خانواده

ویژگی های خانواده ی مسلمان

خانوادة مسلمان خانواده ای است که پایبند مقررات شریعت الهی واخلاق وآداب اسلامی می باشد وبرای بدست آوردن خیر ومنافع این دنیا ودنیای پس از مرگ تلاش می نماید وبرای زندگی در جامعه ای سالم با روش هوشیارانه واسلوبی آرام برای تحقق سربلندی دنیا وسعادت آخرت از هیچ تلاشی فروگذار نمی نماید.طبیعی ترین شکل خانوادة مسلمان این است که هیچ عاملی جزمرگ نتواند نظام آن را در هم کوبد.کوشش مصلحان جامعه-مخصوصاً پیامبران- این بوده که نظام خانواده یک نظام مستحکم وپایدار باشد وهیچ عاملی نتواند این کانون سعادت را متلاشی گرداند.
خانوادة مسلمان خصوصیات وامتیازاتی دارد که در ذیل به پاره ای از آنها اشاره می شود.
1) افراد آن خانواده، خدا ورسول خدا را می شناسند وبا کمال وجود آنها را دوست دارند،وطبیعی است شخصی که شخص دیگری را دوست بدارد در هر حالی ازدستورات او تبعیت می کند و وی را الگوی خود می شناسد. چنین خانواده ای با کتاب خدا آشنایی دارند ، نیک می دانند چه چیزهایی را حلال وچه چیزهایی را حرام گردانیده است؛ در نتیجه از اموری که جزو محرمات است دوری می کنند تا به خدا نزدیکتر شوند. وهمین کتاب، پیامبر را برای همه اسوه قرار داده است لذا ایشان را معلم زندگی خود، وکارهای شبانه روز خود را بر اساس دستورات آن بزرگوار تنظیم می کنند تا به اوج سعادت دست یابند. در این خانواده فرزندان براساس محبت رسول خدا(ص) وآل بیت او وتلاوت قران تربیت می شوند ؛  چرا که والدین به این فرموده نبی اکرم (ص) آگاهند که می فرماید : فرزندانتان را براساس سه خصلت تربیت کنید:محبت پیامبرتان ومحبت آل او وتلاوت قران ؛ زیرا حاملان قران در روز قیامت در سایه عرش الهی هستند آن روزی که هیچ سایه ای جز سایه خداوند نیست وهمراه پیامبران وبرگزیدگان او محشور خواهند شد . «به روایت طبرانی از حضرت علی»

2) تمام تلاششان بر این است که همه اعضا اهل نماز و عبادت باشند ؛چرا که آنها خدا ورسولش را به خوبی شناخته اند وبه فرمانی که خدا در باره نماز داده است واقفند آنجا که می فرماید :  أقیِمُوا الصَّلاةَ إنَّ الصَّلاة کَانَت عَلَی المُؤمنینَ کِتَاباً مَوقُوتاً. ترجمه:نماز را برپای دارید بی گمان نماز برمؤمنان فرض و دارای اوقات معلوم ومعینی است. نساء .103

وهمچنین نسبت به هشدارهایی که رسول الله به کسانی که نسبت به نماز سهل انگارند آگاهی کافی و وافی دارند ؛ از این فرموده که به نتایج اقامه نماز و آثار زیانبار سستی نسبت به اشاره نموده: مَن حَافَظَ عَلَی هَذِهِ الصَّلَوَاتِ کَانَت لَهُ نُوراً وَبُرهَانَاً وَنَجَاةً یَومَ القِیَامَةِ وَمَن لَم یُحَافِظ عَلَیهِنَّ لَم یَکَن لَهُ نُوراً وَلا بُرهَاناً وَ لا نَجَاةً وَحُشِرَ یَومَ القِیامَةِ مَعَ فِرعَونَ وَهَامَانَ وَقَارُونَ وَاُبَیِّ بنِ خَلَف. ترجمه: کسی که بر این نمازها پایبند باشد در روز قیامت برای او نور، برهان ونجات خواهد بود وکسی که برآنها پایبند نباشد برای او نور، برهان ونجات نخواهد بود ودر روز قیامت با فرعون،هامان، قارون وابی بن خلف محشور می گردد. اینسفارش  وهشدار نبوی تا جایی برای خانواده مسلمان مهم است که کودکان خردسال را نیز به نماز خواندن دعوت می کنند تا با آن عادت گیرند، چون پیامبر می فرماید : مُرُوا أولادَکُم بِاالصَّلاةِ وَهُم أبنَاءُ سَبعِ سِنِین وَاضرِبُوهُم عَلَیهَا وَهُم أبنَاءُ عَشرِ سِنِین وَفَرِّقُوا بَینَهُم فِی المَضَاجِعِ(به روایت حاکم وابوداود از عمرو بن العاص)ترجمه: هرگاه کودکانتان به سن هفت سالگی رسیدند آنها را به نماز خواندن دستور دهید و وقتی به سن ده سالگی رسیدند و(دستور شما را اجرا نکردند)آنها را به خاطر ترک آن تنبیه کنید(واز ده سالگی به بعد) بستر آنها را از هم جدا سازید.

 با نصب العین قرار دادن این آیات واحادیث است که تمام افراد چنین خانواه ایی متقی ونماز خوان هستند

3)چنین خانواده ای دارای برنامه، قوانین ومقررات خاصی است وبخاطراینکه اسرار وعیوبشان  مستوربماند اجازه نمی دهند هیچ فردی بدون اطلاع واجازة آنها وارد منزلشان شود واین ادب را از قرآن گرفته اند آنجا که می فرماید : یَایُّهَا الَّذین آمَنُوا لا تَدخُلُوا بُیُوتَاً غَیرَ بُیُوتِکُم حَتَّی تَستَأنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَی أهلِهَاذَلِکُم خَیرٌلَّکُم لَعَلَّکُم تَذَکَّرُون فَإن لَّم تَجِدُوا فِیهَا أحَدَاً فَلا تَدخُلُوهَا حَتَّی یُؤذَنَ لَکُم وَإن قِسل لَکُم ارجِعُوا فَا رجِعُوا هُوَ أذکَی لَکُم واللَّهُ بِمَا تَعلمَلُونَ عَلِیم. ترجمه: ای کسانی که ایمان آورده اید به خانه ای جز خانه های خودتان داخل نشوید مگر آنکه اجازه بگیرید وبرساکنان  آن خانه سلام کنیداین کار برای شما بهتر است امید است شمامتذکر شوید اگر کسی را در خانه ها نیافتید بدانجاها داخل نشوید تا به شما اجازه داده شود اگر هم به شماگفتند برگردید،پس بر گردید این (برگشتن  زیبنده تر به حالتان و)پاک تر برایتان می باشد خدا بس آگاه از کارهایی است که می کنید. نور. 28/27

درچنین خانواده ای برای فرزندانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند نیز آداب خاصی برای ورود به منزل یا اُتاق والدین وضع شده است ودر سورة نور آیة 59و58خداوند به والدین امر می کند که کودکانی را که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند را آموزش دهند که در سه حالت از والدین خویش اجازه ورود بگیرند
الف) قَبلَ صَلاة الفَجر:قبل از نماز صبح، زیرا مردم در این حالت در خوابند وپدر ومادر در رختخواب خود استراحت می کنند.
ب) وَحِینَ تَضَعُون ثِیَابَکُم مِنَ الظَّهِیرَة:هنگام ظهر زیرا زن ومرد لباس راحت می پوشند.
ج)وَمِن بَعدِصَلاةِالعِشَاء:بعد از نماز عشاء، زیرا وقت خواب واستراحت است.
اما پس از اینکه کودکان به سن بلوغ رسیدند غیراز کسب اجازه در این سه وقت،در اوقات دیگر هم باید اجازه بگیرند همانطور که در ادامه آیه آمده :  إذَا بَلَغَ الأطفَالُ مِنکُمُ الحُلمَ فَلیَستَأذَنُوا کَمَا استَأذَنَ الذِینَ مِن قَبلِکُم ترجمه:چون اطفال شما بالغ شدند باید اجازه بگیرند چنانکه کسانی که قبل از ایشان بودند اجازه می گرفتند.

4) در این خانواده زن ومرد بخاطر مودت ورحمت وتعلق خاطری که نسبت به هم دارند نمی گذارند اطرافیان در امور خانوادگی آنها دخالت ورزند،چون می دانند که دخالت اطرافیان ونزدیکان باعث مشکلات زیادی می شود واحیاناً حوادث تلخی همچون خودکشی،قتل وطلاق را موجب می گردد.آنها به خوبی به این مسئله واقفند که افرادی که می خواهند با ایجاد سوء ظن وفتنه جویی موجب بدبینی آن دو نسبت به یکدیگر ودر صدد جدایی آنها از یکدیگر هستند طبق فرمودة رسول اکرم از همکاران شیطان به حساب می آیند وافتخار همکاری با شیطان را دارا هستند، چون می دانند که یکی از راه های نفوذ شیطان دخالت در امورخانواده ها وجدا نمودن آن هاازیکدیگراست

همانطورکه پیامبر می فرماید: شیطان تخت خود را بر روی آب می گذارد وسپس سربازان خود را(برای فتنه انگیزی در میان مردم)برمی انگیزد پس نزدیکترین آنها به او از لحاظ منزلت فتنه انگیز ترین آنها است بعد یکی ازآنها می آید ومی گوید فلان کار وفلان کار را انجام داده ام شیطان می گوید چیزی نکرده ای. یکی دیگر می آید ومی گوید در میان خانواده ای اختلاف انداختم وآنها را رها نکردم تا اینکه آنها را از هم جدا کردم شیطان او را به خود نزدیک می سازد ومی گوید آفرین بر تو (کار خوبی انجام داده ای). به روایت مسلم.

همین است که خانواده مسلمان  اجازه نمی دهند کسی بی مورد در زندگیشان دخالت نموده تا شیطان به آرزویش نرسد و کانون گرم خانواده با دخالت دیگران از هم پاشیده نشود.

5) خانواده  مسلمان مکانی است برای تقوی وپرهیزکاری ، شکی نیست که افراد خانوادة مسلمان همانگونه که از “مارافعی” خشمگین که دارای زهر کشنده است می ترسند ، از مال حرام نیز هراس دارند زن مسلمان صبح که شوهرش سر کار می رود وی را سفارش می کند که هوشیار باشد به اندازه پوسته خرمایی مال حرام داخل کسب وکارش نگرداند،وآنرا برای فرزندانش نیاورد اگر چه در اثر تنگدستی بر روی زمین بخوابند ودر نهایت فقر وبی نوائی به سر برند چون او می داند که پیامبر فرموده که هرجسمی که با مال حرام بزرگ شود آتش شایسته آن است وبه همین خاطرزن مسلمان خواهان مسائل هزینه بردار نیست وتوجهی به خواسته ها وتوقعات بیش از حدی که با حقوق ودرآمد ماهیانه شوهرش ویا کسب وکار روزانه او همخوانی ندارد نمی کند بلکه به آنچه خداوند رزق وروزی آنان گردانیده است راضی، قانع وصابر است.
اسمعیل ابراهیمیان 1392/12/13 حمزه آباد.

نمایش بیشتر

اسماعیل ابراهیمیان

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ فعال دینی و دعوتگر

نوشته های مشابه

‫2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا