تاریخ

چند نکته در باره جسد فرعون مصر

داستان جسد فرعون و ایمان آوردن دانشمند فرانسوی موریس بوکای

هنگامی که فرانسوا میتران در سال ۱۹۸۱رئیس جمهور فرانسه شد، در اواخر ریاست جمهوریی او فرانسه از دولت مصر خواست که جسد مومیایی شده فرعون را برای پاره ای از آزمایشات و مطالعات تاریخی تحویل فرانسه بدهد، وقتی جسد دیکتاتورترین انسان شناخته شده به فرانسه رسید در بدو ورود به فرودگاه نخست وزیر وقت همراه وزرایش به استقبال او رفتند، جسد با تشریفات و خوش آمد گویی رسمی به آزمایشگاه مخصوص آثار و ابنبه های تاریخی فرانسه فرستاده شد و کالبد شکافان و جراحان و باستانشناسان خبره به کار کارشناسی روی آن پرداختند.

سرپرست جراحان و کالبد شکافان این مومیای (پرفسور موریس بوکای) بود. وقتی که کارشناسان مشغول ترمیم جسد بودند، موریس بوکای درباره نوع مرگ فرعون تحقیق می کرد، جسد رامسیس دوم شباهت کمتری با مومیایی های که بیشتر دیده بود داشت و نوع مرگش در هاله ای از ابهام بود هنگامی که باند مومیایی را باز کردند دستهایش به اطراف چرخید با این حال تصور براین بود که مسئول مومیایی جسد، بزور دستش را روی قفسه سینه اش نگه داشته و مانند دیگر مومیایی های پیشین نبود.

موریس بوکای می گوید: بعد از آزمایشات و کالبد شکافی های بسیار با اشعه ایکس معلوم کرد که استخوانهای فرعون شکستند بدون اینکه آسیبی به پوستش وارد شود و این بزرگترین سندیست که فرعون در آب غرق شده و استخوانهایش با فشار آب شکستند و بدون اینکه پوستش زخمی برداشته باشد. این دلیل مهمی می تواند باشد بر غرق شدن فرعون در آب دریا.
بعد از غرق شدن فرعون در آب، خیلی سریع جسدش را بیرون آوردن و مومیایی کردند.
دانشمندان به نوع قرار گرفتن دست فرعون پی بردند که چرا به این شیوه غیر معمول مومیایی شده است.
احتمال می رود در هنگام غرق شدن افسار اسب یا شمشیر به دستش بوده و در همان لحظه بر اثر اصابت سریع آب با افسار اسب خود را نگه داشته و بدین شکل دستش خشک شده است.

علم پزشکی ثابت کرده که؛ هیچ عضوی از بدن بعد از خشک شدن تغییر نخواهد کرد.

چیزی که پرفسور موریس بوکای را متعجب کرده این بود که چرا این جسد از مومیایی های دیگر بیشتر سالم مانده، با اینکه مانند آنها در آب غرق شده؟
پرفسور بوکای در این باره تحقیق بیشتری کرد، در کنفرانس ارائه این تحقیق به او اطلاع دادند که ۱۴ قرن پیش در قرآن به نوع مرگ فرعون اشاره شده و برای موریس بوکای این خبر جالبی بود چون علم پزشکی و کامپیوتر برای تحقیق این مسئله در اوایل کار قرار داشتند و برای پیدا کردن نتیجه کارشان راه طولانی باید طی می کردند. این در حالی بود که جسد مومیایی در سال ۱۸۹۸ پیدا شده بود.
موریس بوکای می دانست که در انجیل و تورات(عهد قدیم) فقط از غرق شدن فرعون و سپاهیانش بحث کرده و درباره عاقبت آن هیچ مطلبی نگفته اند.

بعد از اینکه مومیایی را به مصر برگرداندند، موریس بوکای برای تحقیقات بیشتر راهی کشورهای اسلامی شد تا دیداری با جراحان و باستان شناسان مسلمان داشته باشد. در اولین دیدار آیه ۹۲ سوره یونس را نشانش دادند و او با صدای بلند ایمان آوردن خود را اعلام کرد و به فرانسه بازگشت و طی ده سال تحقیقات علمی کشف شده ی که در قرآن مشابه آن و رقیبی برای آن نتوانست پیدا کند و برایش روشن گشت که (لایاتیه الباطل من بین یدیه و لامن خلفه. تنزیل من حکیم حمید)
موریس بوکای کتابی به نام؛ قرآن تورات و انجیل و علم منتشر کرد که چاپ اول آن نایاب گشت و هنوز بسیاری برای پیدا کردن کتاب تلاش می کنند.

ترجمه:ژیان ابراهیم پور
منبع: سایت مرکز صلاح الدین

از طريق
ژیان ابراهیم پور
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

ژیان

استان آذربایجان - سردشت مترجم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا