تاریخ

وفاداری پیامبر خدا با همسرانش


پیامبر خدا نمونه ای مثال زدنی برای وفاداری با همسرانش می باشد که دلایل و نشانه ها و موضع گیر ی های فراوان در باره این امر در زندگیش وجود دارد.
این سخن ما نیست و ما در جایگاهی نیستیم که بتوانیم در باره آن سخن بگوییم و سخن گفتن در این باب تنها به عنوان یادآوری است برای مومنان به امید آن که درسی باشد برای آن ها.

همان گونه که قرآن می فرماید : ای محمد ؛پند ده ؛ به راستی که پند دادن به مؤمنان سود می بخشد)(ذاریات/55)

این سخن متوجه کردن غافلان و بازگشت آنان به سنت و سیره بهترین پیامبران و پیشوای پرهیزگاران می باشد.
حسان بن ثابت به ذکر صفات و ویژگی های پیامبر می پردازد و می گوید : چه کسی است که می تواند به آن ویژگی ها آن هم در مرتبه والای آن نائل آید؟ و از جمله آن صفات وفاداری به عهد و پیمان است.
پیامبر خدا با همسران، یاران، امتش و حتی مشرکان نیز وفادار بود، به همین خاطر شایسته این است که وفادارترین شخص به شمار آید …

این مقاله ، گوشه ای از روش پاک او در وفاداری با همسرانش می باشد، که ما از آن بوستان پر از گل های فراوان ، اندکی می چینیم تا این که از آن درس و عبرت، نور و هدایت بگیریم.

خداوند در قرآن کریم مومنان را مخاطب قرار داده و می فرماید: به طور قطع برای شما در رسول خدا سرمشقی نیکو است.احزاب/21)
یعنی این که آیا به او اقتدا کرده اید؟ به همین خاطر می فرماید: (برای کسی که پاداش خداوند و روز قیامت را امید دارد و خدا را بسیار یاد می کند. احزاب/21)
از جمله وفاداری پیامبر به همسرانش، وفای به عهدش با همسرش خدیجه بود.
از عایشه روایت است که می فرماید: (روزی هاله خواهر خدیجه اجازه خواست که به منزل ما بیاید ؛ پیامبر با دیدنش به یاد خدیجه افتاد و از آمدنش خوشحال شد و گفت:« ای خدا ؛هاله دختر خویلد!»… من از خوشحالی پیامبر ناراحت شده و حسادت ورزیدم و گفتم: چرا این همه از او – خدیجه – یاد می کنی! او پیر زنی از زنان قریش بود که دندان نداشت و از دنیا رفته و خداوند بهتر از او را به تو بخشید.ه است .
از عایشه روایت است که می فرماید: بر هیچ یک از همسران نبی اکرم به اندازه ی خدیجه، رشک نبرده ام ؛ او را ندیده بودم ولی رسول اکرم به کثرت از از او یاد می کرد و چه بسا که گوسفندی را ذبح می نمود پس از  قطعه قطعه کردن آن ء بخش عظیمی از آن را برای دوستان خدیجه می فرستاد!

 گاهی به آن حضرت می گفتم: گویا در دنیا زنی به جز خدیجه وجود نداشته است؟!  رسول خدا می فرمود:فضایل زیادی داشت ؛ تازه من از او فرزند هم دارم.
عایشه می گوید:روزی، نبی اکرم را خشمگین کردم و گفتم: چرا همیشه از خدیجه صحبت و یاد  می کنید؟ فرمود:محبت او در دلم جای گرفته است.
عایشه همچنین می گوید: تا زمانی که خدیجه وفات نکرد ، نبی اکرم با زن دیگری  ازدواج ننمود.
از ام المومنین عایشه روایت است که می فرماید: پیامبر خدا هنگامی که اسم خدیجه می آمد به نیکی از او یاد می کرد و من یک روز به او حسادت ورزیدم ؛ پس گفتم:  چقدر زیاد او را یاد می کنی! در حالی که خداوند بهتر از او به تو داده است که پیامبر در پاسخ من گفت: خداوند بهتر از او را به نبخشیده است، او به من ایمان آورد در حالی که مردم به من کفر ورزیدند و من را تصدیق کرد آن گاه که دیگران مرا تکذیب کردند و با مال خویش مرا یاری رساند زمانی که مردم مرا تحریم کردند و خداوند به وسیله او به من فرزند داد زمانی که از لحاظ فرزند از زنان دیگر محروم شدم.
ابو هریره می گوید: جبرئیل نزد نبی اکرم آمد و گفت: او خدیجه است که با ظرفی از خورش یا غذا و یا آب می آید. پس هنگامی که نزد تو آمد، از طرف پروردگارش و از طرف من به او سلام برسان و او را به خانه ای در بهشت بشارت بده که از مروارید ، ساخته شده است و هیچ گونه خستگی و سر و صدایی، در آن جا وجود ندارد.

كرم جمعة عبدالعزيز

ترجمه :مژگان جواهری

شبکه الالوکه

نمایش بیشتر

مژگان جواهری

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ مدرس و فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا