خانواده

چگونه فرزندانمان را برای ماه رمضان آماده کنیم؟

 

پدربزرگ مثل همیشه در وسط هفت نوه اش نشسته بود تا داستان قبل از خواب را برایشان تعریف کند اما در این روز هیچ علاقه ای به حکایت داستان نداشت لذا نگاهی محبت آمیز ومهربانانه به نوه هایش انداخت و گفت: فرزندانم! ماه رمضان را دوست دارید؟

نوه هایش جوابهای متفاوتی داشتند:

 – یکی از آنها گفت: من رمضان را دوست دارم؛ زیرا مادرم در این ماه غذاهای خوشمزه و  دوستداشتنی  برای ما درست میکند.

–  دیگری گفت: من هم ماه رمضان را دوست دارم؛ زیرا در این ماه روزه میگیریم.

–  و یکی دیگر گفت: این ماه را دوست دارم؛ زیرا در این ماه به همراه پدرم برای ادای نماز به مسجد میروم.

صدای نوه هایش در هم آمیخت، بلد شد و با اشارهی پدربزگ ساکت شدند. در این هنگام پدربزرگشان گفت:  من ماه رمضان را دوست دارم اما به  دلایل زیادی، می دانید چرا؟!

 رمضان ماه شیرینی ایمان است؛ ماهی است که مسلمانان شیرینی و لذت عمل به احکام اسلام را احساس می کنند، شیرینی تمسک به ریسمان محکم الهی را در مییابد، ارتباط محکم خویش با پروردگارشان و اراده ی قوی و  آزادانه ی خویش را در مقابل خورنی های خوشمزه  و خواسته های نفسشان حفظ میکنند.

کار پدر بزرگ این بود که در طی چند روز قبل از رمضان مفاهیم رمضان، روزه، عبادت، نماز، ترتیل قرآن، همکاری های اجتماعی، احساس همدردری با دیگران، دعا، ابتهال، نزدیکی به خداوند و امدادهای غیبی خداوند را برای آنان توضیح میداد.

پدرزرگ اینگونه میخواست نوه هایش را برای استقبال از ماه مبارک رمضان آماده کند، نوه هایی که نسل آینده ی این جامعه هستند.

باید استفاده از ماه رمضان در سطح تربیتی، شغل و هدف اصلی والدین امروزی باشد. باید در کنار درس های عقیدتی و یادآوری فضایل این ماه،  برخی از  رفتارهای عملی ساده که در ساختار و تشکیل بیداری تأثیر دارند، مورد توجه قرار گیرد.

در این صورت رمضان برای همیشه فرصتی طلایی برای ایجاد بیداری دینی برای کودکان خواهد بود.

در اینجا توجه شما را به نقل دوخبر در خصوص ارتباط کودکان با قرآن جلب می نماییم:

   خبر اول: یک کودک از اهالی زاگرب پایتخت کرواسی که یازده سال عمر دارد توانست کل قرآن را حفظ کند. روزنامه یوتارنجی که در این شهر چاپ میشود  نوشت: این کودک که عمار مویکانوفیتش نام دارد دانش آموز مدرسه ابتدایی است. وی قرآن کریم را در مدت پنج سال حفظ کرده است. این کودک هر روز چهار ساعت را به حفظ کردن قرآن اختصاص میداد.

خبر دوم: کودکی قبل از فراگیری خواندن و نوشتن، شروع به حفظ قرآن نموده، لذا زبانش به خواندن و تلاوت قرآن باز شد و آن را حفظ میکرد قبل از این که چیزی از معنی آن را بفهمد. این کودک در نتیجه تربیت و اهتمام خانواده  وعلاقه ی گرم با معلمینش توانست کل قرآن کریم، اربعین امام نووی و ۳۰ بیت از منظومه ی جزری را قبل از این که به سن نه سالگی برسد حفظ کند.

مربی گرامی! این ها حقایق واخباری از کودکان مسلمانان در جاهای مختلف جهان اسلام است که خداوند به وسیله و برکت قرآن آنان را گرامی داشته و با اعطای پاداش بزرگِ حفظ قرآن توسط این کودکان، بر والدینشان منّت نهاده است، آیا این نعمت وفضیلت را برای فرزندت دوست نداری؟! بلکه، آیا دوست نداری به پاداش حفظ قرآن توسط فرزندت دست یابی؟!

ای مربی گرامی!  ما در آستانهی ماه رمضان هستیم، ماهی که خداوند عبادت و بندگی را برای بندگانش میسر و آسان گردانیده است، پس بیایید ما این ماه مبارک را نقطه شروع کارمان قرار دهیم. در این ماه فرزندانمان را بر اساس قرآن تربیت نماییم و حفظ قرآن کریم را با آنان کار کنیم.

منبع: منبع: اسلام اون لاین و سایت مفکره الاسلام

ترجمه: خالد ایوبی نیا

نمایش بیشتر

خالد ایوبی نیا

استان آذربایجان غربی - ارومیه مترجم - نویسنده فعال دینی و حافظ قرآن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا