تاریخ

کدام مهم تر است ؛ قلب پاک یا منزل پاک؟  (داستان)

 

نویسنده :حسن پینجوینی

 

ترجمه :فریده مولودی – سردشت

 

 همسر مهربانم بعد از صرف شامی خوش مزه شروع کرد به جمع کردن ظرف ها  و شروع کرد به شستن آن ها ….

این در حالی بود که بر اثر کار روزانه خستگی ازچهره اش نمایان بود ! من هم که دلم براایش می سوخت گفتم:

 عزیزم الان خسته ای می تونی این کار را بگذاری برای فردا ؛ اما او نگاهی به من کرد و گفت :

اگر همین جور چربی و کثیفی روی ظرف ها را بگذارم بماند دیگر امشب نمی تونم راحت بخوابم!

گفتم :آخر تو خیلی خسته ای ! لااقل کمی به خودت رحم کن !

او هم در پاسخ خیلی منطقی گفت:اگر ظرف ها را نشویم تا فردا چربی غذا به ظروف می چسبد وشستنشان سخت تر می شود….

 پس هرچه زودتر تمییزشان کنم بهتره ، چون راحت تر تمییز می‌شوند؛ الآن با کمی مایع ظرف شوئی همه را برق آسا می شویم.

گفتم :همسر خوبم! تو نمی توانی یک شب بگذاری ظرف ها تا صبح کثیف بمانند ، درحالی که بعضی از ما هستند که اثرات گناه و خطا روی قلبشان انباشته شده و به آن چسبیده و اصلاً  اهمیت هم نمی‌دهند ؛تازه توبه و استغفار هم نمی کنند که با آن پاک شوند!!

 هرچه که به ظرف شوئی نگاه می کردم می دیدم که بشقاب ها با شستن برق می زدند، و اثری از کثیفی روی آنها باقی نمانده بود .

انگار داشت من را صدا می زد که زود باش قلبت را از هر گونه گناه و ناپاکی تمییز کن ؛ اگر امروز قلبت را پاک و تمییز نکنی فردا کار مشکل تر می شود ! و بعد این آیه قرآنی به  ذهنم رسید ( وسارعوا الی مغفرة من ربکم وجنة عرضها السماوات والأرض أعدت للمتقين ) و براى نيل به آمرزشى از پروردگار خود، و بهشتى كه پهنايش [به قدر] آسمانها و زمين است [و] براى پرهيزگاران آماده شده است، بشتابيد. آل عمران 133

هم چنین این آیه ی قرآن را خواندم که می‌فرماید (إنما التوبة على الله للذين یعملون السوء بجهالة ثم یتوبون من قریب فأولئك یتوب الله علیهم  وکان الله علیما حکیما ) النساء 17: بی گمان خداوند تنها توبه کسانی را می پذیرد که از روی نادانی  به کارزشت دست می یازند ؛ سپس هرچه زودتر برمی گردند خداوند توبه و برگشت آنان را می پذیرد و خداوند آگاه و حکیم است.

 

درست مثل ظرف های نشسته وپشته گوش انداخته شده! درون ما نیز اگر زود پاک نشود لایه های کثیفی به آن می چسبد و روی هم انباشته می‌شود و روی آن لکه ای سیاه می افتد و بوی بد می گیرد.

 دراین جا این فرموده پیامبراکرم (ص) به یادم آمد که می‌فرماید :”تعرض الفتن علی القلوب کالحصیر عوداعودا فائ قلب اشربها نکت فیه نکته سوداء وای قلب ان رها نکا فیه نکته بیضاء حتی تصیر علی قل بین علی ابیض مثل الصاق فال تضره فتنه مادامت السماوات والارض. والآخر اسود مبادا کالکوز مجخیا لا یعرف معروفا ولاینکر منکرا. الا ما شارب هواه”

مثل تارتار حصیر فتنه اطراف دل ها پخش می شوند و مثل حصیر بافی روی قلب ما بافت می‌شود هر دلی که در آن فتنه باشد و صاحبش آن را پشت گوش بیندازد لکه ای سیاه روی قلبش می افتد ؛ هرکس ناراحت شده وتوبه کند لکه ای سفید در دلش ایجاد می‌شود در نهایت انسان ها صاحب دو نوع ” قلب ” می شوند ؛ یکی سفید و پاک که تا زمین و آسمان هست هیچ فتنه ای براو مسلط  نمی شود ویکی دیگرسیاه و کثیف مثل کوزه ی سر به زیر هیچ آبی در آن نمی ماند. چنین انسانی طبق هوا و نفسش خوبی و بدی ها را تشخیص می دهد ؛  یعنی هرچه هوا وهوسش خواست آن درسته و غیر آن غلط و نادرست!

حالا فهمیدی پشت گوش انداختن و پاک نکردن قلب از گناه و خطا آن را سیاه و کثیف می کند؟!

به امید آنکه همگی درون خویش را از گناه ومعصیت پاک گردانیم و نگذاریم قلب مان لانه ویروس و شیاطین شود. 

 

والسلام.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا