تاریخ

پیامبر(ص) را اینگونه به جهان معرفی کنیم

پیامبر (ص) را چگونه به جهانیان معرفی کنیم؟

محمد(ص) در شبه جزیره عربی و در میان مردمانی به پیامبری برگزیده شد که به تعبیر قرآن “فی ضلال مبین” بودند و تغییر جامعه مذکور و هدایت و تربیت آن به عنوان وظیفه آن پیامبر هُمام معرفی شده بود.

در چنین جامعه ای ، محمد(ص) ، خود را به عنوان پیامبری معرفی کرد که از سوی خدا و جهت راهنمایی همه انسان ها مبعوث شده است ؛ همچنانکه خود را وارث پیامبران الهی سابق معرفی نمود ؛ آن حضرت به مردم گفت : رسالت من در طول رسالت پیامبران دیگر است نه در عرض آن ؛ مگر در موارد خاصی که نیاز به نسخ و تبدیل دارد.

حضرت محمد(ص) خود را خاتم انبیا معرفی فرمود همانطور که قرآن فرمود : وَ لکِن رسولَ اللهِ و خاتَمَ النّبیّین”

همچنین از پیامبر ما خواسته شده که اینگونه خود را به جهانیان معرفی کند ، قُلْ مَا كُنتُ بِدْعًا مِّنْ الرُّسُلِ /بگو: من از میان دیگر پیامبران بدعتی تازه نیستم.

به صورت کلی محمد(ص) مامور شده از طرف الله که خود را اینگونه معرفی کند:

«قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَر مِثْلُکُمْ یوحی إلَی أَنَّما إلهُکُمْ إِله واحِد بگو: همانا من بشری همچون شمایم (جز اینکه) به من وحی می شود که خدای شما خدای یگانه است. (سوره کهف، آیه 110)

پیامبر اسلام ، خود را به عنوان یک انسان با تمام نیازها و ضعف های انسانی به مردم معرفی نمود ، در ادبیات پیامبر(ص) مشاهده می شود که آن حضرت از نیازهای جسمی و جنسی و معنوی خود به عنوان یک انسان سخن می گوید ؛ از جمله در این حدیث شریف و صحیح «حُبّبَ الیَّ مِن دنیاکم ثلاثٌ: النساءُ و الطّیب و جُعلت قرّةُ عینی فی الصلاةِ: از دنیای شما سه چیز مورد علاقه من قرار داده شده است: زنان، عطر و نور چشم من در نماز است.

آری آن حضرت هم مانند ما چیزهای خاصی را دوست دارند و حتی بین دوست داشتنی ها فرق می گذارند؛ برخی را بیش تر و بعضی را کم تر دوست دارند. بوی خوش، همسران و نماز از دوست داشتنی ترها بود.

قرآن کریم از برداشت سوء برخی از مردمان عصر پیامبر از بُعد انسانی آن حضرت می گوید:

وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذِيرًا ﴿۷﴾ أَوْ يُلْقَى إِلَيْهِ كَنزٌ أَوْ تَكُونُ لَهُ جَنَّةٌ يَأْكُلُ مِنْهَا وَقَالَ الظَّالِمُونَ إِن تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَّسْحُورًا ﴿۸﴾ انظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثَالَ فَضَلُّوا فَلَا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلًا ﴿۹﴾

و گفتند اين چه پيامبرى است كه غذا مى‏خورد و در بازارها راه مى‏رود چرا فرشته‏اى به سوى او نازل نشده تا همراه وى هشداردهنده باشد (۷)يا گنجى به طرف او افكنده نشده يا باغى ندارد كه از [بار و بر] آن بخورد و ستمكاران گفتند جز مردى افسون‏شده را دنبال نمى‏كنيد (۸) نگر چگونه براى تو مثلها زدند و گمراه شدند در نتيجه نمى‏توانند راهى بيابند (۹)

پس از اعلام و ابلاغ این بخش از بیوگرافی و معرفی پیامبر توسط شخص خودش  به مردم ، به بخش دوم شخصیت منحصر به فردش پرداخت و گفت : (جز اینکه) به من وحی می شود که خدای شما خدای یگانه است ؛ آن پیامبر(ص) به مردم گفت که من با خداوند ارتباط مستقیم دارم و از طریق وحی هدایت های آسمانی را برای خوشبختیتان به ارمغان آورده ام و بدینگونه من پیام آور خدا به سوی شما هستم.

آن حضرت (ص) در این بخش از معرفی خود بر این نکته پافشاری نمود که ماموریت او تنها عبارت است از ابلاغ و تبلیغ رسالت و در این میان نمی تواند کوچکترین تغییر و تحریفی در آن ایجاد نماید و به همین خاطر است که می بینیم زمانی که عده ای از آن حضرت می خواهند که به منظور تامین خشنودی آنان تغییراتی را در برنامه ربانی ایجاد کند ، با قاطعیت اینگونه واکنش نشان می دهد : وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ قَالَ الَّذِينَ لاَ يَرْجُونَ لِقَاءنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هَذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَاء نَفْسِي إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَى إِلَيَّ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ ﴿۱۵﴾و چون آيات روشن ما بر آنان خوانده شود آنانكه به ديدار ما اميد ندارند مى‏گويند قرآن ديگرى جز اين بياور يا آن را عوض كن بگو مرا نرسد كه آن را از پيش خود عوض كنم جز آنچه را كه به من وحى مى‏شود پيروى نمى‏كنم اگر پروردگارم را نافرمانى كنم از عذاب روزى بزرگ مى‏ترسم   سوره یونس آیه (۱۵)

اصحاب رسول الله در شناختن شخصیت پیامبرشان آنگونه که خود بدان پرداخته بود کوچک ترین ابهام و تردیدی نداشتند و در برابر گوشه گوشه زندگانی و منش ایشان موضع شایسته و به موقع از خود نشان می دادند، در مواردی “سمعنا و اطعنا” زمزمه می کردند و در مواردی هم به ارائه نظرات خود می پرداختند که گاها با نقطه نظرات پیامبر محبوبشان هم خوانی نداشت.

باید در بررسی زندگانی رسول الله(ص) کاملاً منطقی و دقیق باشیم و طوری آن حضرت را به جهانیان بشناسانیم که قرآن کریم و احادیث نبوی معرفی نموده اند ؛ چرا که امروزه بسیار نیازمند دعوتگران حکیم و موقعیت شناسی هستیم که آگاهانه به معرفی رسول الله و اسلام بپردازند ، متاسفانه باید اعتراف کنیم که امروزه در اثر ندانمکاری های دوستان نادان و سیاه نمایی های بدخواهان کینه توز چهره ناشایستی از رسول الله و اسلام بویژه در مجامع غربی به نمایش گذاشته شده و می شود.

در پایان به یادآوری نقاطی می پردازیم که در باز معرفی پیامبر(ص) بویژه در عصر حاضر باید رعایت کنیم:

1-تاکید بر این نقطه که محمد(ص) علی رغم اینکه پیامبری معصوم است در ربوبیت و الوهیت الله کوچک ترین سهمی ندارد. رسول الله را به عنوان نابغه معرفی نکنیم ؛ چرا که او قبل از هر چیز پیامبر خداست و تمام موفقیت ها و دستاوردهای ستودنیش به این نقطه بر می گردد.

2-رسول الله (ص) در طول مدت رسالتش توانست بهترین انسان ها را با توجه به قرآن و سنتش تربیت کرده و تحویل جامعه دهد.تربیتی که از ویژگی هایش می توان به تدریجی بودن آن و گام به گام بودن و تداوم در آن اشاره نمود.

 و مخاطبان آیه «كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللّهِ  شما بهترين امتی هستيد از ميان مردم پديد آمده ، که امر به معروف و نهی از منکر می کنيد و به خدا ايمان داريد »همان انسان هایی هستند که توسط آن حضرت تربیت شده اند.

3-پیامبر ما محمد(ص) رسالتی مشخص و معین دارد و فهم آن برای همگان میسر و مقدور است و مطمئن ترین مرجع برای شناخت آن عبارت است از قرآن و سنت نه عملکرد مردمان موسوم به مسلمان عصر حاضر !

رسالت محمد(ص) در طول رسالت پیامبران الهی سابق قرار دارد نه در عرض آن و به تعبیر قرآن ، محمد خاتم النبیین است. و به نماز ایستادن پیامبران پشت سر حضرت محمد در شب اسراء بیانگر واگذاری  رهبریت بشریت بود به آن پیام آور صلح و آشتی برای همه ملت ها و ملیت ها.

4- محمد(ص) از آنجا که برای خوشبختی همه انسان ها مبعوث شده اند و باید غیر مسلمانان نیز از برکات آن حضرت سهمی داشته باشند ، آن حضرت دستور دادند که قانونی در مدینه تدوین شود که به موجب آن همه ساکنان مدینه م مرکز اصلی دولت نبوی اعم از مسلمان و یهودی و مشرک در کنار هم و به طور کاملاً مسالمت آمیز زندگی کنند.

از دیدگاه پیامبر ما ، مسلمان نبودن جرمی نیست که بخاطر آن بتوان با کسی جنگید و جنگ های تحمیلی رسول الله هم هرگز با این هدف که طرف ، مسلمان نیست صورت نگرفته است.

 والسلام

رسول رسولی کیا کارشناس ارشد قرآن و سیره

 

نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا