اصول

چرا دعاهایمان پذیرفته نمی شود؟!

چرا دعاهای ما از جانب خدای متعال اجابت نمی شود ؟
شاید علت پذیرفته نشدن درخواست های ما به خاطر مسائل زیر باشد
1ـــ گاها ما چیزی را از خداوند می خواهیم که اگر به ما عطا کند نه تنها باعث خوشبختی وخوشحالی ما نخواهد شد ، بلکه فتنه و شر را نیز به دنبال خواهد داشت ، از همین منظر است که خداوند متعال می فرماید:( يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ) اي مؤمنان ! از مسائلي سؤال مكنيد ( كه خداوند از راه لطف از آنها سخن نگفته است ، و چه بسا به شما مربوط نبوده ، و چندان سودي براي زندگي شما نداشته باشند ، و ) اگر فاش گردند و آشكار شود شما را ناراحت و بدحال كنند.
2ــ ممکن است از روی جهل و نادانی چیزی را که از محرمات است و نسبت به آن کوچک ترین اگاهی نداریم ونباید طلب کنیم ،از خدا بخواهیم که اجابت فرماید ، در حالی که خداوند ما را نهی فرموده که محرمات را طلب کنیم ، همچنان که خداوند در سوره هود حضرت نوح را سرزنش می کند می فرماید 🙁 فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ) آنچه را از آن آگاه نيستي ( كه درست است يا نادرست ) از من مخواه .

این در حالی بود که حضرت نوح چیزی را از خداوند خواست که نبایستی طلب می کرد گفت 🙁 ‏وَنَادَى نُوحٌ رَبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنْتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ‏)
‏ نوح پروردگار خود را به فرياد خواند و گفت : پروردگارا ! پسرم ( كنعان كه امواج او را فرو بلعيده است ) از خاندان من است و ( تو هنگامي كه به من دستور فرمودي ، خاندان خود را سوار كشتي كنم ، در اصل وعده‌ي حفظ خاندان مرا داده‌اي ) و وعده‌ي تو راست است ( و خلافي در آن نيست ) و تو داورترين داوران و دادگرترين دادگراني ( و درددل مرا مي‌داني . پروردگارا ! لطفي و مرحمتي ) . ‏ ‏
همچنین این درخواست از باب طلب محرمات است مثل اینکه دعا کنیم خدا مسلمانی را  داخل جهنم بکند، یا اینکه مسلمانی را  لعنت کند یا اینکه از خداوند بخواهیم رحمت وبرکت خودش را شامل کافران گرداند .
3ــ چیز غیر ممکن ومحال را  از خداوند بخواهیم به عنوان مثال از خدا بخواهیم ملائک را به ما نشان دهد ، یا اینکه عمر ما را کم یا زیاد نماید .
4ــ چیزی را از خدا بخواهیم که خداوند متعال غیر آن را در دفتر اعمال ما به ثبت رسانده است .
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
منبع: جریدة الشعب
ترجمه : خلیل پارسا

نمایش بیشتر

خلیل پارسا

@نویسنده . مترجم . فعال دینی و مدنی @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا