عباداتعقاید

چرا رمضان در زندگی ما تغییر ایجاد نمی کند؟

عده ای رمضان و روزه را به باد مسخره می گیرند !

متاسفانه امروزه شاهد بی تاثیر بودن عبادتی به بزرگی روزه در زندگی مردم هستیم ؛ بسیاری از ما رمضان را روزه می گیرد و سی روز تمام از خوردن و آشامیدن خودداری می کند ولی دریغ از تغییری هرچند اندک در زندگی روزانه اش !

تازه هستند کسانی که روزه و روزه داران را از این بابت که عبادتشان تنها عبارت است از فروبستن دهان و بس به باد استهزا و تمسخر می گیرند و در این میان به عملکر ماقبل و مابعد رمضان استناد می کنند !!

 به خود بنگریم آیا واقعاً سخنان تمسخر آمیز این عده در باره ما صادق است یا کاذب؟!

باید اعتراف نمود بعد از ماه مبارک و پرفیض و برکت رمضان، صبر و تحمل و ترس از خدا و دوری از گناه مانند قبل از آن نمی‌ماند و به آن بی توجهی می‌شود. برای اثبات این گفته به خودمان بیندیشیم که قبل از رمضان و بعد از آن چگونه خواهیم بود؟ آیا هیچ تغییر و تحولی در درونمان بوجود آمده است؟ به روز عید و روزهای بعد از عید فکر کنیم که چگونه ایم؟ نشانه تغییر و تحول این است که بعد از عید به گناه و کارهای بد برنگردیم، ولی بیشتر مردم همین که رمضان تمام شد، به کارهایی که قبل از رمضان انجام می‌داده‌اند برمی‌گردند.

 ریشه مشکل کجاست؟

اگر ما مانند ایمانداران صدر اسلام برای رمضان و استقبال از آن و بندگی خدا در آن آمادگی لازم را داشتیم، این چنین تغییراتی بعد از رمضان در درون و کردارمان دیده می‌شد. اما بیشتر ما فکر می‌کنیم که رمضان بند و زنجیری است و بعد از آمدن عید از دست آن رها می‌شویم و هر کاری که دلمان خواست باید انجام دهیم.

کسانی که در شب‌های رمضان مشغول گوش دادن آهنگ‌ها و ترانه ها می‌شوند و به بازارها و کوچه و خیابان‌ها می‌روند و به خانواده‌ اشان این اجازه را می‌دهند که هر کاری دلشان خواست انجام دهند، می‌بینیم که در روز عید بدتر از روزهای رمضان این کار را می‌کنند!

شگفت تر این که می بینیم کسانی که در شب‌های رمضان مشغول نماز و تراویح و قرآن خواندن بوده اند، در روز عید با کسانی همسان می‌شوند که ازعبادات دور بوده اند و با آن‌ها در کارهای غیرشرعی آمیخته می‌شوند!

آیا نباید از خود بپرسیم رمضان چه تأثیری بر دل هایمان گذاشته است؟! پس تأثیر نماز و تراویح هایی که انجام داده ایم چی شد؟! تأثیر خواندن قرآن و ذکر و یاد خدا کجا رفت؟!

آری می‌بینیم که پس از رمضان چندان تغییراتی در دلهایمان بوجود نیامده یا بعضی وقت‌ها متوجه خواهیم شد که ماه رمضان اصلاً هیچ تأثیری در دل‌هایمان نداشته است.

 حال و وضعمان این گونه است و عبادتی به بزرگی روزه و رمضان هم از تاثیر در زندگی ما بازمانده است و از این جهت به هیچ صراطی مستقیم نیستیم، شایسته است اعتراف کنیم که این واقعیت زندگی ماست و باید خود را اصلاح کنیم و برای ایجاد تغییر و دگرگونی در خود و زندگی مان تلاش نماییم ! همانگونه که خداوند بزرگ در قرآن کریم در سوره رعد آیه ۱۱ می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ» یعنی: «خداوند حال و وضع هیچ قوم و ملّتی را تغییر نمی‌دهد (و ایشان را از بدبختی به خوشبختی، از نادانی به دانائی، از ذلّت به عزّت، از نوکری به سروری و… و بالعکس نمی‌کشاند) مگر این که آنان احوال خود را تغییر دهند.»


بدون شک خداوند حال و احوال هیچ کسی را دگرگون نمی‌سازد تا خود نخواهد؛ امروزه مسلمانان از بی چاره‌ترین افراد روی زمین و از فقیرترین ملت‌های دنیا هستند و بیشتر آن‌ها از نادانی و بی‌سوادی و بیماری که نصیبشان شده رنج می‌برند! این در حالی است که قرآن و سنتی در دست دارند که هیچ کدام از ملت‌های دنیا از آن بهره‌مند نیستند! سرزمین هایی هم که در آن زندگی می‌کنند، از هر لحاظ از بهترین و خوبترین سرزمین های دنیاست، فصل‌های سال که هر کدام خیر و برکت مخصوص به خود را بر سرشان می‌باراند؛  اما با این حال هم وقتی به وضع مسلمانان نگاه می کنیم می ببینیم که حالشان چگونه است؟ و چرا؟

همه بخاطر این است که مسلمانان دل هایشان تغییری نکرده و در نتیجه هیچ تغییر و تحولی در زندگی خود بوجود نیاورده‌اند. براستی  اگر مسلمانان به شیوه‌ای درست روزه بگیرند، زندگیشان تغییر می‌کند! اگر حج را به درستی انجام دهند و ببیند و درک کنند که حج چه معنا و پیامی دارد، زندگیشان تغییر می‌کند و  این زندگی پست به زندگی باعزت و شرف و سربلندی تبدیل می‌شود. از گرسنگی و بیماری و بیچارگی و سر به زیری به سربلندی و قدرت و عزت و خیر و خوشی و استقرار در زمین تغییر شرایط خواهند داد ! همان گونه که اصحاب و یاران پیامبرکه خداوند از آنها راضی باشد، با بندگی و ستایش خداوند بزرگ به سروران و معلمان دنیا تبدیل شدند.

آری؛ این روزه‌ای که پرهیز از خوردن و آشامیدن است همان روزه است و تغییری نیافته است، اما کجاست دل هایی که به آن احترام گذاشته و آن را قبول داشته باشند؟ دل ما و دل آن ها چه فرقی با هم دارد؟! تفاوت بین کردار ما و کردار آنها در چیست؟! روزه‌ی ما کجاست و روزه‌ی آنها کجاست؟!

تهیه و نگارش: پدر محمد
ترجمه: ناهید ایران

نمایش بیشتر

ناهید ایران

استان آذربایجان غربی - مهاباد مترجم فعال دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا