اصولعبادات

پیرامون آداب دعا – بخش دوم و پایانی

آداب دعا

دعا کردن خودش عبادت و البته مغز عبادت است..

 یکی از راه کارهایی بسیار مهم انسان جهت ارتقاء شخصیت و عبور از موانع دنیوی و اخروی و رسیدن به جایگاه ویژه و تقرب الی الله ، دعا کردن است ؛ چون دعا هم نیایش و هم آسایش وهم پالایش است . به همین دلیل است که از بدء خلقت انسان ها تا انهدام دنیا انسان احتیاج مبرمی به دعا کردن داشته و خواهد داشت ..

اما شرایط و شیوه و ابعاد آن در ادوار مختلف متفاوت بوده که اگر بخواهید به حداقل خواسته‌هایت  برسی باید دعاهایت را با شرایط خاص خودش بجا بیاورید. 

در بخش اول به شش (6)مورد از شرایط کلیدی جهت قبولی دعا اشاره کردیم ، در این بخش هم به پنج شرط کلیدی دیگر قبول شدن دعا بحث می کنیم به امید اینکه برای مؤمنان مثمر ثمر واقع شود.

  7-   کسی که دعا می کند باید خواسته های زیادی را با خداوند جل جلاله در میان بگذارد تا به حداقل آن برسد و هرگز نباید برای پذیرش دعاهایش عجله کند و همچنین نباید درخواست قطع صله رحم و انجام گناه بکند یعنی نباید بر ضد خود و برادران و خواهران دینی اش دعا کند ؛ بلکه باید به نفع بندگان خدا وآنچه باعث صلاح دین و دنیا و قیامت و نیل به قرب الی الله آنان می باشد دست به دعا بلند کند.

 نباید در دعاهایش انتظار داشته باشد فورا مستجاب شوند ؛ چون پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده‌اند :خداوند زمانی دعای بنده ای را مورد قبول قرار می‌دهد که درخواست گناه و قطع صله رحم ننموده و در قبول شدن آن عجله ای نداشته باشد ؛ عرض کردند:ای رسول الله عجله در قبولی دعا چیست؟ فرمودند : اینکه بنده خدا بگوید: ای پروردگار متعال من دعاهای بسیاری کرده ام ولی نتیجه ای را مشاهده نکرده ا م ؛ زیرا بنده ، با این بینش و منش استعجال ، خداوند را زیر سوال می برد! بخاری6340

  8 – باید دعا با قاطعیت باشد و شخص دعا کننده امید صادقانه به اجابت آن داشته باشد.  چون پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرمایند : کسی از شما هنگام دعا کردن نگوید خداوندآ اگر میل داری از گناهان من بگذر. یا اینکه بگوید: خداوندا  اگر میل داری! رحم به حال من بینوا کن چون شما نمی توانید خداوند جل جلاله را ملزم به کاری بکنید زیرا خداوند به نوع دعاهایت ترتیب اثر نمی دهد. امام مسلم – 2679 @ 

 9  –  کسی که دعا می کند باید فروتنی و زاری داشته و با میل و اشتیاق همراه با بیم و ترس از خالق درخواستش را مطرح نماید ؛ زیرا خداوند در قرآن کریم می فرمایند  (در نهایت ذلت و زاری و پنهانی در نفس خویش خداوند را بخوانید و حاجت خود را از او طلب کنید و در دعا کردن ملاحظه ادب کنید در حقیقت خدا آنهایی را که در دعا از حد تجاوز کنند دوست نمی دارد ) زیرا مراعات ادب در همه حال در حضور خداوند لازم است و على الخصوص در هنگام دعا کردن الأعراف 55  .

 در آیه دیگری نیز می فرمایند :  حضرت یحیی و همسرش در انجام کارهای نیک بر یکدیگر پیشی می گرفتند در حالی که چیزی را از خداوند طلب می کردند یا از چیزی می ترسیدند؛ رو به ما  (خداوند )می کردند و ما را به فریاد می خواندند  ( و در حالت فقر و غنی و سلامتی و بیماری وآسایش وتنگنا رو به درگاه خداوند متعال می کردند و در میان خوف و رجا می زیستند )و همیشه خاشع و خاضع ما بودند و از ما ترس داشتند تا اینکه زمینه ای برای قبولی دعاهایشان باشد الأنبياء 90

در آیه دیگری باز هم خداوند می فرمایند :(یا محمد صلی الله علیه و سلم ) پروردگار خود را در نفس خود در خفا و در مقام تضرع و خوف بدون فریاد و فغان با کلمات مخفی ذکر کرده و حمد و ثنای خداوند را بکن در اوقات صبح و عصر و همیشه و در همه حال خداوند را یاد کن و از غافلان مباش  .

10 -یکی دیگر از شرایط قبولی دعا این است که خورد و خوراک و پوشاک و مسکن و غیره دعا کننده حلال باشد؛ زیرا ابو هریره از پیامبر اسلام صلی الله علیه و سلم برای ما نقل می فرمایند که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده‌اند :ای مردم  !!خداوند جل جلاله خودش پاک و بدون عیب و نقص می باشد و تنها چیزهایی را که بدون عیب و نقص  و پاک باشد می پذیرد و خداوند دستورات ویژه ای را به مؤمنین داده است آن دستورات که به پیامبران عليهم الصلاة والسلام داده‌اند و به پیامبران فرموده‌اند :از چیزهایی حلال بخورید و از چیزهایی حلال هم در امور زندگی از آن استفاده کنید و اعمال نیکو را هم باید انجام دهید. سوره مؤمنون  آیه 51  

 خداوند این دستور را به تمام مؤمنان می دهد و می فرمایند : ای کسانیکه ایمان آورده اید از چیزهای پاکیزه بخورید که روزی شما ساخته ايم و سپاس ذکر خداوند را بجا آورید اگر او را پرستش می کنید  البقره 172 پس بکار بردن حرام انسان را از خداوند متعال دور می‌کند و به هیچ وجه دعایش مورد قبول واقع نمی شود ..

بعد از اینکه پیامبر صلی الله علیه و سلم این دو آیه را تشریح فرمودند بحث یک انسان را به تصویر کشیده و فرمودند :یک نفر اقدام به سفر طولانی جهت حج و یا تجارت و یا ادای صله رحم و غیره ۰۰ ۰۰ کرد و در این سفر خسته و کوفته و با موهای ژولیده و گرد و غبار هم تمام بدنش را در بر گرفته و بیچاره و درمانده در گوشه‌ای نشسته و دستانش را به سوی پروردگارش بلند می کند و خواسته‌هایش را از خداوند مطالبه می کند و می گوید : ای خدای من  !!  ای خدای من  ! !  ولی این بیچاره و درمانده ، نظری به غذا و مسکن و لباس و ۰۰۰۰ خود نکرده که از حرام تهیه شده اند و از هر جنبه ای از حرام خود را قوی کرده است !! چطور فردی با این شرایط دعاهایش مورد قبول واقع می شود ؟!! 

ابن رجب  (ر ح ) می گوید : خوردن و نوشیدن و پوشیدن حلال و تقویت کردن خود از طریق حلال سبب قبولی دعاها می‌شود.

اما امروزه که دعای کسی مورد قبول واقع نمی شود دلیلش این است که از روز اول زندگی در این دنیا آلوده به حرام می شویم و حرام قریب به اتفاق کل جامعه را در بر گرفته و ازدواج ها و ساختمان ها و اثاثیه خانواده نیز از طریق وام هایی حرام تامین می شود !!

 برای همین است که خداوند به دعای چنین اشخاصی توجه نمی کند و آن را نمی پذیرد پس باید از این وضعیت بیرون بیاییم و توبه کنیم و کلید حل مشکل خود را پیدا کنیم تا اینکه خداوند دعاهای ما را قبول کند  .

 11 –  شرط دیگر برای قبولی دعا این است که باید فقط از پروردگار بی همتا استمداد کنی و رو به درگاه غیر خداوند نکنی چون ابن عباس از پیامبر صلی الله علیه و سلم حدیث صحیحی را برایمان نقل می‌کند که پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده‌اند :هر وقت چیزی خواستید فقط آن چیز را از خداوند طلب کن چون گنجینه ای آسمان و زمین از آن خداوند است و فقط در دست او است پس به خاطر فقر و بیماری و مشکلات دیگر خداوند را فراموش نکنید و به درگاه غیر خداوند نروید چون آنوقت استعاره از مستعیر می باشد که کاملا غلط و بی نتیجه است چون به هر دری بروی او هم مثل شما دستش را به سوی پروردگار دراز کرده است و خودش از شما محتاج تر است …  پیامبر صلی الله علیه و سلم فرموده‌اند رزق به دنبال بندگان خدا می گردد و قبل از اجلش آنچه برای او تعیین شده است به دستش می رسد … پس سعی کن دعاهایت را متمرکز یزدان منان بکن تا اینکه نتیجه خوبی را کسب کنی.

زیاد از خداوند طلب بکن چون این دعاها از یکی از این سه حالت خارج نیستند.  1- کسیکه دعا می کند یا اینکه تا قیامت نتیجه را نمی بیند و در قیامت باعث سنگینی ترازوی حسناتش می شود.  2  -یا اینکه معلق بین آسمان و زمین می ماند و بلاها و مصائب سخت را از شما دور می کند .   3- یا اینکه در دنیا زود یا دیر نتیجه آن را می بینید. پس به این یازده شرطی که در بخش اول و دوم موضوع دعا ذکر کردیم که برگرفته از آیات قرآن و احادیث پیامبر صلی الله علیه و سلم است اهتمام ویژه ای بدهید تا اینکه یکی از این سه نتیجه را کسب کنی.. و در آخر برای حقیر عاصی دعا کن  ، إلهي عبدك العاصي أتاك   مقرا بالذنوب و قد دعاك  

ترجمه و تهیه: عبدالقادر عباسیان – قلات رش پیرانشهر

از طريق
عبدالقادر عباسیان
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا