسی، با بیش از سی سال سابقه تدریس در رشته فقه اسلامی در دانشگاه ام القری مکه از چهره های شناخته شده فقه اسلامی بود.

این استاد در تربیت و پرورش بسیاری از دانشجویان خارجی که برای تحصیل به عربستان سعودی می رفتند، نقش بسیار مهمی داشت. پروفسور الکبیسی به عنوان استاد بسیاری از امامان کعبه شناخته می شد.

تهیه و ترجمه: رسولی کیا

نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا