پنجاە حدیث نبوی در مورد زنان بخش دوم

زن در حدیث نبوی

پنجاە حدیث نبوی در مورد زنان

۱۳_ عقد «زن در مقابل زن» در اسلام
 از ابن عمر روایت است که می گوید: پیامبر ما را از این امر نهی نمودند.

۱۴_  صیغه موقت یا نکاح متعه 
حضرت علی(علیه السلام) از پیامبر(صلی الله علیه و سلم) روایت می کنند: نکاح موقت حرام است و از آن نهی کردەاند.

۱۵_  حضور در مراسم عروسی
پیامبر اسلام(صلی الله علیه و سلم) در این باره فرموده اند: هر یک از شما هنگامی که به مراسم عروسی دعوت شدید، بپذیرید و شرکت نمایید.

۱۶_ رفتار پیامبر با زنان
از جابر(رضی الله عنه) روایت شده است که: خدمت پیامبر(صی الله علیه و سلم) بودیم، زمانی که به مدینه نزدیک شدیم، پیامبر فرمودند آرام حرکت کنید که زنان بتوانند موهایشان را شانه و خود را مرتب نمایند.

 در روایتی دیگر آمده است که فرمودند: اگر یکی از شما مردان مدت زمانی طولانی در سفر بودید، بدون اجازه وارد خانه نشوید، مبادا که همسرتان در حالت ناخوشایندی باشد.

۱۷- نیکی به همسر
پیامبر(صلی الله علیه و سلم) قبل از وفاتشان وصیت نموده اند: برای رضای خدا مواظب همسرانتان باشید، آنان تحت حمایت و سرپرستی شما قرار دارند و امانت خداوند نزد شما هستند.

۱۸- بهترین شخص از دیدگاه پیامبر(صلی الله علیه و سلم)
حضرت(صلی الله علیه و سلم) فرموده اند: بهترین امت من کسانی هستند که با همسرانشان به نیکویی رفتار می کنند و من از بهترین مردان هستم برای همسرانم.

۱۹- زنانی که تمکین نمی کنند( ناشزه)
پیامبر(صلی الله علیه و سلم) فرموده است: اگر زنی محل خواب همسر خود را ترک نمود و نافرمانی کرد، فرشته گان تا زمان برگشت، بر این زن لعن و نفرین می فرستند.

۲۰- فاش نمودن اسرار همسر و خانواده
نبی رحمت(صلی الله علیە و سلم) راجع به این موضوع چنین فرمودند: زشت ترین شخصیت نزد پروردگار در روز قیامت کسی است که هر آنچه با همسر خویش انجام داده، در بیرون از منزل فاش سازد و این امر برای زن و مرد یکسان است.

۲۱- وصف زنان نزد همسر خود
پیامبر(صلی الله علیە و سلم) به زنان توصیه نموده اند: که هرگاه یکی از شما با زن دیگری روبەرو شد و اندام های وی را مشاهده نمود، نباید برای شوهر خود بازگو کند.

۲۲- خلوت میان زن و مرد
حضرت محمد(صلی الله علیە و سلم) فرموده اند: نباید مرد و زن نامحرم در مکانی خلوت کنند، که   محرمی حضور نداشته باشد.

همچنین آن حضرت می فرمایند: مبادا تنهایی به دیدن زنی بروید، مردی از انصار پرسید: ای پیامبر خدا اگر این زن با خانواده همسرش زندگی کند چطور؟ فرمودند این که مرگ است.

در حدیثی دیگر پیامبر(صلی الله علیه و سلم) فرمودند: هرگز زن و مردی به تنهایی نمی نشینند، مگر آنکە سومین آنها شیطان است.

قسمت دوم
شیدا محمودی

ادامه دارد

خروج از نسخه موبایل