خانواده

چکار کنیم که فرزندانمان پیامبر را دوست بدارند؟ (3-2)  

@ دوم: چگونه پیامبر (ص) را به فرزندانمان شناسایی کنیم و در مورد آن بزرگوار برایشان بحث کنیم؟

باید هر کدام از پدر و مادر در هنگام بحث کردن از هویت و شخصیت رسول خدا برای فرزندانشان نکات زیر را مراعات کنند:

1- اطلاع کامل از بحثی که پیرامون شخصیت پیامبر (ص) ارائه می‌شود، همچنانکه خداوند در مورد ایشان می‌فرماید: ‹‹ یا أَیهَا النَّبِی إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ شَاهِداً وَمُبَشِّراً وَنَذِیراً (45) وَدَاعِیاً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجاً مُنِیراً (46) وَبَشِّرْ الْمُؤْمِنِینَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنْ اللَّهِ فَضْلاً کَبِیراً ›› ای پیامبر ما تو را به عنوان گواه و مژده رسان و بیم دهنده فرستادیم * و به عنوان دعوت کننده ی به سوی خدا طبق فرمان الله، و به عنوان چراغ تابان…* ای پیامبر به مؤمنان مژده بده که ایشان از سوی خدا نعمت فراوانی دارند.

2- اطلاع کامل از نمایش دادن جنبه‌های هدایت گرانه ی شخصیت پیامبر (ص): تمامی‌ جنبه‌های شخصیت پیامبر (ص) برای ما همانند چراغی در دل تاریکی برفراز راهمان می‌باشد، و لازم است روی این نکته بسیار تأکید کنیم که تنها شخصیت ایشان برای ما الگو و اسوه و راهنما و مایه پیروزی در دنیا و آخرت است.

3- لازم است به سؤلات عمده ی کودکان در مورد محبت پیامبر (ص) پاسخی رسا و روشن بدهیم: بسیاری از کودکان می‌پرسند: چرا لازم است پیامبر را دوست داشته باشیم؟ و نسبت به ایشان مؤدب باشیم؟ و نام او را بزگوارانه ذکر کنیم؟ و همیشه بر او درود و سلام بفرستیم؟ و…، باید با بیانی رسا و شیوا به سؤلات آنها پاسخ دهیم و به آنها یاداور شویم که پیامبر (ص) در راستایی نجات و هدایت بشریت به یکتا پرستی و زندگی مسالمت آمیز و نابود کردن طاغوت و ستمگر نقش به سزایی را ایفا نموده است و انسان را به دنیای متافیزیک آشنا کرد و او را در دنیای فیزیک منحصر نکرد و…

4- اینکه در هنگام بحث و گفتگو با فرزندانمان روی این نکته تأکید کنیم که پیامبر (ص) نزد خداوند متعال و نزد سایر پیامبران عالی مقام دارای فضل و مقام و منزلت ویژه ای می‌باشد، وهمچنین فضیلت شفاعت کردن ایشان در روز واپسین، و منزلت والای ایشان در بهشت جاودان را به آنها یاداور شویم.

 و این حدیث صحیحی که در صحیح مسلم و بخاری آمده را برایشان توضیح دهیم که ابوهریره (ص) می‌گوید: پیامبر (ص) فرمود: اُعطیتُ خمساً لَم یُعطهُنَّ اَحدٌ مِنَ الاَنبیاءِ قَبلِی: نُصرتُ بالرُّعبِ مَسیرة شَهرٍ و جُعِلَت لِیَ الاَرضُ مَسجِداً و طَهوراً، و اُحِلَّت لِیَ الغنائمُ، و اُرسِلتُ اِلیَ الخَلقِ کافّة وَ خُتِمَ بِیَ النّبیونَ. پنج چیز از جانب خدا به من بخشیده شده که به هیچ یک از پیامبران پیشین بخشیده نشده است:

خداوند با قرار دادن ترس در دل دشمنانم که به فاصله ی مسیر یک ماه از من دورند، مرا یاری داده است.

– زمین برای من (و امتم ) به عنوان مسجدو پاک کننده قرار داده شده است.

-غنیمت جنگی برای من حلال شده است.

– قبلاً هر پیامبری تنها بسوی قوم خود فرستاده می‌شد، در حالی که من به سوی تمام انسانها فرستاده شده‌ام.

– شفاعت (عظمی) به من داده شده است.

5- بحث کردن در مورد گواهی و بشارت پیامبران قبلی به آمدن پیامبر (ص):

 ما باید با بیانی شیوا داستان سفر اسراء و معراج پیامبر (ص) را برای فرزندانمان بیان کنیم، و به آنها یاد دهیم که پیامبر (ص) خاتم پیامبران است و رسالت سایر پیامبران به و سیله ی قرآن مجید ( رسالت آسمانی پیامبر اسلام ) نسخ و ملغی شده است، و قرآن مجید خیر و برکت فراوانی را در خود جای داده و هدایت جامعه ی بشری در گرو آن می‌باشد.

و همچنین باید بسیار حکیمانه و دلسوزانه آنها را به پیروی ازقرآن تشویق کنیم، و با بیانی رسا و شیوا تمامی بدعت ها و نوآوری های دینی را برایشان توضیح دهیم

سایت به‌خته‌وه‌ری(سعادت)

ترجمه:   سردار شمامی

نمایش بیشتر

سردار شمامی

@ کردستان - بانه @ نویسنده - مترجم @ فعال دینی و اجتماعی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا