اصول

پاداش بی کران روزه ی شوال

بزرگی پاداش روزه شوال
روزه گرفتن یکی از عبادت هایی است که خداوند بزرگ، پاداش بزرگی را به آن اختصاص داده است. پیامبرمان(صلی الله و علیه و سلم) می فرماید: «ما من عبد صام یوما فی سبیل الله الا باعد الله بذالک الیوم وجهه عن النار سبعین خریفا» (رواه بخاری و مسلم). یعنی: «هر کس روزی را به خاطر خدا روزه بگیرد، خداوند در مقابل پاداش آن روزه، وی را هفتاد سال از آتش دوزخ دور می نماید».
بعد از تمام شدن ماه مبارک رمضان و به پایان رسیدن مراسم بندگی خداوند در آن، به ماه شوال رسیدیم که سنتی دیگر از پیامبر محبوبمان(صلی الله و علیه و سلم) در این ماه موجود می باشد که لازم است ما مسلمانان آن را از دست ندهیم و خیلی چابکانه و آگاهانه از زیر مسئولیت آن در آییم و در انجام آن سستی نکنیم؛ آن هم عبارت است از شش روز، روزه گرفتن در ماه شوال  که هر کس این شش روز را روزه بگیرد، پاداشی بس بزرگ و کم نظیر به او می رسد.

بیایید این مژده پیامبر(صلی الله و علیه و سلم) را مورد توجه قرار دهیم که می فرماید: «من صام رمضان ثم أتبعه ستا من شوال کان کصیام الدهر» (رواه مسلم). یعنی: «هر کس که ماه رمضان را روزه بگیرد و به دنبال آن شش روز از شوال را نیز روزه بگیرد، مانند آن است که تمام سال را روزه بوده باشد».
یا اینکه در فرموده ای دیگر می فرماید: «جعل الله الحسنه بعشر أمثالها، فشهر بعشره أشهر، و سته أیام بعد الفطر تمام السنه» (رواه النسائی و ابن ماجه و ابن خزیمه و ابن حبان). یعنی: «خداوند بزرگ پاداش هر کار نیکی را ده برابر می دهد، روزه ماه رمضان به اندازه ده ماه روزه گرفتن ثواب دارد و شش روز از شوال نیز برای هر روزه ده برابر پاداش دارد (که برابر دو ماه خواهد شد)، این مانند آن خواهد بود که تمام سال را روزه گرفته باشد».
آنچه لازم است که بدان اشاره ای داشته باشیم آن است که این شش روز در ماه شوال باشد، هر مسلمانی می تواند از روز دوم ماه شوال، یعنی روز پس از عید روزه بگیرد، چرا که روز عید فطر یک روز و لیکن عید قربان چهار روز است؛ اما در صورتی که فرد در ایام بعد از عید مهمان داشت، بهتر است روزه نباشد و حداقل هفته اول ماه شوال را به دیدار از خویشاوندان و صله رحم و دیدار دوستان و میزبانی از مهمانان اختصاص دهد، چرا که پسندیده نیست که مهمان داشته باشی و تو روزه باشی. بلکه طبق فرموده پیامبر عزیزمان(صلی الله و علیه و سلم) بهتر و پسندیده تر آن است که اگر مهمان برایت آمد، روزه ات را خورده و به میزبانی از وی بپردازی.
در پایان از خداوند منان می¬خواهم که توفیق گرفتن این شش روز از روزه¬های ماه شوال را به ما عنایت فرماید.
اللهم آمین

نویسنده: خیر الله ملا حسن کاسکه ای
مترجم: کلثوم حسن زاده

نمایش بیشتر

کلثوم حسن زادە

@@نویسنده و مترجم و شاعر ایران - آذربایجان غربی - سردشت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا