تاریخ

کشف یکی از قدیمی ترین قرآن در انگلیس

یکی از قدیمی ترین نسخه های قرآن کریم در کتابخانه دانشگاه بیرمنگهام بریتانیا کشف شده است.
به گزارش  خبرنگاران جوان، این کتاب الهی در کتابخانه دانشگاه بیرمنگهام نگهداری می شد. در کتابخانه دانشگاه بیرمنگهام انگلستان قسمتی از بخشهای قرآن کریمی که احتمالا قدیمی ترین کتاب قرآن در جهان می باشد، کشف شده است.
آزمایش تاریخ‌گذاری رادیوکربن روی اوراق قرآن کشف شده نشان داد که قدمت این قرآن به ۱۳۷۰ سال رسیده و احتمال دارد قدیمی‌ترین قرآن موجود در جهان باشد.

اوراق این قرآن حدود صد سال بدون تثبیت تاریخچه آن در کتابخانه بیرمنگهام نگهداری شد تا اینکه از سوی یک دانشجوی دکترا به هنگام بررسی اسناد و اوراقی که از منطقه خاورمیانه به کتابخانه آورده شده بودند، کشف گردید.

3398969_940

دانشجوی دکترا پس از بررسی اوراق تصمیم گرفت آنها را برای تعیین قدمت به واحد تاریخ‌گذاری رادیوکربن دانشگاه آکسفورد ارسال کند. این آزمایش نتیجه غیر منتظره ای به همراه آورد. آزمایش‌ دامنه تاریخ‌های احتمالی را تعیین کرده و نشان داد که قدمت این قرآن که روی پوست نوشته شده به زمانی بین سال های ۵۶۸ تا ۶۴۵ میلادی می‌رسد. براساس سنت، پیامبر گرامی اسلام حدود سال ۵۷۰ میلادی دیده به جهان گشوده و در سال ۶۳۲ میلادی بدرود حیات گفته است.

 

اوراق موجود در کتابخانه دانشگاه بیرمنگهام به خط حجازی نوشته شده که یکی از شیوه‌های اولیه کتابت به زبان عربی بوده است. این اوراق بخشی از “مجموعه مینگانا” متشکل از سه هزار سند و کتاب خطی متعلق به منطقه خاورمیانه است که آلفونسو مینگانا، کشیش کلدانی متولد عراق، در دهه ۱۹۲۰ میلادی گردآوری کرده است. متون گردآوری شده سپس به بریتانیا انتقال داده شده و در کتابخانه دانشگاه بیرمنگهام نگهداری شده است.

نمایش بیشتر

ســــۆزی میــــحڕاب

سایت ســــۆزی میــــحڕاب در آذرماه 1392 با همت جمعی از اهل قلم خوشنام و گمنام تاسیس شد ســــۆزی میــــحڕاب بدون جنجال و در اوج عملگرایی به ترویج مبانی میانه روی می پردازد ســــۆزی میــــحڕاب با هیچ جریان و هیچ احدی درگیری ندارد ســــۆزی میــــحڕاب رسالتی جز همزیستی و دگرپذیری ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا