قرآنگفتگو

گفتگو با قاری و حافظ قرآن جناب ماموستا عبدالمجید پاشایی

بجای مقدمه

إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یَهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا کَبِیرًا
قطعا این قرآن به [آیینى] که خود پایدارتر است راه مى ‏نماید و به آن مؤمنانى که کارهاى شایسته مى کنند مژده مى‏ دهد که پاداشى بزرگ برایشان خواهد بود

پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه و سلم در وصف معلمان و فراگیرا قرآن می فرماید :
«خیرُکُم مَن تَعلَّمَ القرآنَ و عَلَّمهُ ـ بهترین شما کسی است که قرآن را فراگیرد و به دیگران بیاموزد»

دراین دنیای پر زرق و برق امروز پرداختن به قرآن و تلاوت و حفظ آن تنها هنر مردان خدایی است؛ آنانکه زیستن در سایه قرآن برایشان از هر چیزی ارزشمندتر و آرام بخش تر است، این گونه مردان سخن گفت و رفتارنشان نیز با ماها فرق می کند ؛ چرا که اغلب آیات ربانی را زمزمه کرده و تعامل شان با محیط پیرامون را بر اساس آیات گهربار کلام وحی تنظیم می کنند.

اگر چه این روزها – لااقل در منطقه ما که در گذشته های دور مهد حافظان و قاریان قرآن بود – این مردان ربانی و این سفیران الهی کم تر به چشم می خورند ولی هنوز هستند قرآن جویانی که در بین مردم به نیک سرشتی و پاک نیتی و نیک رفتاری شُهره آفاق اند ..

یکی از این مردان خدایی که ضمن اینکه قاری و حافظ کلام الله وحی است برای تبلیغ و تبیین آیات حیاتبخش آن نیز شبانه روز جهاد می کند و پیامبر گونه آیه (” فَلا تُطِعِ الْکافِرینَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً کَبیراً ” پس هرگز از کافران پیروی مکن و با الهام از این ( کتاب و منطق قوی آن ) با آنها جهادی بزرگ ( سرد و گرم ) انجام ده.) را سرلوحه برنامه ها و پیام هایش قرار داده کسی نیست جز برادر ارجمند و دعوتگر توانمند و نام آشنا جناب استاد عبدالمجید پاشایی

گفتگوی زیر را با این مرد بزروار ترتیب دادیم تا از نزدیک با گوشه ای از نگاه های قرآنیش آشنا شویم. این شما و این هم گفتگوی تلگرامی سایت سوزی میحراب با استاد عبدالمجید پاشایی

سوزی میحراب : قاری محترم قرآن جناب استاد عبدالمجید پاشایی سلام علیکم . تشریف فرمایی شما به برنامه ” ترتیل خوانی قرآن سوزی میحراب” را گرامی می داریم .. بفرمایید چه عواملی باعث شد شما به قرآن و تلاوت و حفظ آن علاقمند شوید ؟

پاسخ : ( و علیکم السلام و رحمه الله .عرض خسته نباشید و آرزوی توفیق برای جنابعالی و تمامی دست‌اندرکاران کانال و سایت مبارک سوزی میحراب ..یادم هست در مسجد محله ما جشن تقریبا بزرگی را به میمنت ختم قرآن توسط یکی از بچه‌های محله‌مان ، برگزار کرده‌بودند و وقتی عزت و شکوه مراسم و آن بچه را دیدم واقعا غبطه خوردم و جرقه میل به قرآن و برکات آن در ذهنم زده شد ( آن بچه استاد عبدالله احمدی بودند که اکنون امامت مسجد حمزه‌آباد مهاباد را به عهده دارند )

سوزی میحراب :ازچند سالگی به فراگیری قرآن پرداختید و موثزترین استاد قرآن تان کی بود؟

پاسخ : متاسفانه تا دوران دبیرستان امکانی برایم میسر نشد تا به خدمت قرآن درآیم تا اینکه با کاک ناصر دانشور ( اولین حافظ اشنویه ) دیدار داشتم و فهمیدم که ایشان کل قرآن را حفظ کرده‌اند. استاد بنده فقط استاد ( ایمن رشدی سوید ) بودند که از طریق کانال اقرا برنامه‌های آموزش تجوید ایشان را دنبال کردم برای‌یادگیری تجوید و حفظ از همان سال ( ۱۳۸۰) شروع کردم. حافظ چند سوره یا جزء از قرآن هستید؟
الحمدلله در سال ۸۴ مفتخر به حفظ کل قرآن شدم .

✅سوزی میحراب : از اینکه خداوند به شما توفیق داده که در ردیف و لیست قاریان و حافظان قرآن ، قرار گیرید چه احساسی دارید؟

پاسخ :اینگونه مواقع هم احساس خوشایند عزتمندی و هم احساس مسئولیت و کم‌کاری و نگرانی از حساب و کتاب الهی توأمان ذهنم را درگیر می‌کند .

✅سوزی میحراب : به کدام قاریان ایرانی و بین المللی قرآن بیشتر علاقه دارید ؟ از کی تقلید می کنید؟

پاسخ : من برای تجوید دقیق و بی‌عیب استاد محودخلیل حصری را بسیار ماهر می‌دانم ولی صدای سعدالغامدی و یاسر الدوسری را دوست دارم . خودم دوست ندارم تقلید کنم چون معتقدم اوایل شاید برای تشویق به ادامه راه مفید باشد ولی بعدها تقلید دیگر خوب نیست و شخص باید بگذارد صدای سینه خودش قرائت را اجرا کند . چون هیچ صدایی بی‌اثرنیست و از کجا معلوم که صدای فرد مقلد بعد از مدتی از صدای اولی بهتر و پرسوزتر نشود.

✅سوزی میحراب(۴) اگر از شما قاری قرآن بخواهیم از میان شش هزار و اندی آیه قرآن تنها یک آیه را برای سوزی میحراب روی بنری بنویسید ، آن آیه کدام است ؟

پاسخ : آیه پانزدهم سوره فاطر ( یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ )
اى مردم شما به خدا نیازمندید و خداست که بى ‏نیاز ستوده است .

✅سوزی میحراب :به نظر شما قاری قرآن باید دارای چه ویژگی اخلاقی و مطالعاتی باشد ؟

پاسخ : در مراتب اول مزین بودن به حسن خلق جزء واجبات است و سپس برنامه‌ریزی برای حفظ و مرور روزانه باید تدوین شود ..


✅سوزی میحراب (۶) با توجه به آیه سی ام سوره مبارکه فرقان (وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً) چند مورد از مصادیق ترک و هجر قرآن توسط مسلمانان در عصر حاضر را برای ما ذکر کنید.

پاسخ : در درجه اول و به نظر من کنار گذاشتن قرآن از جایگاه تشریع و قانونگذاری بزرگترین و بدترین نوع خیانت به قرآن است که در پارلمانها و مجالس دول مختلف مثلا اسلامی شاهد آن هستیم و سپس در مراتب پایینتر جوانان در اثر اتخاذ دوست ناباب مصداق ( و یوم یعض‌الظالم علی یدیه و یقول یلیتنی اتخذت مع‌الرسول سبیلا…) و سایر گناهان و فواحش .

و سپس سایر گناهان و فواحش ، قرآن را نشناخته به دور انداخته‌اند . متاسفانه مثل همیشه باید بگویم قرآن به تکه پارچه آویزانی تبدیل شده است که ماموریت وصال دختر وپسر جوان و یا پیشگیری و برعکس آن نیز یعنی دل آنها را نسبت به هم مبغوض کردن باشد .

✅سوزی میحراب (۷) خوش ترین خاطره قرآنی تان را با گوش دل می شنویم

پاسخ : فکر کنم این خاطره را بار دیگر برایتان تعریف کرده‌ام که یک روز در خدمت دوست و برادرم کاک ناصردانشور بودم و ایشان سوره ق را از حفظ می‌خوانده و من به عنوان سامع و مصحف به دست نوشته بودم که احیانا اگر به خطا تلاوت شد یادآوری کنم .تا اینکه به آیه ( یوم نقول لجهنم هل امتلات و تقول هل مزید ) رسید و من چشمانم پر از اشک شد و هنوز که هنوز است این احساس را تجربه نکرده‌ام . همان یک بار آتش شوق و خوف از پروردگار به جانم زد و دیگر تکرار نشده است .

✅سوزی میحراب(۸) از فعالیت های قرآنی تان برای ما بگویید و همچنین بگویید تاکنون چند بار در همایش ها و مسابقات قرآنی شرکت کرده و چه مقام هایی را بدست آورده اید؟

پاسخ : بنده با چندان علاقه ای به برگزاری و شرکت در مسابقات قرآن ندارم .. زیرا معتقدم این شیوه مسابقات- به نوعی – بی‌ادبی به قرآن می تواند باشد . ما این همه مسابقات داخلی و خارجی قرآن داریم ولی چرا نمی توانیم قوانین داخل آن را اجرا کنیم؟ . اینکه شخصی در مسابقه شرکت کند و زکات مال نپردازد عجیب نیست ؟

فکر می کنم در میان دولت های اسلامی هستند عده ای که برای بستن چشم ما مسلمین و خیانت زیرپوستی به قرآن اقدام به برگزاری مسابقات قرآن می کنند و این کار روش مناسبی برای خوشحال‌کردن ابلیس است .

خود من در دوره دبیرستان چند باری در مسابقات قرآن که در سطح مدرسه برگزار می شد شرکت داشتم ؛ ولی از دوره آشنایی با افکار شهید سید قطب اغلب این برنامه‌ها را دشنه‌ای می بینم که بر کمر پیکر اسلام فرورفته است و دولت مردانی نظیر جمال عبدالناصر و محمد بن سلمان حاکم کنونی عربستان سعودی را می بینم که از یکسو خود را خادم قران نشان داده و از سوی دیگر خادمان اصلی قرآن را به چوبه دار می کشند!

در دوره امامت مسجد تاکنون موفق به شرکت در مسابقات قرآن که در کشور عزیزمان برگزار می شود نشده ام.

✅سوزی میحراب (۹) رمضان در شهر شما چگونه است ؟ استقبال مردم از این مهمان ربانی و همچنین حال و هوای رمضانی در مساجد و خانه های تان چگونه است ؟

پاسخ :ما که ساکن نلاس هستیم و معمولا اینجا هم مثل سایر مناطق و شهرها و روستاهای کوردستان ، حال و هوای ایمانی مانند ابری بر سر همه سایه خیر و برکت می‌افکند. مساجد مملو از جوانان و علاقمندان قرآن میشوند و در یک کلام توصیف این حالات امکان‌پذیر نیست .

✅سوزی میحراب (۱۰) اگر سخنی ، توصیه ای و یا درد دلی داری بفرمایید

پاسخ : واقعا به وجود داشتن کانال و سایتهایی اسلامی مانند سوزی میحراب در شهر و روستاهایمان و در فضای مجازی و حقیقی شبانه‌روز در خدمت دین و آموزش مفاهیم دینی افتخار می کنم و از حضور شما دوستان مسئول در سایت تمنا می‌کنم تا جان در بدن دارید و قوتی در جسم و بدن سکان هدایت و ارشاد را رها ننمایید و به ادامه راه دلخوش باشید .ان‌شاالله ..


⏹از این اینکه با حوصله به سوالات ما پاسخ دادید صمیمانه از شما متشکریم

پاسخ : بنده هم از اینکه شما عزیزان اینجانب را لایق خادمیت قرآن دانستید بسیار ممنون و سپاسگذارم … موفق باشید ..

مصاحبه کننده : رسول رسولی کیا

از طريق
رسول رسولی کیا
منبع
sozimihrab
نمایش بیشتر

رسول رسولی کیا

@نویسنده و مترجم @ آذزبایجان غربی - مهاباد @ شغل : دبیر آموزش و پرورش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا