دعوت اسلامیمهارت

کرونا در خدمت دعوت اسلامی

کرونا ؛ فرصت یا تهدید برای دعوت اسلامی

رسول رسولی کیا

بحران ها در عرصه آموزش و پرورش بسان شمشیری دولبه به حساب می ایند ؛ کسی که بتواند به نیکی با بحران ها روبرو شود می داند که چگونه این چالش ها را به فرصت تبدیل کرده و از آسیب های احتمالی آن بکاهد ؛ ولی کسی که با عجله و بدون اینکه پلنی داشته باشد با بحران ها مواجه شود با خطرات زیادی روبرو خواهد شد و کاری جز فرصت سوزی از دستش بر نمی آید.

در ایامی که کرونا بر همه چیز سایه افکنده و در شرایطی که جهانیان برای مقابله با این وبای سرکش بسیج شده اند جا دارد نگاهی بیندازیم به نقش مهم و حساسی که دعوتگران در این روزها باید ایفا کنند..

مهم ترین وظایف فعالان دینی در این روزها عبارت است از :

1- مشارکت در ترویج آگاهی عمومی نسبت به اهمیت پیشگیری از ویروس در جامعه و پایبند بودن به دستورالعمل های وزارت بهداشت .. ای دعوتگر مسلمان ؛ بدان که اگر با رهنمودهایت در سلامتی یک انسان نقش مثبت داشته باشی مانند این است که تمام مردم را زنده نگهداشته باشی و این کار دارای پاداش بسیار بزرگی نزد خداوند می باشد .. همچنانکه خداوند می فرماید : {ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا}.

2- در شرایطی که مردم نگران مبتلا شدن به این ویروس هستند ، یک دعوتگر مسلمان باید با موعظه های حسنه اش امیدواری و آرامش را در درون مردم زنده نگهدارد و هسته امید و توکل توام با تهیه اسباب را در دل مردم بکارد.

3-در شرایطی که خانواده ها برای مدتی طولانی در قرنطینه خانگی به سر می برند شایسته است دعوتگران برنامه ای آموزشی خانوادگی و متنوع ارائه دهند که در آن ، خانواده نقش مدرسه و یک گروه فرهنگی ایفا کرده و داشته باشد.

4- آموزش مردم جهت مقابله با شایعات و تحقیق در باره آن و همچنین عدم اعتبار به اطلاعات نادرست دیگر وظیفه دعوتگران در این شرایط بحران زده می باشد ؛ شایع شدن برخی اطلاعات غلط بهداشتی در جامعه گاهی عوارض جدی به دنبال دارد ؛ بویژه که برخی از شرکت های تجاری در این گونه شرایط که مردم اضطراب و نگرانی دارند برای کالاهایشان تبلیغ کرده و از تاثیر سحرامیز تولیداتشان بر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا می گویند.

5- ترویج خوشبینی در بین مردم و بالا بردن معنویات آنان و تقویت بهداشت روانی ؛ آن هم با سخن نیکو و لبخند.

6- از آنجا که مردم به منظور جلوگیری از شیوع کرونا در خانه هایشان به سر می برند و مساجد و مراکز تجمع نیز بسته شده اند ، شایسته است دعوتگران برای انجام وظایف یادشده  از طریق رسانه های اجتماعی با مردم سخن بگویند .

در مقابل این وظایف دعوتی و دنی هشدارهایی نیز وجود دارد که آن عده از دعوتگران و موعظه پردازانی که نه از روی عمد ؛ بلکه از روی ندانمکاری در این گونه شرایط مرتکب اشتباهاتی می شوند ؛ از جمله  این اشتباهات:

برخی از اشتباهات دعوتگران در روزهای کرونایی

1-  برخی از دعوتگران در اظهاراتشان با قاطعیت هرچه تمام ویروس کرونا را مجازاتی از طرف خدا برای ملت و رژیم معین و یا برای پیروان دین و جریانات مشخصی قلمداد می کنند ؛ اگر چه فرود آمدن مجازات خدایی بر جوامع بشری ؛ آن هم در اثر سکوتِ – زمامدارانِ مسلمان – در برابر ستمگری های موجود و منحرف شدن از فطرت الهی ، امری ممکن است ؛ ولی اینکه برخی از دعوتگران این طور وانمود کنند که این مجازات فقط برای مردم ، رژیم ، دین و یا گروه مشخصی نازل شده ، این ، نوعی دروغ پردازی به شمار می آید ؛ چرا که ویروس کرونا ابتلایی است برای همه بشریت و در این میان بین مسلمان و غیر مسلمان تفاوتی وجود ندارد ؛ که این ویروس از جمله آن “ابتلاهای خدا ” یی به شمار می آید که نه مسلمان و نه نامسلمان نمی تواند از آن ها گذر کند !

2- بی تاثیر و دست کم گرفتن تدابیر و اقدامات پیشگیرانه و متناقض معرفی کردن این گونه اقدامات ، با ایمان به قضا و قدر و توکل بر خدا  !! در حالی که دست کم گرفتن این گونه اقدامات سوء استفاده از مفهوم قضا و قدر و خود را به هلاکت نینداختن محسوب شده و در واقع افتادن در بدعت ” جبریین” و ” متواکلین” است ؛ آن کسانی که همه حوادث طبیعت را جبری می دانند و همچنین آنانی که می پندارند توکل عبارت است از اعتماد به خدا و دست کم گرفتن اسباب..

3- عده ای از دعوتگران نه تنها ارتباط بین” تعطیلی موقت نماز جمعه و جماعت در مساجد” و “شیوع ویروس کرونا ” را برنمی تابند ؛ بلکه این کار را یک توطئه پنداشته و با سرسختی هرچه تمام از دیدگاه خود دفاع می نمایند و بدین گونه باعث سردرگمی در بین مسلمانان می شوند…

این در حالی است که تعطیلی موقت مساجد بر اساس نظر و فتوای آن علمای بزرگوار از سراسر جهان بوده که حفظ جان آدم ها را بر انجام فریضه نماز جماعت و دسته جمعی در این گونه شرایط ، مقدم دانسته اند .

در ضمن اگر چنانچه عده ای از دعوتگران دیدگاه و نگاهی مخالف عموم علما و فقها دارند – بجای طرح آن در رسانه ها و – به منظور جلوگیری از فتنه و پایبندی به تصمیمات پیشگیرانه دولت ، می توانند آن را با مسئولان درمیان بگذارند.

4- شتابزدگی در ترویج و پخش هرگونه اندیشه و ایده در شبکه های اجتماعی ، دعوتگران مسلمان باید قبل از هرگونه اقدام دقت کنند و از درست بودن و مشروع بودن آن اندیشه و سازگاری آن با مقاصد شریعت و مصالح بندگان خدا ؛ بویژه در این شرایط اطمینان حاصل کنند .

5- برخی از دعوتگران ، این روزها بجای اینکه با حضور سبزشان تحمل این شرایط دشوار را بر مردم آسان کنند ، سیاست انزوا و کناره گیری و عدم استفاده از شبکه های اجتماعی جهت همدردی با مردم و بالابردن روحیه آنان ، را در پیش گرفته اند.

از خداوند عز وجل می خواهیم که ما را از زمره کسانی قرار دهد که هر سخنی را – بدون توجه به گوینده آن – می شنوند و در نهایت بهترین و مستدل ترین آن را برمی گزینند  ؛ همچنین از خدای منان می خواهیم به همه انسان ها در پشت سرگذاشتن این وبای خطرناک توفیق عنایت بفرماید.

آمین رب العالمین

نویسنده :   أحمد محمد

ترجمه : رسول رسولی کیا

نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا