اصول

چگونه عاشق خدا باشیم (۲-۲)

اسبابی که باعث جلب محبت خدا می شوند:

۱- قرآن و نقش آن در به وجود آوردن ایمان :

قرآن بزرگترین وسیله برای شناخت الله متعال می باشد وبزرگترین وسیله ایست که شناخت را به ایمان تبدیل کرده واحساس محبت رادر دل و قلب انسان بر می انگیزد ، تا انسان متوجه مولای خود شود .

پیامبر (ص) می فرماید: عَنْ عَبْدِ اللهِ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: مِنْ سَرَّهُ أَنْ یَعْلَمَ أَنَّهُ یُحِبَّ اللهَ وَرَسُولَهُ، فَلْیَقْرَأْ فِی الْمُصْحَفِ ، هرکس که بخواهد خدا ورسولش را دوست بدارد پس قرآن بخواند . (شعب الایمان للبیهقی)

قرآن عقل را مخاطب قرار داده وآن را قانع می کندواحساسات نسان را برمی انگیزد تا انسان دنبال حقائق برود وبا تفکر در حقائق به ایمان محکم دست یابد.

آنچه قاری قرآن را کمک میکند تا به خوبی از قران بهره ببرد، التزام به اوامر خداوند در تفکر وتدبر در آیات قرآن میباشد چون فهم وتدبر عقل را مخاطب قرار می دهد ، در این میان اگر مقداری عاطفه به آن آمیخته شود عقل به یقین می رسد واین اسلوب در هیچ کتابی غیر از قرآن وجود ندارد. أَوَلَمْ یَکْفِهِمْ أَنَّا أَنزَلْنَا عَلَیْکَ الْکِتَابَ یُتْلَى عَلَیْهِمْ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَرَحْمَهً وَذِکْرَى لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ . آیا برای آنان کافی نیست که این کتاب را بر تو نازل کردیم که پیوسته بر آنها تلاوت می‌شود؟! در این، رحمت و تذکّری است برای کسانی که ایمان می‌آورند (و این معجزه بسیار واضحی است). (عنکبوت-۵۱)

ابن رجب  (ره) می فرماید: شنیدن قرآن ایمان را در قلب می رویاند همانند آب که دانه را می رویاند.

نکته ای که به آن اهتمام باید شود این است که کاشتن ایمان در قلب انسان به وسیله ی خواندن قرآن کامل نمی شود مگر اینکه خواندن قرآن همراه با فهم وخشوع وخضوع باشد .

حذیفه بن الیمان (ره) میفرماید : قران را همراه حزن وباترتیل بخوانید وآن را خشک (بدون خشوع وخضوع) نخوانید .(لمحات الانوارللغافقی ۵۵۶)

منظور از تدبر در قران این نیست که برهرکلمهای از قرآن وقف کنیم بلکه باید هنگام قرائت قران خشوع خضوع داشته باشیم وتمام حواسمان به آن باشد تاقرائت قرآن محبت را در دل بکارد.

برادر عزیز : براستی بزرگترین ومهمترین وسیله برای جلب محبت خدا خواندن قرآن همراه با تدبر است ، خود وشما را به به تلاوت وتدبر در قرآن توصیه میکنم تا در خلال خواندن قرآن محبت خدا را بدست آورده و عاشق الله شویم آری چه خوش است حال کسی که روزانه برای تلاوت قرآن برنامه ای داشته وهمیشه در پی کسب محبت الله باشد.

ابن رجب (ره)می فرماید: تلاوت قرآن همراه تدبر وتفکر به خصوص آیاتی که در برگیرنده ی اسماء وصفات الهی است ، محبت الله را به دنبال دارد. (استنشاق النسیم الانس لابن رجب ۵۵)

همچنین پیامبر (ص)میفرماید :  ألا من اشتاق إلى الله فلیستمع کلام الله فإن مثل القرآن کمثل جراب مسک أی وقت فتحه فاح ریحه» (رواه الدیلمی عن أبى هریره، کذا فی کنز العمال (۲۴۷۲).) آگاه باشید آنکه مشتاق الله است پس قرآن گوش دهد ، قرآن همانند عطر خوش بویی است که هر وقت در آن بازشود بوی خوشش استشمام میشود.

همچنین می فرماید : ما من کلام أعظم عند الله من کلامه، وما ردَّ العباد إلى الله کلامًا أحب إلیه من کلامه» (رواه الدارمی (۳۳۵۴).) هیچ کلامی نزد الله از کلام خود (قرآن) بزرگتر نیست وهیچ کلامی بین بنده وخدا ردو بدل نمی شود که محبوب تر از قرآن باشد .

پس حال ووضعیت ما چگونه است در حالی که قرآن در بین ماست اما ما دچار رکود فکری وعاطفی می شویم پیامبر (ص) میفرماید : إذا أحب أحدکم أن یحدث ربه فلیقرأ فی المصحف» (کنز العمال ۲۳۶۶٫) هرکس که بخواهد با خدا حرف بزند قرآن بخواند.

ابوالسعید الخراز می فرماید : هرکس خدا را دوست داشته باشد کلام خدا را نیز دوست دارد واز تلاوت و خواندن آن سیر نمی شود (مجموعه رسائل الحافظ لابن رجب ۲ / ۴۷)

۲- تفکر در کائنات ، هستی وحیات:

تفکر در مخلوقات خدا از جمله آسمانها وهستی و کائنات یکی از راههای جلب محبت الله است که پروردگار نیز در قرآن به ان اشاره کرده است.

الله متعال می فرماید : أَفَلَمْ یَنظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ کَیْفَ بَنَیْنَاهَا وَزَیَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِن فُرُوجٍ * وَالْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَأَلْقَیْنَا فِیهَا رَوَاسِیَ وَأَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ * آیا آنان به آسمان بالای سرشان نگاه نکردند که چگونه ما آن را بنا کرده‌ایم، و چگونه آن را (بوسیله ستارگان) زینت بخشیده‌ایم و هیچ شکاف و شکستی در آن نیست؟! و زمین را گسترش دادیم و در آن کوه‌هائی عظیم و استوار افکندیم و از هر نوع گیاه بهجت‌انگیز در آن رویاندیم، (ق ۶-۷ )

أَوَلَمْ یَتَفَکَّرُوا فِی أَنفُسِهِم  مَّا خَلَقَ اللَّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا إِلَّا بِالْحَقِّ وَأَجَلٍ مُّسَمًّى وَإِنَّ کَثِیرًا مِّنَ النَّاسِ بِلِقَاءِ رَبِّهِمْ لَکَافِرُونَ*

آیا آنان با خود نیندیشیدند که خداوند، آسمانها و زمین و آنچه را میان آن دو است جز بحق و برای زمان معیّنی نیافریده است؟! ولی بسیاری از مردم (رستاخیز و) لقای پروردگارشان را منکرند! (روم ۸)

خداوند آیات کون وهستی را به شیوه های متعدد برای ما بیان می کند تا عبرتی باشد برای کسی که درس گیردو ایمانش را تقویت کند  واینچنین است که خداوند کسی که قران را تلاوت نمیکند مورد سرزنش قرار میدهد  : أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا * آیا آنها در قرآن تدبّر نمی‌کنند، یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است؟! (محمد ۲۴)

أَوْ تَقُولُوا لَوْ أَنَّا أُنزِلَ عَلَیْنَا الْکِتَابُ لَکُنَّا أَهْدَىٰ مِنْهُمْ فَقَدْ جَاءَکُم بَیِّنَهٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَهُدًى وَرَحْمَهٌ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن کَذَّبَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَصَدَفَ عَنْهَا سَنَجْزِی الَّذِینَ یَصْدِفُونَ عَنْ آیَاتِنَا سُوءَ الْعَذَابِ بِمَا کَانُوا یَصْدِفُونَ * یا نگویید: «اگر کتاب آسمانی بر ما نازل می‌شد، از آنها هدایت یافته‌تر بودیم»! اینک آیات و دلایل روشن از جانب پروردگارتان، و هدایت و رحمت برای شما آمد! پس، چه کسی ستمکارتر است از کسی که آیات خدا را تکذیب کرده، و از آن روی گردانده است؟! اما بزودی کسانی را که از آیات ما روی می‌گردانند، بخاطر همین اعراض بی‌دلیلشان، مجازات شدید خواهیم کرد! (انعام ۱۵۷)

وَکَأَیِّن مِّنْ آیَهٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ یَمُرُّونَ عَلَیْهَا وَهُمْ عَنْهَا مُعْرِضُونَ * و چه بسیار نشانه‌ای (از خدا) در آسمانها و زمین که آنها از کنارش می‌گذرند، و از آن رویگردانند! (یوسف ۱۰۵)

هیچ چیزی جایگزین تفکر نمی شود چون به وسیله تفکر است که انسان عظمت کائنات را میبیند در نتیجه به قدرت خدا پی میبرد وباعث جلب محبت خدا می شود.

خلاصه اینکه : ما مکلف به عبادتیم ومادامی که قرائت قران وتفکر جزو عبادت میباشد در حالی که ما نیاز به محبت از طرف الله داریم پس باید لحظه ای از قران غافل نشویم تا به این وسیله محبت خدا را کسب کرده وبه تمام معنا عاشق واقعی الله شویم تا اینکه به نهایت مقصود دست یابیم که : یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ * خداوند آنها را دوست دارد و آنان (نیز) او را دوست دارند، (مائده ۵۴ )

رَّضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ * هم خداوند از آنها خشنود است، و هم آنها از خدا خشنودند؛ (مائده ۱۱۹)

 

اللهم انا نسألک حبک و حب من یحبک وحب عمل یقربنا الی حبک    اللهم امین

چگونه عاشق خدا باشیم؟(۲-۱)

نمایش بیشتر

حمزه بیغال

استان کرمانشاه - پاوه - دوریسان نویسنده و مترجم فعال و دعوتگر دینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا