تاریخ

« هیات افتای شهرستان مهاباد»تاسیس شد

روز پنجشنبه ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۹۶ هجری شمسی جمع کثیری از روحانیون شهر و روستاهای مهاباد جلسه ای را به منظور تاسیس « مجمع روحانیون وهیئت افتای شهرستان مهاباد» تشکیل دادند.

گردهمایی با حضور حجت الاسلام دکتر موسوی مسئول محترم دفترنمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت و ماموستا سهرابی امام جمعه ی محترم شهرستان مهاباد برگزار شد.

در این جلسه ی صنفی که  درمسجد حاج احمد تشکیل شد اعضای اصلی و علی البدل « مجمع روحانیون وهیئت افتای شهرستان مهاباد» انتخاب و انتصاب شدند.

جلسه مذکور علی رغم غایب بودن تعداد کثیری از مدعوین با حضور قریب به هفتاد نفر از علما و ماموستایان  مهاباد و حومه راس ساعت ده و نیم صبح رسما شروع به کار کرد.

آغازگر جلسه قاری خوش صدای مهابادی ماموستا اسماعیل ابراهیمیان بود که با صدای حزین و غامدی گونه اش صفایی تازه به این همایش علمای مهابادی داد.

سخنران نخست مراسم حاج ماموستا محمدامین عبدالله پور امام جماعت مسجد حسن زاده بود؛ ایشان با یادآوری اهداف تشکیل این جلسه یادآور شد که متاسفانه امروزه عده ای علی رغم نداشتن صلاحیت – علمی و تقوایی – لازم اقدام به صدور فتوا می کنند؛ امری که باعث بی نظمی و هرج و مرج در جامعه روحانیت شده است.

سپس ماموستا عبدالله پور از امام جمعه شهرستان مهاباد دعوت نمود که به جایگاه تشریف بیاورد و بیاناتش را به سمع و نظر علمای حاضر برساند.

حاج ماموستا سهرابی از مشکلات جامعه روحانیت سخن گفت و خاطرنشان کرد: این جلسه صرفا به منظور خدمت به این قشر تشکیل شده است و ان شاالله منشا خیر و برکت برای همگان باشد.

ایشان با اشاره به ضرورت این گردهمایی و موافقت مسئولین شهرستان مهاباد افزود: این جانب در باره ضرورت این جلسه با نهادهای امنیتی شهرستان مهاباد هم مشورت نموده ام که آنان بر برگزاری هر چه باشکوه آن و انتخاب هیات افتا در این شهرستان تاکید ورزیدند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و مسئول امور روحانیون شهرستان مهاباد حجت الاسلام دکتر موسوی سخنران بعدی این مراسم بود . ایشان ضمن گلایه از عدم حضور ماموستایان مدعو پرسید: با این حال و روز آشفته و پر از اختلافی که دارید چگونه انتظار دارید مردم را اصلاح کنید؟

او ضمن دعوت به اتحاد و دوری از اختلافات خاطرنشان کرد: شما که دلسوز خودتان نیستید چگونه انتظار دارید من برایتان کاری بکنم؟!

 واپسین سخنران این گردهمایی کسی نبود جز حاج ماموستا ابوبکر محمد کریمی امام جماعت و مدرس مسجد حاج صالح شاطری شماره دو.

ایشان ضمن تشکر از زحمات و همکاری های ماموستا سهرابی امام جمعە و آقای دکتر موسوی گفتند: ما نمی توانیم هر بار بە بهانە ای جلسات مان را نیمە تمام رها کنیم ؛ چرا که متاسفانه کسانی هستند -همچنانکە بارها گفتە ام- اگر زمام امور را هم  بە آنان واگذاریم باز کار شکنی می کنند!

ماموستا محمد کریمی در بخش دیگری از سخنانش به اطلاعیه مربوط به چهارچوب کاری و شرح وظایف هیات افتای روحانیون اشاره نمود و خاطر نشان کرد:هدف اصلی این منشور چیزی نیست جز حل و فصل مشکلات روحانیون در زمینه استفتاهایی که برایشان پیش می آید.

ایشان با تاکید بر مشی و منش منتخبان هیات افتای شهرستان مهاباد افزودند: مجموعه هیات افتا باید خود را موظف بداند که مطابق مذهب امام شافعی رحمه الله فتوا داده و به مراجعات فقهی مردم پاسخ گویند.

ماموستا ابوبکر به منظور تشویق ماموستایان شرکت کننده در این گردهمایی و کسب موافقت آنان نسبت به اهداف اصلی این گردهمایی و شرح وظایف هیات افتا از حاضرین پرسید: آیا موافق مواد و بنود مربوط به هیات افتا هستید؟ که علمای حاضر در مسجد با اتفاق گفتند ما موافقیم.

برنامه بعدی همایش و گردهمایی عبارت بود از ثبت نام جمعی از ماموستایان به عنوان کاندیدا و داوطلب جهت احراز سِمَت افتا و اعلام برنامه های احتمالی  که در نهایت جمعی از مدعوین، داوطلب و کاندیدا شدند .

لازم به ذکر است ماموستا شفیع برهانی و ماموستا رحمان حاجی زاده امام جمعه پشت تپ و همچنین ماموستا علی ربانی امام جمعه گوک تپه و ماموستا محمد مهاجری هر چند در جلسه حضور نداشتند ولی بنا به درخواست تعدادی از ماموستایان حاضر در گردهمایی، به عنوان داوطلب و کاندیدا معرفی شدند …

نکته جالب توجه و البته نادر این بود که ماموستا علی خالدی امام جماعت و جمعه محله شهرک کارمندان که گمانه زنی ها بر داوطلب شدن و برنده شدنش در انتخابات هیات افتا استوار بود ضمن برشمردن منافع و محاسن تاسیس هیات افتای شهرستان مهاباد و صِرفاً به منظور تشویق ماموستایان دیگر و ابراز حسن نیت و همچنین  کاستن از حساسیت های احتمالی و همدردی با معترضین غایب از جلسه! نه به نشان اعتراض بر هیات افتاء، از کاندیدا شدن برای احراز سِمَت افتاء ، به صورت علنی و در حضور همه حضار انصراف خود را اعلام نمود.

پس از ثبت اسامی داوطلبان و استماع نظرات و برنامه هایشان ، انتخابات و رای گیری جهت مشخص نمودن هیات افتای شهرستان مهاباد آغاز شد که در نهایت نتایج به شرح زیر از صندوق رای بیرون آمد.

۱٫ماموستا ابوبکرمحمدکریمی    ۵۸   رای   عضو اصلی

۲٫ماموستا سید مصطفی محمودیان ۵۷  رای عضو اصلی

۳ماموستا محمد ثباتی ۵۱   رای  عضو اصلی

۴٫ماموستا محمد مهاجری ۴۵  رای  عضو اصلی

۵٫ماموستا رحیم  حفیدی ۴۳  رای  عضو اصلی

۶٫ماموستا سعید اشکوتی ۳۱  رای  عضو اصلی

۷٫ماموستا شفیع برهانی ۲۸  رای   عضو اصلی

۸٫ماموستا محمدامین عبدالله پور  ۲۴  رای  عضو علی البدل

۹٫ماموستا عبدالواحد رحمت الله  ۲۴  رای عضو علی البدل

۱۰٫ماموستا علی ربانی ۲۲ رای

۱۱٫ماموستا رحمان حاجی زاده ۱۳ رای

ناگفته نماند ماموستا قادر سهرابی امام جمعه شهرستان مهاباد و ماموستا عزیز تایید امام جماعت اصلی مسجد حاج احمد به عنوان دو عضو افتخاری این هیات منصوب شدند.

تهیه و تنظیم : عبدالواحد بابولی

مدیریت «سایت سوزی میحراب» برای منتخبان هیات افتای شهرستان مهاباد آرزوی توفیق روز افزون دارد و از خداوند منان علیم خواستار وحدت و همدلی بیش از پیش علمای ربانی در امر تبلیغ و افتا می باشد

نمایش بیشتر

عبدالواحد رحمت الله

نویسنده و شاعر و مترجم آذربایجان غربی - مهاباد خطیب و دعوتگر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا