اصول

پاسخ به سه سوال فقهی در مورد « زکات»

*زکات از پول پیش دریافتی بابت اجاره خانه و ….

زکات پول پیش و زراعت و پول ازدواج

آیا زکات به پول پیشی که موجر از مستاجر می گیرد وهمچنین از پولی که بابت ازدواج کنار گذاشته می شود وهمچنین از پول کشاورزی تعلق می گیرد یا نه ؟

پاسخ : خیر. زکات به این گونه پول ها تعلق نمی گیرد؛ زیرا این گونه پول ها برای بازرگانی و معامله کردن کنار گذاشته نشده است و هم چنین براساس رایج مذهب حنفی و رای دوم امام نووی زکات به پول قرض نیز تعلق نمی گیرد.«مغنی المحتاج۴۱۱/۱»

***************************

*هزینه نمودن زکات برای امور مربوط به مسجد

آیا درست است پول زکات را برای امور مربوط  به مسجد هزینه کنیم؟

پاسخ: نظرهر چهار مذهب بر این است که درست نیست پول زکات را برای مسجد هزینه نماییم.

دکتر یوسف قرضاوی در کتاب «فقه زکات»می گوید: «ما اتفق علیه المذهب الاربعه فی هذا المصرف عدم جواز صرف الزکات فی جهات الخیر و الاصلاح العامه من بناء السدود و القناطیر ، و انشاءالمساجد و المدارس و اصلاح الطرق و تکفین الموتی» یعنی: هر چهار مذهب اهل سنت بر این نظر متفق هستند که درست نیست زکات را در امور خیریه مصرف نمود ؛ از جمله ساختن بندر و پل و ساختن مسجد و مدرسه وهمچنین درست کردن جاده و کفن و دفن مردگان»

احداث این گونه اماکن و فراهم نمودن این گونه امکانات برعهده دولت می باشد و در مرحله ی بعد بر عهده مسلمانان، برای همین نباید زکات در این راه ها صرف شود.

                                    ******************

*هزینه کردن زکات برای کمک به ازدواج جوانان

آیا درست است پول زکات خود را به جوان بی بضاعتی داد که با آن ازدواج کند؟

پاسخ : آیین بزرگ اسلام هم چنان که به خورد و خوراک و پوشاک و امکانات دیگر زندگی اهمیت می دهد به همان شیوه به تمایلات جنسی و آرزوهای درونی آدمیان نیز توجه نموده است.

دین مبین اسلام از تنها زیستن و مجرد زیستن انسان ها گریزان است و به ازدواج اهمیت فراوانی داده است و در این باره امام بخاری روایت نموده است که رسول الله فرمود:«من استطاع منکم الباءه فلیتزوج» ای جوانان هر کس از شما در توان دارد ازدواج نماید…..  

برای همین است که علمای دین  فرموده اند: «ان من تمام الکفایه ما یاخذه لیتزوج به اذا لم تکن له زوجه و احتاج للنکاح۴۰۰/۱»حاشیه الروض المربع

یعنی : که درست است به شخص فقیری که توانایی ازدواج ندارد زکات پرداخت نمود تا با آن ازدواج کرده و بدین گونه سر وسامان بگیرد.

خلیفه پنجم عمر پسر عبدالعزیز هر روز شخصی را مامور می کرد که در میان مردم ندا سر دهد :این المساکین؟ این الغارمون؟ این الناکحون؟»*البدایه والنهایه لابن کثیر*

کجایند انسان های فقیر؟ کجایند ورشکستگان و کسانی که می خواهند ازدواج کنند ؟ تا ما از بیت المال و زکات همکاریشان کنیم !

با توجه به این دلایل برایمان روشن می شود که اگر جوان فقیری که توانایی مالی ندارد ولی  در خود نیاز به ازدواج می بیند باید به او زکات داده شود به آن اندازه که بتواند با آن مخارج و هزینه های ازدواجش را با آن تامین کند.

      هیات علمی – دینی و هیات فتوای دینی علمای کوردستان عراق

منبع : www.zanayan.org

ترجمه از کوردی : سه وزه حیدری

نمایش بیشتر

سه وزه حیدری

@ مترجم وشاعر @ آذزبایجان غربی - مهاباد ☑ کارشناسی روانشناسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا