گفتگو

مسلمانان کوبا

مسلمانان کوبا

مسلمانان کوبا در حکومت کومونیستی کوبا چگونه زندگی می کنند؟

مسلمانان کوبا واقعیتی بحرانی و آرزوهای برباد رفته دست و پنجه نرم می کنند.

مسلمانان کوبا مانند همه اقلیت‌های مسلمان در کشورهای دیگر در رنج قرار دارند با این تفاوت که رنج آنها چند برابراست زیرا در جامعه ای به سر می برند که دیدگاه و مفاهیم آنها با دیدگاه و مفاهیم مسلمانان متفاوت است و همچنان بطور رسمی تحت سلطه حکومت کومونیستی می باشند.

*این خود کافی است تا ما به بقیه مشکلات مسلمانانی که در آنجا هستند پی ببریم و آشنا شویم.

در آغاز باید بگوییم آمار و ارقامی که از مسلمانان کوبا ارائه می‌شود متفاوت است؛عده ای آنها را هزار  مرد و زن مسلمان تخمین می‌زنند وعده ای دیگر آنها را ده هزار نفر قلمداد می‌کنند.

اما آمار درست -طبق گفته بعضی از منابع کوبایی-چهارهزار و خورده ای است؛ البته این عدد شمار مسلمانانی نیست که در قالب دانشجو، سیاستمدار و غیره به کوبا آمده اند . بیشتر مسلمانان کوبایی در پایتخت ، یعنی هاوانی متمرکز هستند.

 موانع پیش روی مسلمانان

نبود مسجدجامعی که رمز و نشان جامعه ی دینی مسلمانان باشد  یکی از بزرگترین مشکلات اساسی مسلمانان است که مسلمانان کوبا را به رنج و مشقت واداشته است …

آن ها مجبورند نمازهای پنچ گانه و نماز جمعه را در شمار محدودی از خانه های مسکونی خود که از جانب مالکانش برای برگزاری نمازها اختصاص داده شده برگزار نمایند.

یکی دیگر از مشکلات مهم مسلمانان کوبا که از آن رنج می برند، نبود کتاب های دینی و یا کتاب خانه ای که بتوانند تعلیمات دینی با زبان مادری و محلی را از آنها بیاموزند.

همچنان نارضایتی و دل نگرانی آنان از نبود عالمان ، امامان و داعیان دینی دیگر مشکلی است که از آن رنج می برند.

یکی از آرزوهای دیرین آنان که در رویای آن به سر می برند وجود مراکز و مدارس اسلامی در این کشور است. که متاسفانه هنوز این رویای شیرین آنها به تحقق نرسیده  است.

شکوه و نگرانی دیگر این عزیزان مسلمان در نبود قبرستانی برای دفن مسلمانان آنجا متجلی می شود.

وهمچنین نبود منابع و اماکن عرضه غذایی حلال و شرعی یکی دیگر از مشکلات این مسلمان ها می باشد .

راه حل مشاکل آنان 

به نظر می رسد مسلمانان کوبا برای برطرف کردن مشکلاتشان به دو راه متوسل باید شوند؛

اولی:چنگ زدن  و اعتماد به توانایی های ذاتی و شخصی خودشان

دومی: رو آوردن و کمک گرفتن از مسلمانان خارج

○اما در مورد راه حل اول باید گفت:امکانات اساسی و معیشتی مسلمانان کوبا واقعا محدود است؛چون مدام در دام تحریم اقتصادی *ایالات متحده آمریکا* افتاده و هنوز این تحریم ها دامن گیر آنهاست.

حتی بعد از فروپاشی *اتحادجماهیر شوروی*-که پشتوانه ی اقتصادی کوبا در برابر این تحریم ها بود- تحریم مالی بر آنان شدت بیشتری به خود گرفته است.

بنابراین می‌توان گفت: متاسفانه وضعیت مالی مسلمانان کوبا در حد صفر می باشدو توان خرید مکانی برای ساخت مسجد و یا فراهم کردن بنایی برای عبادت دسته جمعی در این برهه ی زمانی تقریبا غیر ممکن است.

□اما در مورد دسترسی به منابع علوم شرعی حنیف اسلام در کوبا□

در حال حاضر شخصیت های فاضل دینی در آنجا به جز یک عالم و امام ربانی برای مسلمانان کوبا وجود ندارد که بیشتر با وی در ارتباط هستند و از آن بزرگوار معلومات دینی را دریافت می نمایند.

این دعوتگر مهربان و دلسوز برای هر چه آگاهی بیشتر هر از چند گاهی  به کشورهای اسلامی جهت شرکت در دوره های آموزشی دینی سفر می کند، سپس آموزه های خویش را به مسلمانان کوبایی آموزش می دهد.

□ولی نسبت به  کتابهای موجود دینی در کوبا بایدگفت:

کتاب ها با زبان کوبایی از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کنند و بیشتر حالت لغت نامه دارند، که کوبایی های مسلمان از آن به عنوان زبان روزمره برای رفتن به خارج استفاده می کنند.

از طرفی دیگر، مسلمانان کوبا از اینترنت به عنوان منبعی جهت دستیابی به آموزه های دینی اشان استفاده می کنند و البته آن نیز خالی از نواقص نیست ؛ جوانان مسلمان کوبا گاهی از اینترنت با خطرهایی مواجه می شوند از جمله آشنا شدن با افکار افراطی  و خرافی  که به نام دین در اینترنت خود را به جوانان مسلمان می شناسانند.

در ضمن اینترنت هرگز آن لذت روحی و راحتی که انسان از کتاب عایدش می شود از اینترنت بدست نمی آید.

از آنجا که شناخت مسلمانان کوبا نسبت به دین اسلام خیلی ضعیف می باشد و امکان تشخیص خوب و بد از هم برایشان از طریق اینترنت دشوار است ؛ به همین خاطر بسیار جای نگرانی است  که شخیصیت هایی که خود را به اسلام نسبت می دهند ولی از آن بویی نبرده اند در میانشان به تبلیغ پرداخته و در نتیجه از آنان متاثر شوند ! با اینکه شبکه های اینترنتی در آنجا زیاد هستند ولی باید از فیلترهای سخت دولتی عبور کنند ؛ علاوه بر اینکه هزینه اینترنت در آنجا خیلی بالااست و باید برای هر ساعت دسترسی به اینترنت ۶دلار پرداخت نمایند!

همچنین راه حل دوم که عبارت است از کمک گرفتن از خارج از کشور خالی از کم و کاستی نیست…

تنها کاری که بعضی از سفارت های دولت های اسلامی به دنبال آن هستند، عبارت است از ساخت ساختمانی برای مسجد جامع در پاییتخت((هاوانا )).

در سال۲۰۰۲میلادی هیاتی از دولت های اسلامی درخواست ساخت مسجد برای مسلمانان این کشور را با سران کوبا ادر میان گذاشتند ولی تا به حال با آن به صورت رسمی موافقت نشده است.

و در همین سال های اخیر از طرف تعدادی از سفیران دولت های اسلامی این درخواست تکرار شد ولی تاکنون دولت کوبا سکوت اختیار کرده و پاسخ درخوری به سفیران کشورهای اسلامی نداده است.

هرچند قطعه زمینی برای این امر اختصاص داده شده است ولی متاسفانه به خاطر بعضی اختلافات ، هنوز برای بنای آن اقدامی نشده است.

و در این اواخر کشور ترکیه نیز می خواهد از جانب سفارت کشورش ساختمانی را برای احداث مسجد در خارج پاییتخت((هاوانا )) بسازد ، که آن نیز با مشکلاتی رو به رو شده است؛ چون حکومت کوبا می گوید :  با احداث مسجد برای مسلمانان کشورش دچار هرج و مرج می شود و همچنان مسلمانان کوبا در انتظار راه حلی برای حل این مشکل هستند.

در این شرایط حساس مسلمانان کوبا از خود می پرسند که چرا در این مدت چندین بار پاپ واتیکان به کوبا آمده و به راحتی با مسیحیان ساکن این کشور دیدار داشته و اجاره چندین کلیسای کاتولیک و ارتدوکس در آنجا داده شده است ؛ولی آنها تنها از ساخت یک مسجدجامع ممانعت به عمل می آورند و به راحتی مسیحیان برای عقاید خود تبلیغ می کنند ولی مسلمانان نمی توانند در این کشور با هم ارتباط صمیمانه و گرم داشته باشند!

مسلمانان کوبا از تک تک مسلمانان دنیا  درخواست کمک دارند و از آنان می خواهند به هر طریق ممکن به یاریشان بشتابند تا آنان نیز از آموزه های اسلامی به نحو احسن بهره مند شوند و اگر در توان مسلمانان نیست که کاری برایشان بکند لااقل آنان را از دعای خیر محروم نگردانند و برایشان دعا کنند که حداقل  یک قبرستان جهت دفن اسلامی مردگانشان داشته باشند!

خداوند کریم و مهربان از تو می خواهیم هر آنچه برادادن مسلمان ما در کوبا از شما مسالت دارند را به آنان عنایت بفرما

آمین یا رب العالمین

نویسنده:عبدالحکیم مره

مترجم:مهرابیان

منبع:مجله المجتمع

 

 

نمایش بیشتر

ابراهیم مهرابیان

مترجم. نویسنده. دعوتگر دینی آذربایجان غربی - پیرانشهر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا