تاریخ

چرا مخالفت با روز «ولنتاین»

فایق رسولی سالاره – سردشت

مخالفت با گرامی داشت این روز که در ایران به روز عشق مشهور است هرگز به این منظور نبوده که از عشق و مهرورزی بین انسان ها سخن رانده می شود بلکه نوک پیکان مخالفت با این پدیده متوجه پشت پرده و انگیزه مبدعان و مروجان این روز است که جای تامل و تانی بسیاری دارد که در نکاتی و به شرح زیر به استحضار می رساند

اولا: اشتباه ما در این است که همیشه ظاهر قضیه را می بینیم و به حقیقتی که در پشت آن نهفته است هیچ توجهی نمی کنیم ، زیرا آن احساسات و عواطفی که بوسیله آن ما را فریفته اند چیزی جز عشق لجام گسیخته و پیدا کردن دوست دختر و دوست پسر نیست و اگر به حقیقت این جشن در بین آنها دقت کنیم خواهیم دید که آنها هدفی جز رواج اباحی گری و روابط جنسی نامشروع و بدون حد و مرز ندارند و بدون شک آنها از عشق پاک و بی آلایش بین زن و شوهر سخن نمی گویند و هیچ فرقی بین محبت شرعی میان زن و شوهر با محبت نامشروع میان معشوقه ها قائل نیستند!

دوماً: اسلام هرگز این اجازه را نمی دهد که ابراز احساسات و عواطف یک مسلمان سبب شود که با سلیقه خود ، روزی را  به عنوان عید انتخاب کرده و در آن روز جشن بگیرد ، چه رسد به اینکه آن عید از طرف کفار وارد جوامع ما شده باشد!!

اسلام ، فرزندانش را طوری تربیت کرده است که یک شوهر، در طول سال به همسرش محبت کند و به او عشق ورزد و محبتش را بوسیله هدیه دادن و از راه های مختلف دیگر به همسرش ابراز دارد ؛ بنابراین ما مسلمان ها از نظر محبت هیچ کمبودی نداریم تا سبب شود در سال ، یک روز را جهت این کار اختصاص دهیم!

سوماً: هیچ دینی مانند دین اسلام ، اینگونه پیروانش را به محبت با همدیگر و ایجاد انس و الفت بین آنها تشویق نمی کند  و برای این کار روز خاصی را در نظر نگرفته چنانچه پیامبر صلی الله علیه و سلم می فرماید: «إِذَا أَحَبَّ الرَّجُلُ أَخَاهُ، فَلْیُخْبِرْه أَنَّهُ یُحِبُّهُ» ( امام ابوداوود و ترمذی روایت کرده اند و شیخ البانی آن را صحیح دانسته). (هر گاه فرد، برادرش (دینی یا نسبی) را دوست داشت، او را آگاه نماید که دوستش دارد).

 و در حدیث دیگر می فرماید:« وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لا تَدْخُلُوا الجَنَّهَ حَتَّى تُؤْمِنُوا، ولا تُؤْمِنُوا حَتَّى تَحَابُّوا، أَوَلا أَدُلُّکُمْ عَلَى شَیءٍ إِذَا فَعَلْتُمُوه تَحَابَبْتُمْ؟ أَفْشُوا السَّلامَ بینَکم» (رواه مسلم) ( سوگند به کسی که جان من در دست اوست، وارد بهشت نمیشوید تا این که ایمان داشته باشید و ایمان نخواهید داشت تا آنکه همدیگر را دوست داشته باشید؛ آیا شما را راهنمایی کنم به چیزی که اگر آن را انجام دهید، همدیگر را دوست خواهید داشت؟ سلام را در میان خودتان افشا و پراکنده و عمومی کنید).

برادر و خواهر مؤمن و مسلمان.. چگونه برنامه های غرب می تواند ما را به ساحل خوشبختی و نجات برساند در حالی که اگر کمی به وضعیت خود آنها بنگریم ، خواهیم دید که به قول معروف (اگر کچل می توانست مرض کچلی را  درمان کند، اول خود را درمان می کرد). یا به قول معروف (فاقد الشئ لا یعطیه) یعنی: (آنکه خود چیزی ندارد نمی تواند به دیگران ببخشد).

 از همان کسانی که هر ساله عید والنتاین را جشن می گیرند و آن را در جوامع ما نیز ترویج می دهند می پرسیم: وضعیت خانوادگی آنها چگونه است؟ آیا این مراسمی که هر ساله تکرار می شود توانسته است کانون خانواده هایتان را گرم کند یا عکس آن اتفاق افتاده است؟

به این آماری که از طرف کشور های غربی ارائه شده است دقت بفرمایید:

۱- در تحقیقاتی که در سال ۱۹۸۷ میلادی در آمریکا صورت گرفته آمده است: ۷۹% از مردان ، زنان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند

۲- در تحقیقاتی که دفتر رسمی روان درمانی در آمریکا به عمل آورده آمده است:

* ۱۷% از زنانی که به اورژانس مراجعه می کنند ، از قربانی های ضرب و شتم شوهران یا دوستانشان هستند.

* ۸۳% از زنانی که به بیمارستانها جهت معالجه زخم های روی بدنشان مراجعه می کنند ، نتیجه ضرب و شتم بوده است ..

و در ادامه می افزاید زنان بیشتری هستند که به بیمارستان ها مراجعه نمی کنند بلکه در منزل به مداوای زخم های خود می پردازند!

۳- مجله تایم آمریکایی این خبر را منتشر کرده است که حدود ۴۰۰۰ زن از هر ۶ میلیون زنانی که توسط شوهرانشان مورد ضرب و جرح قرار می گیرند ، از دنیا می روند!

۴- در تحقیقاتی که در کشور آلمان به عمل آمده نشان داده است که: سالیانه حداقل ۱۰۰ هزار زن بی رحمانه مورد شکنجه های بدنی و روانی از طرف شوهران یا مردانی که با آنها ارتباط دارند ، قرار می گیرند؛ و حتی احتمال می رود که این رقم به میلیون هم برسد.

۵- در فرانسه سالیانه حدود ۲ میلیون زن مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.

۶- در انگلیس طبق یک نظر سنجی که ۷۰۰۰زن در آن شرکت داشتند ، ۲۸% از آنها قائل به این بودند که از طرف شوهران و دوستانشان مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.

بعد از اینکه برای ما وضعیت جوامع غربی مشخص شد ، چگونه باور کنیم که عید والنتاین سبب استحکام رابطه بین زن و شوهر می شود؟

و اگر چهره پلید این عید که در پشت نقاب دوستی و محبت پنهان شده را می دیدیم متوجه می شدیم که جز دعوت به انحلال و فروپاشی خانواده ها و انتشار فسق و فجور و روابط نامشروع در جامعه چیز دیگری نیست.

آیا زمان آن فرا نرسیده است که به خود بیاییم و در مقابل سیل حملات فرهنگی دشمنان اسلام آگاه باشیم و دیگران را نیز از خواب غفلت بیدار کنیم؟ آیا وضعیت ناهنجار جوامع غربی که در باتلاق فساد اخلاقی فرو رفته است که حتی خود آنها نیز از آن رنج می برند نباید برای ما درس عبرتی باشد؟ فکر نکنیم عادات و رسومی که از جانب آنها سرازیر جوامع اسلامی شده است و با کمال تأسف جوان مسلمان بدون اینکه به محتوای آن بیندیشد از آن تبعیت می کند ، نشانه فرهنگ و تمدن است ، خیر ؛ بلکه بر عکس از زمانی که مسلمانان به فرهنگ غنی اسلامی پشت پا زده اند و به فرهنگ بیگانه روی آورده اند ، به این روزگار بد افتاده اند!

برخورد با برگزارکنندگان والنتاین

 

ایران

 

در ایران از سال ۱۳۸۹ تولید انواع پوستر، بروشور، جعبه و کارت‌های تبلیغاتی با نمادهای قلب، نیم قلب، گل رز قرمز و هر گونه فعالیتی مبنی بر اطلاع‌رسانی در این روز ممنوع است و از سوی مراجع قانونی با واحدهای متخلف برخورد قانونی می‌شود.گروهی دیگر به جای آن جشن اسفندگان را که برگرفته از آیین‌های ایرانی است و در روز پنجم اسفند (اسفندروزازاسفندماه) برگزار می‌شود، را به جای والنتین پیشنهاد می‌کنند. .اسفندیار اختیاری، نماینده زرتشتیان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی جشن مهرگان را روز عشق حقیقی و واقعی در فرهنگ ایرانی می‌داند و به نظر وی مردم باید به جای ولنتین این روز را زنده کنند. با این وجود این روز در میان معدودی از جوانان ایرانی محبوب است و آن را گرامی می‌دارند.

?عربستان سعودی

در عربستان سعودی فروش محصولات مربوط به روز والنتین مانند گل رز در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۸ ممنوع شد و پلیس مذهبی این کشور از مغازه داران خواست تا چنین چیزهایی را به فروش نرسانند.

?مالزی

در مالزی برخی مقامات حکومتی و مذهبی به‌دلیل آنچه که «نامتناسب بودن» این جشن با فرهنگ مسلمانان آن کشور می‌دانند، با به ‌راه‌اندازی کمپین ضد ولنتاین، تلاش کرده‌اند مردم را از برگزاری مراسم روز ولنتاین بازدارند.

 در چند ایالت مالزی، مقامات در صدد وضع قوانینی هستند که مانع از برقراری رابطهٔ جنسی ـ پیش از ازدواج ـ میان دخترها و پسرهای مجرد در هتل‌ها شوند ؛ اما همهٔ مردم آن کشور با مواضع ضد ولنتاین حاکمان آن کشور موافق نیستند و برخی برگزاری این جشن را بی‌ضرر می‌دانند.

 

گردآوری و ارسال : فایق رسولی سالاره – سردشت

نمایش بیشتر

فایق رسولی سالاره

استان آذربایجان غربی - سردشت طلبه و دانشجو مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا