رمضانگفتگو

گفتگوی رمضانی سوزی میحراب با ماموستا هاشم حکیمی

نظر به اینکه رمضان امسال با همه سال های پیش متفاوت است و مردم مسلمان نسبت به این پدیده دیدگاه و واکنش های متفاوتی دارند خواستیم نظر شما به عنوان یک کارشناس و صاحب نظر در این حوزه را جویا شویم ..

سوزی میحراب : استاد گرامی ؛ با سلام احتراما ضمن ارائه بیوگرافی یک پاراگرافی از خودتان از تفاوت های رمضان در سایه کرونا با رمضان سال های قبل بفرمایید؟

پاسخ : منم خدمت شما وهمكارانتان در سایت وزین سوزی محراب و همچنین مخاطبان عزیز عرض سلام و احترام دارم

بنده هاشم حکیمی امام جمعه وجماعت و مدرس روستای دوریسان در شهرستان پاوه هستم . خوشحالم که اکنون درخدمت شما هستم

– بیگمان رمضان امسال تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا بسیار غم انگیز شده است.

دیگر از صف های جماعت ، سفره های افطار مساجد ، شورو شوق نوجوانان و جوانان، حلقه  های تلاوت و تفسیر قرآن وبرنامه های جذاب شب های رمضان خبری نیست.

سوزی میحراب : سرور گرامی ؛ همچنانکه اشاره فرمودید یکی از تفاوت ها عبارت است از تعطیل بودن مساجد و عدم برگزاری نماز تراویح  و مراسم ختم قرآن و اعتکاف در مسجد ؛ آیا این شرایط پیش آمده برای روزه داران فرصت است یا تهدید؟

پاسخ : قطعا هم فرصت است و هم تهدید.

برای کسانی که روحیه واراده ای ضعیف دارند وهمواره جو و فضای محیط و شور دوستان و همقطاران  آنهارا دلگرم میکند، این شرایط موجب دلسردی و ناکامی در روزه و عبادت رمضان میشود.

 اما برای افراد فعال و باانگیزه فرصتی است که با شرایط متفاوت روبرو شوند، و ایده ها و ابتکارات خودرا برای چنین شرایطی نیز به نمایش بگذارند، همچنین فرصتی است تاعموم مسلمانان به اهمیت و جایگاه مسجد  و مراسمات مذهبی بیشتر بیاندیشند و بیش ازپیش قدر آن را بدانند واز آن استفاده ببرند.

سوزی میحراب : استاد عزیز ؛ فضای عمومی شهر یا حومه شما در رمضان امسال چگونه است ؟

پاسخ :  فضای عمومی در مساجد و اماکن عمومی بروز پیدا میکندکه  متاسفانه تحت  تاثر این بیماری سرد و بی روح و پر اضطراب است.

سوزی میحراب : بزرگوار ؛ آیا عدم آمد و رفت مردم به مسجد و بسته بودن مساجد در رمضان می تواند آثار منفی بر روحیه مردم و بویژه جوانان مسلمان بگذارد؟

پاسخ : شکی نیست که تاثیر منفی خود را خواهد داشت چون همچنانکه عرض شد نوجوانان و جوانان همواره از شور و هیجان و عواطف متاثر میشوند که امسال خبری از آن نیست.

سوزی میحراب : همچنانکه مستحضرید با شیوع ویروس کرونا و همزمان با درخواست وزارت بهداشت علمای ربانی و فقهای محترم منطقه به تعطیل نمودن موقت مساجد و برگزاری نماز جمعه و جماعت فتوا دادند ؛ شما به عنوان یک فعال دینی این قضیه را چگونه ارزیابی می کنید؟

پاسخ : به نظر من تعطیل کردن نمازهای جمعه و جماعت ودیگر مراسمات امری لازم و حکیمانه بوده ، و نشانه پویایی دین و عقلانیت علما و اهتمام آنها به سلامت و مصلحت جامعه است.

سوزی میحراب : این روزها علیرغم عدم کنترل نهایی کرونا شاهد شکسته شدن قرنطینه خانگی و دایر شدن بازارها و کافه ها و ادرات به روال سابق هستیم ولی می بینیم که همچنان درب مساجد و مراکز علمی بسته است ؛ آیا این اعمال سیاست یک بام و دو هواست یا واقعا شرایط متفاوت است؟

پاسخ : علت اصلی رفتار دوگانه با اماکن علمی و عبادی با اماکن تجاری ، آن است که ادامه تعطیلی بازار پیامدها سنگین اقتصادی برای مردم دارد و دولت نمیخواهد یا نمیتواند این هزینه را تقبل نماید لذا به تدریج از شدت محدودیتها می کاهد ، بیگمان عادی شدن اجتماعات موج دیگر شیوع بیماری را در پی خواهد داشت و از تاثیر گذاری محدودیتهای اعمال شده در اماکن مذهبی و آموزشی به شدت می کاهد

سوزی میحراب :  استاد محترم ؛ برای اینکه مسلمانان از رمضان کرونازده امسال حداکثر بهره معنوی و عبادتی را ببرند به آنان چه توصیه هایی می کنید؟

پاسخ : برای پیشگیری از تاثیر منفی این شرایط بر فضای معنوی رمضان ، لازم است برنامه های مفید و جذابی در خانواده ها ودر فضای مجازی تدارک دیده شود.

رسالت مساجد ، رساندن معنویت به منازل بوده است ، امسال فرصتی است تا در سایه این شرایط به معنویت خانواده بیشتر اهمیت دهیم ودر حد امکان برنامه های مسجد را به خانه ببریم.

برپایی نمازهای  جماعت و تراویح ، تشکیل حلقه تلاوت قرآن یا  استماع آن ، حلقه ذکر و دعای دسته جمعی . جمع شدن دور سفره افطار ، پخش آهنگ های مذهبی در فضای خانه ، و… میتواند فضایی مبارک و خاطره انگیز در منازل ایجاد نماید.

به اشتراک گذاشتن برنامه ها با دوستان و اقوام ، و بهره گرفتن از تجارب و ابتکارات یکدیگر بسیار کارساز خواهد بود،

سوزی میحراب :خطرناکترین اثر منفی کرونا از دیدگاه شما چیست ؟

پاسخ : خطرناک ترین اثر منفی کرونا عادت کردن به فاصله گذاری ( بامساجد و خویشاوندان) است.

سوزی میحراب :  مبارک ترین اثر مثبت کرونا از منظر شما چیست؟

پاسخ : مبارک ترین اثر کرونا قناعت به  اینکه  انسان ها دارای سرنوشت مشترک هستندباید بیشتر به فکر همدیگر باشیم.

” انسان باید ” علم و ثروت”  را از اسارت جنگ افروزان نجات داده و درخدمت سلامت و رفاه بشریت قرار دهد “

سوزی میحراب: اگر سخن ناگفته ای دارید بفرمایید ؟

پاسخ : علما و دعوتگران باید ارتباط خودرا با مردم حفظ نموده و ازطریق رسانه هایی که در اختیار دارند خدمت خودرا به جامعه بیشتر کنند. نمونه هایی از خدمات علما و فعالان مذهبی در این شرایط :

ـ انتشار مطالب آموزنده در زمینه تقویت معنویت ، آرامش روحی و مثبت اندیشی ، تقویت روابط خانواده ، تقویت روحیه همکاری و مسئولیت پذیری ، ترویج رحمت و مهرورزی ،کمک رسانی به نیازمندان و آسیب دیدگان و…

در پایان ازخداوند متعال میخواهم  که بیماران و گرفتاران این بیماری را نجات و تمام خدمتگزاران صادق عرصه مقابله با پیامدهای  کرونا را سلامتی و توفیق عطافرماید .

 والسلام علیکم ورحمةالله وبركاته

با تشکر مدیریت سایت سوزی میحراب رمضان 1399 شمسی

از طريق
هاشم حکیمی
منبع
https://sozimihrab.org/
نمایش بیشتر

هاشم حکیمی

@نویسنده و مترجم و شاعر @ کرمانشاه : پاوه @ شغل : امام جماعت و دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا